Farligt med saltsten?

Diabetikern

Trådstartare
Till föl?

Läste just att man skulle flytta undan saltstenen innan fölning så fölet inte skulle slicka utav det. har aldrig hört något om detta innan.

är det farligt om fölet skulle slicka på saltstenen?

Sv: Farligt med saltsten?

Har också hört det, men det var väldigt länge sedan så jag kommer inte riktigt ihåg svaret. Men det var nått i stil med att föl inte hejdar sig utan kan äta jättemycket salt om dom har fri tillgång.

Fölet står och slickar konstant och det är ju inte bra. Därför tar man bort den så de inte kan göra så.

Har faktiskt aldrig haft föl som betett sig så. Tvärtom har dom lärt sig av de äldre, de rutiner som gäller i hagen. Jag har inte tagit bort saltstenarna och mina unghästar har inga problem med nivån på slickandet.

Ok tack för era svar.

Har saltsten i boxen inte i hagen och vi har märkt att den lille gillar saltstenen men det är precis när han kommer in och mamman får kraftfoder han går på saltstenen.

Dock så slickar han inte hela tiden eller några mängder så det är ingen skada skedd hoppas jag. Man blir ju nojjig eftersom det är första fölet hemma och det är inte ens vårt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka