Farligt med nudlar?

Det blev väldigt fel att jag länkade till just Metro. Har läst samma sak på fler sidor om en del vanligt förekommande tillsatser.
så om jag förstår dig rätt. Ur tillsatssynpunkt skulle du kunna äta nudlar varje dag?
Det känns som du hakat upp dig på ordet tillsatser.
Vad menar du att det betyder?

I min värld är tillsatser något man tillsätter. Jag tillsätter t.ex. salt till min mat :)
 
Det känns som du hakat upp dig på ordet tillsatser.
Vad menar du att det betyder?

I min värld är tillsatser något man tillsätter. Jag tillsätter t.ex. salt till min mat :)
Jag har hakat upp mig på att jag har läst att vissa tillsatser kan vara riktigt skadliga.
Och eftersom jag inte är expert ställer jag frågan.
 
Jag har hakat upp mig på att jag har läst att vissa tillsatser kan vara riktigt skadliga.
Och eftersom jag inte är expert ställer jag frågan.
Självklart kan tillsatser vara farliga. Häller du arsenik i såsen så är det det en farlig tillsats.

Tillsats = något du sätter till. Många recept säger t.ex. "tillsätt lite socker om du vill ha den sötare".

Tror det är bättre att du googlar innehållet, istället för att haka upp dig på ett helt normalt och vanligt ord?
 
Självklart kan tillsatser vara farliga. Häller du arsenik i såsen så är det det en farlig tillsats.

Tillsats = något du sätter till. Många recept säger t.ex. "tillsätt lite socker om du vill ha den sötare".

Tror det är bättre att du googlar innehållet, istället för att haka upp dig på ett helt normalt och vanligt ord?
Tbhq skrev jag om högre upp. Med tillsatser menar jag inte salt och peppar utan E-medel och andra saker som jag inte har koll på.
Jag frågar som sagt för att jag inte vet.
 
Tbhq skrev jag om högre upp. Med tillsatser menar jag inte salt och peppar utan E-medel och andra saker som jag inte har koll på.
Jag frågar som sagt för att jag inte vet.

Rent hälsovådlig mat får inte säljas. Ät med lite måtta, så behöver du inte oroa dig. Snabbnudlar är vetemjöl, sen innehåller buljongen smakförstärkare precis som chips och liknande.
Sen finns det godare och nyttigare nudlar, men du kan lugnt äta dem så länge de säljs.
 
Rent hälsovådlig mat får inte säljas. Ät med lite måtta, så behöver du inte oroa dig. Snabbnudlar är vetemjöl, sen innehåller buljongen smakförstärkare precis som chips och liknande.
Sen finns det godare och nyttigare nudlar, men du kan lugnt äta dem så länge de säljs.
Ok. Tänker mest på mitt syskonbarn.
Det får bli lite mindre av det men känns som om hon kan få det ibland.
 
Ok. Tänker mest på mitt syskonbarn.
Det får bli lite mindre av det men känns som om hon kan få det ibland.
Det är ju enkelt att googla tillsatser. När jag tittar på snabbnudelpaketet hemma så innehåller det inga farligheter. Smakförstärkare E621 är natriumglutamat som förekommer naturligt i bl a grönsaker och bröstmjölk. E635 är den andra smakförstärkaren och denna har inte visat några toxikologiska effekter och därför finns det inga gränsvärden. E500 är vanligt bikarbonat och E501 är kaliumksrbonat som bl a används som bakpulver till barnmat. Konstigare saker innehåller inte de här nudlarna i alla fall.
 
Tbhq skrev jag om högre upp. Med tillsatser menar jag inte salt och peppar utan E-medel och andra saker som jag inte har koll på.
Jag frågar som sagt för att jag inte vet.
Det mesta har E-nummer. Det är en identifikation. E300 t.ex. är C-vitamin (askorbinsyra)

Ungefär som kemikalier. Allt omkring oss är kemi. Vi själva är uppbyggda av kemiska föreningar.

Mitt råd är att du ska slappna av och låta släktingen äta så mycket nudlar hen vill.
 
Ok. Tänker mest på mitt syskonbarn.
Det får bli lite mindre av det men känns som om hon kan få det ibland.
Man kan ju byta ut portionsnudlarna (som är friterade, det är därför de är så porösa och goda att äta utan att koka :o ) mot nudlar som inte är portionsförpackade. De är lite mer som vanlig spagetti. Finns massor av goda i asiatiska hyllan i butiken.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 367
Senast: movi
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 384
Senast: Amha
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp