Farsan har blivit nersprungen- kraftig hjärnskakning

Gry

Trådstartare
Hej allihopa!

Det var ett bra tag sedan jag florerade på dessa hästsidor, hänger mest på senior. Men nu måste jag få berätta. Min far har hästar och gård och sysslar med dem som man gjorde förr, dvs hjälptyglar, spö, sporrar, viftar med armarna när de springer mot en, trycker till dem lite när de gör fel osv. Jag är förvisso 30 men vi har haft diskussioner om "horsemanship" ett antal gånger. Men han lyssnar vare sig på mig eller andra. Tro mig. Han vet bäst. Alltid. Om en häst hugger mot en då ryter man lite och går ut ur boxen för att hästen visar att den vill vara ifred osv. Ni fattar antar jag. Och att släppa in eller ut hästarna är som en uppvisning i fel. Man ropar på hästarna/alternativt de väntar vid snörerna. De rusar emot en och man får slänga sig därifrån. Den som väntar istallet får med hjärtat i halsgropen akta sig och försöka mota in hästarna i rätt box. Osv osv i all oändlighet.

Och härmodagen hände det jag förfarat. Han blev nersprungen av sju hästar som trampade rätt över honom. Han var borta i sju minuter coh är blåslagen men hel (!!!!!!) men fick mycket kraftig hjärnskakning. Fick sova på lasarett.

Nej. Det är ingen I told you so tråd. Men jag vill bara dela med mig av att hästar är väldigt "farliga" om man inte kan handskas med dem rätt. Kanske att gubben kan se det här som en liten varningsklocka? Nej, förmodligen inte. Men skit samma. Låt det inte hända er iallafall.

Sv: Farsan har blivit nersprungen- kraftig hjärnskakning

Ja, det här med insläpp...

Har praktiserat på en ridskola och därefter jobbat olika länge och ivarierande grad på fyra andra ridskolor. Endast på en av dessa ledde man hästarna till o från hagen... Kan tilläggas att på den ridskolan där man ledde hästarna var TYVÄRR den enda ridskolan som jag vet drabbades av en olycka, en privathäst sprängde staketet och sprang lös in själv, fick sladd, gick omkull o BRÖT NACKEN...

Visst är det läskigt när hästarna kommetr i full fart med snöklampar på vintern, konstigt att det systemet används fortfarande då det annars pratas så mycket om säkerhet???

Min ovana man leder in stona från hagen, men släpper in valackarna, för där går även unghingsten som iofs är väldigt snäll, men KAN få spunk.

Tur att det inte blev värre för far din!

Usch då. Hoppas ändå att han får en tankeställare. I förra stallet där jag stod lössläppte vi hästarna och de lunkade in fint och försiktigt. Oftast gick de rätt men en gång gick en annan häst in i min häst box varpå min stannade på gången och såg lite vilsen ut medan jag ledde över hästen som gått fel och sedan tassade min häst in i sin box. Lugnt och fint.

Min far har hästar och gård och sysslar med dem som man gjorde förr, dvs hjälptyglar, spö, sporrar, viftar med armarna när de springer mot en, trycker till dem lite när de gör fel osv.

Som man gjorde "förr".... :confused: Ett vettigt tänkande kring hästhantering föddes inte enligt min mening iom. NH eller liknande även om många numer verkar tro det! Har genom åren lärt mig mycket av dessa gamla hästgubbar som inte hade "vett" att slå mynt på sitt kunnande! ;) Men som jag sagt förr, då hade det inte ett namn, frontfigur och ett koncept. Din pappas hästhantering tycker jag inte är något skolexempel på hur man gjorde "förr" utan mer hur han personligen tycker att det ska vara. Och vad är det för fel med sporrar och spö? Det är väl hur man använder sig av det som räknas?!

Tråkigt att din pappa fick en hjärnskakning, hoppas att han snabbt kryar på sig.

Kicki :)

Det är väl hur man använder sig av det som räknas?!

Jo. Men jag antar att du kan räkna ut att han inte använder sig av det på ett hästmannamässigt sätt.

Och min far finns det mkt att säga om men han är inte en gammal hästgubbe man kan lära sig ett och annat av. Möjligen kanske genom att göra tvärt om.

Ja, det här med insläpp...

Har praktiserat på en ridskola och därefter jobbat olika länge och ivarierande grad på fyra andra ridskolor. Endast på en av dessa ledde man hästarna till o från hagen... Kan tilläggas att på den ridskolan där man ledde hästarna var TYVÄRR den enda ridskolan som jag vet drabbades av en olycka, en privathäst sprängde staketet och sprang lös in själv, fick sladd, gick omkull o BRÖT NACKEN...

Visst är det läskigt när hästarna kommetr i full fart med snöklampar på vintern, konstigt att det systemet används fortfarande då det annars pratas så mycket om säkerhet???

Min ovana man leder in stona från hagen, men släpper in valackarna, för där går även unghingsten som iofs är väldigt snäll, men KAN få spunk.

Men det förstår jag faktiskt, har själv hjälpt till med att ta hand om en ridskolas hästar på söndagar ibland för att personalen skulle få mer ledigt.
Med 30 hästar drygt går man inte med dem en och en. Vilken tid det skulle ta. :crazy:
Alla vet sin plats och går till sina boxar/spiltor snällt. Vad jag vet blev ingen översprungen under de åren jag har koll på i alla fall.

Hästar springer inte över medvetet, men det är klart, ramlar nån framför dem och särskilt om de är buffliga och ouppfostrade så kan det vara farligt. MEn dels behöver man inte stå mitt framför, dels ska de ändå vara så uppfostrade att de stannar om någon ställer sig ivägen. Man får se till att de respekterar människor.

Som man gjorde "förr".... :confused: Ett vettigt tänkande kring hästhantering föddes inte enligt min mening iom. NH eller liknande även om många numer verkar tro det! Har genom åren lärt mig mycket av dessa gamla hästgubbar som inte hade "vett" att slå mynt på sitt kunnande! ;) Men som jag sagt förr, då hade det inte ett namn, frontfigur och ett koncept. Din pappas hästhantering tycker jag inte är något skolexempel på hur man gjorde "förr" utan mer hur han personligen tycker att det ska vara. Och vad är det för fel med sporrar och spö? Det är väl hur man använder sig av det som räknas?!

Håller med:bow: Blir så full i skratt av alla som tror att bra hästhantering föddes när någon amerikan började tjäna pengar på det:rofl::rofl:

Jag förstår ärligt talat inte vad du hakar upp dig på. Jag försöker alltid tänka åt NH hållet och tycker inte, utifrån det du skrivit, att din far gör sådär väldigt konstiga saker.
...dvs hjälptyglar, spö, sporrar,
Rätt använda är väl sporrar och spö aldeles utmärkta hjälpmedel. Hjälptyglar är svårare att använda men används dom rätt så är det inget fel i sådana heller.
viftar med armarna när de springer mot en,
Om en häst försöker springa över mig så skulle jag göra exakt likadant vad är det för fel med det?
trycker till dem lite när de gör fel osv.
Gör min häst fel med flit för att testa gränserna så går jag givetvis på henne hur ska man annars sätta gränser. Sen beror det ju på vad du menar med trycka till. Det ska ju inter handla om att slå hästen utan att sätta en gräns och enbart om man ber om något hästen kan.
Om en häst hugger mot en då ryter man lite och går ut ur boxen för att hästen visar att den vill vara ifred osv.
Ja vad är det för fel? En häst som står i en box är ju instängd och kan inte gå när den tycker att det räcker. Lyssnar/ser man inte den fina signalen så kommer hästen att bita efter en tillslut och då är det faktiskt mitt fel att jag drivit situationen för långt. Är det något som måste göras (lägga på täcke eller liknande) så säger jag till och fortsätter annars så säger jag till upprepar exakt det jag gjorde berömmer och går ut. Begär jag att hästen ska respektera mig så får jag faktiskt respektera hästen tillbaka.

Insläppet låter ju däremot inte så bra :crazy:

Jag förstår ärligt talat inte vad du hakar upp dig på. Jag försöker alltid tänka åt NH hållet och tycker inte, utifrån det du skrivit, att din far gör sådär väldigt konstiga saker.

Rätt använda är väl sporrar och spö aldeles utmärkta hjälpmedel. Hjälptyglar är svårare att använda men används dom rätt så är det inget fel i sådana heller.

Som att slå en häst randig när den vägrar gå, hacka in med sporrarna? Skrika hästjävel så fort den inte gör som man ber den? Väldigt bra grejor det där att använda när man vet hur man gör

Om en häst försöker springa över mig så skulle jag göra exakt likadant vad är det för fel med det?

Felet är att hästarna ofta försöker springa över en och då hjälper det inte att vifta lite om man inte går till botten med problemet

Gör min häst fel med flit för att testa gränserna så går jag givetvis på henne hur ska man annars sätta gränser. Sen beror det ju på vad du menar med trycka till. Det ska ju inter handla om att slå hästen utan att sätta en gräns och enbart om man ber om något hästen kan.
Och det kan inte min pappa. Han är eoner från det. Jag menar det verkligen. Hade han kunnat hantera ovanstående tror du då jag hade skrivit inlägget?

Ja vad är det för fel? En häst som står i en box är ju instängd och kan inte gå när den tycker att det räcker. Lyssnar/ser man inte den fina signalen så kommer hästen att bita efter en tillslut och då är det faktiskt mitt fel att jag drivit situationen för långt. Är det något som måste göras (lägga på täcke eller liknande) så säger jag till och fortsätter annars så säger jag till upprepar exakt det jag gjorde berömmer och går ut. Begär jag att hästen ska respektera mig så får jag faktiskt respektera hästen tillbaka.

Fast jag anser att man har ett problem när man inte kan hantera hästar i en box utan att vara rädd. Och att man anpassar sig efter det. Ex får akta sig när man ger dem mat, ryktar, sadlar osv Vi pratar om att de hugger efter en när man går förbi i vissa fall

Insläppet låter ju däremot inte så bra :crazy:

Och nej. NH uppfanns inte iochmed att någon amerikan skrev en bok tack så mkt. Men det var helt okända begrepp i vårt ridhus med omnejd på 80-talet när jag växte upp. Jag har aldrig någonsin hört en tränare ens tala i de termerna. Däremot har jag sett hästar som uppmanats att piskas - ge hästen tio rapp!! - Sätt martingal på den där idioten!!! osv i all oändlighet. Och jag har svårt att se att vi levde i någon sorts bubbla

Men skit samma. Det var inte det inlägget handlade om

Senast ändrad:

Och nej. NH uppfanns inte iochmed att någon amerikan skrev en bok tack så mkt. Men det var helt okända begrepp i vårt ridhus med omnejd på 80-talet när jag växte upp. Jag har aldrig någonsin hört en tränare ens tala i de termerna. Däremot har jag sett hästar som uppmanats att piskas - ge hästen tio rapp!! - Sätt martingal på den där idioten!!! osv i all oändlighet. Och jag har svårt att se att vi levde i någon sorts bubbla

Men det där fenomenet förekommer ju än. Då på 70-80talet då intresset för att rida plötsligt tog fart, ploppade det upp "hästkunniga" som svampar ur jorden. Precis som det ploppar upp NH-, tand-, vildhästverknings-, massörkunniga nu för tiden. Vissa är verkligen kunniga, andra slår mynt av andras okunnighet. Skillnaden är väl att många är mer upplysta nu, pga bättre och fler medier.

Skillnaden är väl att många är mer upplysta nu, pga bättre och fler medier.

Ja! Absolut! Så tror jag att det är. Jag älskade hästar i många många år (och gör än idag men kanske inte på samma sätt riktigt, inte på fjortonårsviset :p) och jag lånade metervis med böcker på bibblan. Jag kan inte minnas en enda som tog upp det "NH" mfl tar upp. Möjligen böcker om hur sitsen påverkade hästen enormt men när det kom till kritan, när man red, var det ändå hästens fel på något sätt. Hopptränare, enligt min mkt smala erfarenhet var mkt värre än dressyrtränarna. Även om jag satt och var rädd och bromsade mig fram till ett hinder skulle min ponny bjussa på sig själv och hoppa ändå, varpå jag skulle karska upp mig genom att dra till honom rejält framför hindret. Osv.

Om det är på det sättet han uppträder så håller jag med om att han har problem :crazy: :cry: :mad:.

Jo. Men jag antar att du kan räkna ut att han inte använder sig av det på ett hästmannamässigt sätt.

Och min far finns det mkt att säga om men han är inte en gammal hästgubbe man kan lära sig ett och annat av. Möjligen kanske genom att göra tvärt om.

Ja fast du lade in sporrar och sö i sammanhanget "som man gjorde förr" vilket gav det i största allmänhet en negativ klang!

Håller med:bow: Blir så full i skratt av alla som tror att bra hästhantering föddes när någon amerikan började tjäna pengar på det:rofl::rofl:

:bow::bow: Ja det är faktiskt riktigt roligt! :D

Men skit samma. Det var inte det inlägget handlade om

NH föddes väl iom. att en amerikan skrev en bok, mer eller mindre....men bra hästhantering gjorde det inte! Man behöver inte vifta med grimskaft och göra "igelkottar" för att ha en bra och vettig hästhantering.

Far hästarna illa? Isf. skulle jag anmäla honom. Om man inte respekterar hästar respekterar de inte en heller... Synd att det måste gå så långt att han blev översprungen :crazy:

Far hästarna illa? Isf. skulle jag anmäla honom. Om man inte respekterar hästar respekterar de inte en heller... Synd att det måste gå så långt att han blev översprungen :crazy:

Nej. De är pedantskötta. Konstigt nog. De masseras, putsas, hovas och får mat enligt alla regler. De har det underbart. Tills han sätter sig upp och ska rida. Eller köras in etc.

Minns med fasa och ryslighet när min ponny skulle köras in med skaklar som var för smala, tillslut hade han ett decimetertjockt sår med bortskrapad hud och hår som sved varje gång i en sväng. Visade min gamla kärlek att det gjorde ont och haltade i svängen blev han arg coh drev på med spöet, för sånt ska hästar tåla och det är han som bestämmer. Hästjävel. Men det är bortåt en 15 år sedan nu. Men det kunde lika gärna ha hänt i morgon. Så någon gammal duktig och kunnig hästmänniska är han inte.

Men stallet är pedantskött och hästarna likaså, det samma gäller vård, vetrinär, hov, resor till djursjukhus osv. Det bästa kan möjligtvis vara bra nog... Sadlar, träns osv, underlag på banor etc.

NH föddes väl iom. att en amerikan skrev en bok, mer eller mindre....men bra hästhantering gjorde det inte! Man behöver inte vifta med grimskaft och göra "igelkottar" för att ha en bra och vettig hästhantering.

dom böckerna om nh är väl mer till för att lösa problemen med nh metoder, inte att man ska hålla på så i den dagliga hanteringen som att ta in o ut hästar från hagen..

ja är nh människa, håller på mycke med de men de är ju inget som ja använder mej av när ja tar ut o in hästen från hagen..

Liknande trådar

D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 992
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar