Färsk (årets) havre + E vitamin

H

Hippokondriker

Hej. Står inhyst i ett stall som köper havre direkt från en bonde. Sist det hämtades (jag var inte med) sa han att det är årets havre så det var viktigt att ge extra vit E. Någon som kan förklara detta vidare? Hur länge borde havre lagras innan man ger det? Vad händer om man inte ger vit E? Är det någon annan "fara" med så färsk/nyskördad havre?:confused:

Sv: Färsk (årets) havre + E vitamin

Hej!

Vi gav Tokosel i samband med att vi hade årshavre för många år sen.
Kan det vara så att det bildas E-vit i havren under lagringstiden? Att det alltså inte finns/eller är för små doser i den färska havren. Bara en teori.

Runt jul har jag hört att det är lagom att börja ge av årets.

Tror hästarna kan bli lite dåliga i magen av det färska oxå, då den är lite "vass/stark"

Mvh Lena

Eftersom vi eldar havren för att värma huset (hästarna får nöja sig med ensilage och hö) så är det här andrahandsinformation. I en artikel så säger agronom Christina Planck (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/foder/article488372.ab):

" Med dagens skördeteknik kan man fodra havren som är ganska omedelbart skördat. Havren som sådan är inte farlig, men bytet mellan gammal havre och ny havre är ett foderbyte i sig som ska ske långsamt. Där är det viktigt att tänka på att hästar kan reagera olika."

Kan det vara så att det bildas E-vit i havren under lagringstiden? Att det alltså inte finns/eller är för små doser i den färska havren.

Det är vad jag har fått lära mig. Av havreodlande lantbrukare. Därför är det viktigt att vänta några månader med att ge havren för att E-vitaminet ska hinna bildas.

Samma bonde menade också att det inte spelar så stor roll fär hästar för de flesta petar i sina hobbydjur alldeles för mycket tillskott ändå.

Tack för svaren. Följdfrågor. Är det farligt med för mycket vit E. Menar om man fortsätter ge när havren har skapat egen. Behöver havren lagras på ett speciellt sätt för att det ska bildas vit E eller händer detta även i våra plasttunnor? Är det bara vit E det handlar om eller även selen? Finns ju tillskott med eller utan selen.

Nej, detta gäller inte selen. Endast E-vit. Havre ska lagras torrt, det är det viktigaste, annars risk för mögel. E-vit är ju fettlöslig så inte bra att överdosera. Tror dock att man ska ge rätt mycket för det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 638
Däggdjur Idag såg jag att våran ena kanin inte mådde bra. Arg på mig själv som inte sett något tidigare :( Troligen har dom bråkat med varandra...
Svar
5
· Visningar
2 144
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025