"Farligt sår"

Sv: "Farligt sår"

Bilden går inte se, står bara 'censur'.

Sitter det nära leden? Har hästen feber? Hur halt är den? Hur ser såret ut? (Torrt eller geggigt etc?)

12512574.jpg

Så... då syns bilden va?! :P

Inte halt, å såret ser väll rätt fint ut. Torrt å ingen skorpa..

Senast ändrad av en moderator:

Såret ser mkt litet ut, och är det inte vätskigt runt omkring ellr varar så skulle jag inte oroa mig. Gissar att hältan ev kommer nån annanstans ifrån. Såvida såret inte är djupt och gått in i leden, men det skulle vara mkt otur för det känns det som..

Hur är det, haltar hästen eller inte? I första tråden skriver du att den haltar, sen i ett senare svar att den inte haltar??

Feber?

Det sitter väl nära leden, men är det ytligt ska det inte vara någon fara, frågan är ju hur djupt det är?

Som exempel så: http://hem.passagen.se/visenz/wound-1.jpg (om det krånglar ta bort http:// och försök igen), den där lilla rackaren gav 5 dygn på klinik till en nätt kostnad av 9000 kr pga att det var lednära.

Hästen mycket lindrig halt (under en grad), något förhöjd temp men sonden bara försvann in i såret vid sondning =/ Allt gick dock bra, det blev ingen infektion och det läkte som det skulle. Men det blev lite 'pådrag' på kliniken när hon kom in om man säger så, just för det var lednära och så djupt. Aningens svullen, aningens varm.

Såret ser på bilden 'värre' ut än det gjorde från början, då det är nyrengjort på bilden och ytblöder.

Mmm... När jag först såg såret å kollade honom så var han HALT! Men det var bättre redan senare på dagen, å efter en natt inne ännu bättre... Men det är fortf. att han inte riktigt vill trava på mindre volt på hård mark.. Men det är inte mkt det syns..

"Red" också lite för att känna hur det kändes och det var inget mer än att - något stämmer inte i bakkärran... Men det var inte på något sätt markant att han är halt...

Har ingen feber...

Å vet inte om det är djupt eller ej.. Kan man kolla det själv på ngt sätt, eller "pilla bort" skorpan å se mer av såret..?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Hästvård I söndags så fick jag ringa ut en distriktare då jag hittade min ponny stående på tre ben med en svullen has och skrapsår på båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 369
Senast: Springsteen
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10