Färsk havre!?

M

Move_Over

Kan man ge en häst färsk havre...eller måste havren ligga ett antal dar/veckor/månader??

Och hur är det med det där som folk säger om krossad havre, försvinner vissa viktiga ämnen i den krossade när det har gått några månader??

Vad ger ni era hästar...krossad eller hel?

MVH

Sv: Färsk havre!?

Jag fodrar numer med hel havre, för det är inga problem för hästarna att tugga sönder den. Till gammeln vi hade fick vi bland annat av den orsaken krossa havren. Eftersom "hygienförpackningen" också bryts när skalen krossas valde vi att skaffa en egen kross så att vi kunde krossa nytt en gång i veckan eller så.

På vårt granngården kunde de krossade säckarna vara åtskilliga månader så att handla där var inte ett alternativ. Det sägs också att vissa ämnen försvinner, men det har jag inte hört från någon "säkrare" källa.

Korn däremot, måste krossas. Dock gäller det även för detta att den inte skall bli för gammal.

Viktiga ämnen finns kvar, men när havrekärnan krossas kommer fettet i havren i kontakt med syret i luften och kan härskna. Alltså ska man inte spara krossad havre för länge utan krossa nytt regelbundet och ofta om man använder krossad havre.

Min häst får hel havre

Okej..jag har nu bestämmt mig för att ge min häst helhavre utblandad med krossat korn så att han håller hullet..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka