Farligt med mycket protein?

Sv: Farligt med mycket protein?

Rättelse

HelenaHandberg skrev:
En 450-500 kg häst som arbetar intensivt till mkt intensivt (högsta arbetsklassen) 60 minuter om dagen har ett behov av smältbart råprotein på i storleksordning 340-490 mg smältbart råprotein enl franska INRA resp hollänska CVBtabellerna. En häst under uppträning har ett större behov tills den utvecklat sin muskelmassa och kondition. HH

Ska förståss vara gram inte mg -då svalt den väl ihjäl! Så här:

En 450-500 kg häst som arbetar intensivt till mkt intensivt (högsta arbetsklassen) 60 minuter om dagen har ett behov i storleksordning 340-490 gram smältbart råprotein enl franska INRA resp hollänska CVBtabellerna. En häst under uppträning har ett större behov tills den utvecklat sin muskelmassa och kondition. HH

Vilken superintressant tråd!!!!
TACK HelenaHandberg för dina faktarika och intressanta inlägg - det är väldigt intressant att titta utanför Sveriges gränser - vi kan INTE allt bäst här!

Har jag fattat rätt
- min lite svårfödda och omusklade häst som får ett hösilage med högt protein (smb 72gr/kg foder, oms energi 5,1gr/kg foder) borde eg ha en foderstat som kompletterade allt proteinet med tex olja (som någon skrev) för att få ner proteinkvoten och på så sätt lägga på sig lite mer vikt????

Alltid lika intressant att läsa det HH skriver.

Om jag får låna tråden lite vad gäller proteinöverskott, så har jag en fundering :angel:

Jag har en gammal häst som har svårt att tillgodogöra sig grovfodret. När jag började göda honom för att öka hull och muskler så funkade han väldigt bra på ca 110-120 MJ (beroende på väder och vind) samt ca 800 g smbrp, varav ca 50 MJ och 450 g smbrp kommer från bl a lusern, betfor och Krafft Grund, dvs mer lättsmälta fodermedel. Nu står han kvar på samma giva lusern, betfor och Grund, men med fri tillgång på grovfoder. Han får då naturligtvis i sig mer energi och protein än tidigare, men frågan är hur jag hittar balans. Om jag skulle dra ner på kraften så att han står på 110-120 Mj och 800g smbrp, så skulle han tappa direkt, men jag har även förstått att han får bra mkt mer både energi och protein än vad han egentligen behöver. Idag får han ca 160MJ ( :eek: ) och 1050 g smrp totalt, varav ca 105 MJ och 620 smbrp från grovfodret, skulle jag bara ge typ 1 kg lusern och nåt mer proteintillskott så skulle han tappa, även om värdena är som de varit tidigare. Hur mkt energi resp. protein ska jag eg. lägga till?

Lite invecklat kanske, men nån kanske fattar vad jag menar... :angel: ;)

En medelhårt arbetande häst har ett minimibehov av 40-47 (beroende på vilken auktoritet man vill tro på) mg fosfor per kg kroppsvikt och dag. HH

Räknar jag jäkligt illa eller vad? För om mg är milligram så betyder ju det att min häst (vi säger 450kg) ska ha flera KG fosfor. :crazy:

45x450 =20250mg... hjälp mig nån.. :o

Nä mg är ju tusendels gram, vilket innebär att din häst skulle behöva ca 20250/1000= ca 20 g fosfor

Min häst var nästan oridbar när han fick hö med för mycket protein. Trots glada tillrop om hur bra det var och inga problem med hög kvot.(smrp 111) blev hästen fet och slö.

Sämre hö gav mig en underbar och pigg ridhäst!

true_blue skrev:
Min häst var nästan oridbar när han fick hö med för mycket protein. Trots glada tillrop om hur bra det var och inga problem med hög kvot.(smrp 111) blev hästen fet och slö.

Sämre hö gav mig en underbar och pigg ridhäst!

Det ska ju inte vara problem med hög kvot eftersom även gräs/bete kan naturligt innahålla kvoter upp till 15 eller mer. Men vissa hästar verkar reagera ändå vad gäller höga kvoter på hö eller silage...

Självklart är det inte ett PERFEKT hö med så pass mkt protein, tror att många reagerar med "åh vilket bra hö" med tanke på hur många som har jättelåga kvoter i sitt egna hö och ser allt hö som har högre kvoter än 6 som "jättebra hö".
Det där höet skulle kanske passa avelshästar men vanliga ridhästar... nja, kanske inte det BÄSTA. Men då kan man ju blanda ut det med HALM kanske? :idea:
Det är iaf MYCKET billigare (och bättre för hästen) alternativ än att köpa en massa dyra proteinfodermedel.

Du vet att en häst kan bli het av för lite mat/näring också va? Det har jag erfarat.. ;)

HelenaHandberg skrev:
Med den brasklappen att jag inte har boken tillgänglig och inte kunnat läsa sammanhanget är det min uppfattning att detta är ett olyckligt och inte helt korrekt påstående. Utsagan grundar sig inte på någon svensk forskning utan härrör från att man tidigare (över hela världen) inte visste så mkt om hästens proteinbehov medan man sedan länge på olika sätt kunnat uppskatta energiförbrukningen.

Då höftade man till ett proteinbehov per energienhet. Det kom att bli litet olika i olika länder delvis beroende på att man räknar energi och protein på olika sätt. I Sverige blev det 6. Många länders fodertabeller har liknande kvoter eller proteinprocentsatser. Allt fler förespråkar dock ett ”frisläppande” av kvoten.

På senare år har man lärt sig litet mer om hästars proteinbehov även om man fortfarande inte vet precis vad de behöver. Mest har det forskats kring detta i Holland och Frankrike (Ellis och Martin-Rosset).

Det är bra att man resonerar om både protein och energi. Det får hästutfodrare att tänka på
att tillfredställa båda behoven och förstå att det räcker inte med ett väldoftande, fräscht hö.

Proteiner används till att skapa och ersätta begagnade muskler, blodkroppar och andra vävnader och ämnen i kroppen. Blodvolym, muskelmassa, skelettets tyngd mm är väldigt mycket relaterade till hästens kroppsvikt. 1 kg av en viss aminosyreblandning till musklerna eller de röda blodkropparna måste ersättas av ett kg likartat aminosyreblandning när de slitits ut.

Energiutnyttjandet kan liknas vid bilars – en del är bensinsnåla andra inte. Vissa människor kan äta hur mkt godis som helst och ändå förbli smala andra tjocknar av just ingenting. Det är sannolikt men ännu inte riktigt bevisat att både en människa och en häst kan ha gener som som gör att de kan utnyttja en viss mängd energi mer effektivt än en annan individ.

Andrea Ellis har jämfört 10 olika studier av hästars energibehov – mellan dessa varierade underhållsbehovet väldigt från 4 - 35 MJ omsättbar energi (=vårt energisystem) per 100 kg häst och dag. Variationen berodde på typ av häst och sammansättningen av fodermedlen.

Jag räknar foderstater efter hollänska CVBs tabeller. De kör inte med ngn kvot. De redovisar ett proteinbehov per kg och ett energi behov per typ (ponny/kallblod/varmblod, lättfödd/svårfödd osv) och kg.

Men det blir inte fel om man utgår från svenska standardkvotvärden bara man inte ser den som annat än en riktlinje inte en lag. T ex tänker på att proteinandelen inte behöver vara densamma för högpresterande energikrävande hästar och ffa att energisnåla hästar behöver sitt protein, alltså en högre kvot. Det är extra viktigt för lättfödda dräktiga ston.

Sorry, det blev en hel uppsats! HH

Jag som distansryttare har fått lära mig att distanshästen inte skall ha för mycket protein. Kopierar och klistrar in vad jag själv har skrivit på vår hemsida www.nerikesdistansryttare.org

"Ett överskott av protein är inte bra av flera orsaker. För det första så ökar behovet av vatten med ökat intag av protein, vilket säger sig själv att det inte är bra för distanshästen som ändå har problem med att hålla en bra vätskenivå. För det andra kan ett högt proteinintag leda till obalans i tarmen och ge en ökning av ammoniak i urinen – vilket ju även inte är bra för hästens luftvägar. Friska luftvägar är ju, som sagt, oerhört viktigt för en distanshäst."

Det låter som om du är insatt i nya rön i frågan. Vore därför lärorikt om du har några synpunkter på det jag skrivit på vår hemsida.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 389
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30