Farligt med mycket protein?

Sv: Farligt med mycket protein?

Djurjouren skrev:
Mår bra på betet. Tror att boven är kombinationen hösilage-högt protein. Prövade det 2 vintrar i rad med samma resultat. Har två vänner med islänningar i stora flockar som delar min mening.
Jag har letat hö med högt protein bara för att pröva men jag har inet hittat sånt hö ännu. Hade varit kul att testa.

Klarar de silage med lägre protein då??? O hur ser det ut med Lucern??

Det borde inte vara några problem... dåliga magar hänger ju ofta ihop med lever och/eller njurar. Kan ju vara organen i sig som inte tål silaget o inte hästen... om du hänger med på vad jag menar. :crazy:

mvh Jessica

Vi snackar om sådär 15 olika hästar genom åren av olika ras coh ålder.
Silage med lägre protein klarar de bättre.
Lucern tåler de hur fint som helst.
Jag gav upp allt vad hösilage heter för två år sen och klassar det som ickehästvändligt foder :crazy:

Djurjouren skrev:
Vi snackar om sådär 15 olika hästar genom åren av olika ras coh ålder.
Silage med lägre protein klarar de bättre.
Lucern tåler de hur fint som helst.
Jag gav upp allt vad hösilage heter för två år sen och klassar det som ickehästvändligt foder :crazy:

Ja, där är vi överens... gillar inte heller silage öht.

mvh Jessica

Jag får ge tillskott av fosfor till mina hästar, med ett grovfoder som har en mer normal kvot energi/protein. Det har 6 g kalcium och ca. 3 g fosfor, en kvot på 2 alltså. Jag kompletterar dels med kornkross och dels med fosforbalans - ett dosmått dagligen vars innehåll 2,5g ren fosfor.

Men det här fallet så handlar det om en stor obalans. Kvoten ligger på lite drygt 2,6. Om man ger hästen 8 kg om dagen av detta foder blir det 40 g kalcium och 15,2 g fosfor. För att komma till en kvot på 1,5 så behöver man ge 11,3 g fosfor om dagen. Ger man mer av fodret så behövs mer givetvis. Om man dessutom ger betfor (som trådskaparen gör) så krävs ännu mer då betfor är kalciumrikt det med. Jag tror inte att fyra dosmått fosforbalans per dag är så bra att ge, fast kanske har jag fel. Det är åtminstone väldigt dyrt.

Grovfoder brukar ha en lite högre kvot ca/p och havre/korn en lite lägre. Det är därför som dessa två fodertyper kompletterar varandra så bra.

Hälsning Maja

Djurjouren skrev:
Jag har bara dålig erfarenhet av att fodra med så proteinrikt hösilage. Det är väldigt svårt att hålal hästarna bra i magen när de äter det.

Samma med min häst. Hösilaget, torrt, 74 g smrp => dålig i magen
Höet, 58 g smrp => ok i magen
Bete => ok i magen
Lusern => inga problem

De andra hästarna i stallet har inga problem av hösilaget. Var motsvarande situation förra året.

milly skrev:
Men du Helena, hur räknar man ut proteinbehovet på det sättet då? Enligt svenska rekommendationer ska man ju räkna per MJ och inget annat sätt anges i böckerna. (inte vad jag kan hitta)

Sen så står det såhär också (ur boken Hästens näringsbehov och utfodring på s.199):
"Det är också oväsentligt vilken vikt hästen har eftersom proteinbehovet är relaterat till dess energibehov."

Har svensk forskning fel? (vet att du har läst din utbildning utomlands)

Jag tycker att det du säger verkar ju vettigt, kan inte du förklara lite bättre hur man räknar ut hästens proteinbehov utifrån vikt oh klass?:idea:

Med den brasklappen att jag inte har boken tillgänglig och inte kunnat läsa sammanhanget är det min uppfattning att detta är ett olyckligt och inte helt korrekt påstående. Utsagan grundar sig inte på någon svensk forskning utan härrör från att man tidigare (över hela världen) inte visste så mkt om hästens proteinbehov medan man sedan länge på olika sätt kunnat uppskatta energiförbrukningen.

Då höftade man till ett proteinbehov per energienhet. Det kom att bli litet olika i olika länder delvis beroende på att man räknar energi och protein på olika sätt. I Sverige blev det 6. Många länders fodertabeller har liknande kvoter eller proteinprocentsatser. Allt fler förespråkar dock ett ”frisläppande” av kvoten.

På senare år har man lärt sig litet mer om hästars proteinbehov även om man fortfarande inte vet precis vad de behöver. Mest har det forskats kring detta i Holland och Frankrike (Ellis och Martin-Rosset).

Det är bra att man resonerar om både protein och energi. Det får hästutfodrare att tänka på
att tillfredställa båda behoven och förstå att det räcker inte med ett väldoftande, fräscht hö.

Proteiner används till att skapa och ersätta begagnade muskler, blodkroppar och andra vävnader och ämnen i kroppen. Blodvolym, muskelmassa, skelettets tyngd mm är väldigt mycket relaterade till hästens kroppsvikt. 1 kg av en viss aminosyreblandning till musklerna eller de röda blodkropparna måste ersättas av ett kg likartat aminosyreblandning när de slitits ut.

Energiutnyttjandet kan liknas vid bilars – en del är bensinsnåla andra inte. Vissa människor kan äta hur mkt godis som helst och ändå förbli smala andra tjocknar av just ingenting. Det är sannolikt men ännu inte riktigt bevisat att både en människa och en häst kan ha gener som som gör att de kan utnyttja en viss mängd energi mer effektivt än en annan individ.

Andrea Ellis har jämfört 10 olika studier av hästars energibehov – mellan dessa varierade underhållsbehovet väldigt från 4 - 35 MJ omsättbar energi (=vårt energisystem) per 100 kg häst och dag. Variationen berodde på typ av häst och sammansättningen av fodermedlen.

Jag räknar foderstater efter hollänska CVBs tabeller. De kör inte med ngn kvot. De redovisar ett proteinbehov per kg och ett energi behov per typ (ponny/kallblod/varmblod, lättfödd/svårfödd osv) och kg.

Men det blir inte fel om man utgår från svenska standardkvotvärden bara man inte ser den som annat än en riktlinje inte en lag. T ex tänker på att proteinandelen inte behöver vara densamma för högpresterande energikrävande hästar och ffa att energisnåla hästar behöver sitt protein, alltså en högre kvot. Det är extra viktigt för lättfödda dräktiga ston.

Sorry, det blev en hel uppsats! HH

Men det blev ändå en för kort uppsats ... ;)
Jag hade gärna läst mera!

Så, holländska CVBs tabeller - går de att få tag i på nätet eller så? Skulle vara grymt intressant att kolla upp, eftersom vi har två med vitt skilda behov trots ganska likartade förutsättningar.

Tusen tack!

Jag är medveten om att det finns mer att tänka på. Kanske bör jag läsa på en smula. :crazy: Men nu har jag en fråga då. Om det är fosfor hästen behöver (havre, korn) kan jag då ge honom mer havre och mindre betfor än vad jag gör? Eller kommer detta att påverka proteinmängden så att han kan ta skada av det? Enligt en del tycks proteinet i kraft (havre) inte vara detsamma som i hösilage och då kanske det går att öka havren utan problem?

Och vad ska jag isf välja? Korn eller havre? Han har tidigare reagerat med små foderknölar på ryggen när han fått korn (fick det i ca 1 år och hade fått det innan vi köpte honom) men när vi tog bort det försvann dom. Inga andra reaktioner dock.

Sen undrar jag om man måste ha en perfekt balans i detta. Räcker det inte med att de får den mängd de behöver (med en viss balans såklart)? Eller påverkar de varandra så mycket att det är skadligt med obalans?

När denna diskussion togs upp från början så ringde stallägaren till två helt oberoende foderexperter och de sa båda att hösilaget var mycket bra grovfoder. Därför blir jag lite eftertänksam när jag nu får höra det du säger - men jag tar det på största allvar.

Tycker du att jag ska ge det här hösilaget nästa år också (dvs from denna sommar tom nästa) eller tror du att det kan vara skadligt för min häst?

För övrigt så verkar alla hästar må bra - de har fast och fin avföring och verkar inte ha ont i magen eller liknande. Det är sju hästar varav 2 eller 3 rids, resten går bara i hagen. Det är vbl, fbl, kbl, welsh och en tinker.

Mycket tacksam för svar.

ang skrev:
Men det blev ändå en för kort uppsats ... ;)
Jag hade gärna läst mera!

Så, holländska CVBs tabeller - går de att få tag i på nätet eller så? Skulle vara grymt intressant att kolla upp, eftersom vi har två med vitt skilda behov trots ganska likartade förutsättningar.

Jag också, jag också!! :) :bump:

Det där är intressant. Alltså skulle det vara mer rätt i många fall att en LÄTTFÖDD häst går med en HÖGRE KVOT och en svårfödd med en lägre... hmm... HH har ju nämnt det där förut. Mkt intressant!

I boken (Hästens näringsbehov och utfodring, senaste upplagan) kan man läsa detta:

"Kvoten mellan kalcium och fosfor bör ligga mellan 1,2:1 och 1,8:1. "

"När hästen får för mycket fosfor i förhållande till kalcium, sjunker kalciumets smältbarhet. Hsten kan då få kalciumbrist, även om fodret egentligen innehåller tillräckligt mycket kalcium. Det motsatta - för mycket kalcium i förhållande till fosfor - är betydligt mindre allvarligt. "

"Överskott av kalcium utsöndras med urinen. Friska hästa klarar utan problem en kalcium/fosforkvot på 3:1"

Så jag tror ändå du kan vara LUGN. :smirk: Det är ju lämpligt att ge fosfortillskott och försöka hålla kalciumrika kraftfodersorter på låg nivå men kvoten kan vara ca 2.5 utan att hästen tar skada på nåt sätt.

Tack tack tack! :bow:

Men hur ska jag göra med kraften då? Ska jag öka havren och dra ner på betforen? Eller ska jag ge fosfortillskott? Eller låta det vara som det är?

Man kan köpa tabellerna. CVB rapporter 28,29 och 31.Tyvärr är de på hollänska! Men det finns billiga lexikon för entusiasten. De har också en imponerande samling av fodermedelsvärderingar för olika djurslag.
http://www.cvb.pdv.nl
Man kan också gå in på
http://www.cavalor.com
ett foderföretag som i sitt nedladdningsbara engelskspråkiga foderprogram frasc, skapat av nutritionisten Peter Bollen har, listat hästars minimi till maximibehov av ett 30tal ämnen. Man ska bara veta att Sverige kör med begreppet ”omsättbar energi”(ME). Det gör inte de flesta andra länder så man får dra av ca 10 % av det uppgivna behovet DE (digestible energy) för att få ME. HH

Som Milly skriver är en relation 2,5 : 1 av Ca och P helt OK under förutsättning att behovet av fosfor är tillfredställt. En medelhårt arbetande häst har ett minimibehov av 40-47 (beroende på vilken auktoritet man vill tro på) mg fosfor per kg kroppsvikt och dag. HH

Enligt foderförsök som har gjorts på Vången av forskare från SLU finns det inga skadliga effekter av att överutfodra med protein om det kommer från grovfodret, därmed inte sagt att proteinöverskott från kraftfoder är farligt det är en annan sak. Hästarna som deltog i testet gick i hård träning och testades på rullband. Hästarna blev inte lösa i magen av proteinöverskott, det är en myt eller beror på dålig hygienisk kvalitet./ Karin

milly skrev:
Jag också, jag också!! :) :bump:

Det där är intressant. Alltså skulle det vara mer rätt i många fall att en LÄTTFÖDD häst går med en HÖGRE KVOT och en svårfödd med en lägre... hmm... HH har ju nämnt det där förut. Mkt intressant!
Lite av detta har jag praktiserat i vinter... Nämligen en högre kvot på lättfödd ponny.

Min D-ponny fick fång tidigt i somras och det hö jag hade tillgång till var tyvärr inte det bästa... 30 smbrp/7 Mj=4,3 i kvot... Så vad gör man? Man låter hästen helt kallt få ett proteinunderskott då jag på vets order inte skulle ge något annat än detta hö tills fången stabiliserat sig. Inga foderbyten! Hon tappade en del under denna tid och matte mådde dåligt... Nu berodde väl inte allt "tappet" på proteinbrist utan även på att hon var sjuk.

Jagade fram bättre hö som jag började ge efter ca 2 månader (årets skörd). Blandade de båda hösorterna och gav rejält med Mj och kvot på 6, inget hände. Jag ökade på kvoten upp till 7,8 dvs gav mer och mer av det "bra" höet och nu hände det saker, rumpan och ryggen blev runda och fina igen! Nu går hon på lite mer Mj än underhållsbehov och kvoten ligger på 6,5, håller både hull och muskler. Just nu motioneras hon väldigt lätt, promenader, longering, tömkörning ca 3 dagar i veckan.
//marti

Eftersom grovfodret är relativt proteinrikt skulle jag ge Fosforbalans. En annan källa till fosfor är vetekli, men det är också proteinrikt.

Läste lite mer av vad som skrivits i tråden efter att jag gav dig svaret i meningen ovan. Så kanske det inte är så kritiskt. Har inet själv läst boken som refereras till.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

ÄNTLIGEN en tråd om protein där det inte bara rabblas citat ur "Hästens näringsbehov och utfodring" och hävdas att kvoten alltid ska vara 6.
Är mycket intresserad av detta då jag och mina vänner tränar travhästar som ju räknas som hårt presterande. Då räcker ju inte alltid hö´t hela vägen utan man måste komplettera med kraftfoder. I travkretsar har man ju alltid hört om det farliga proteinet men jag har räknat mina foderstater efter tabeller och då blir ju värdena för proteinet väldigt höga om energibehovet är 110-130 MJ. Det har inte vållat några problem än, men även jag har haft mina funderingar kring Baron Gruff och dyl. och vill ju inte ge mer protein än nödvändigt.
Hittade inte riktigt vad jag sökte i dina länkar.
Min fråga är helt enkelt vad en hårt presterande hästs (450 kg) totala proteinbehov är?

Vore OERHÖRT tacksam för en ungefärlig siffra:bow:

Mvh/Somi

*Knapplån* tycker oxå att det HH skriver är otroligt intressant och lärorikt. Länge sen nån som du skrev här .

somi skrev:
.
Min fråga är helt enkelt vad en hårt presterande hästs (450 kg) totala proteinbehov är?

Vore OERHÖRT tacksam för en ungefärlig siffra:bow:

Mvh/Somi

En 450-500 kg häst som arbetar intensivt till mkt intensivt (högsta arbetsklassen) 60 minuter om dagen har ett behov av smältbart råprotein på i storleksordning 340-490 mg smältbart råprotein enl franska INRA resp hollänska CVBtabellerna. En häst under uppträning har ett större behov tills den utvecklat sin muskelmassa och kondition. HH

En medelhårt arbetande häst har ett minimibehov av 40-47 (beroende på vilken auktoritet man vill tro på) mg fosfor per kg kroppsvikt och dag. HH

Vad menas med mg?

Jag ska göra en ordentligt uträknad foderstat och utgå från hösilageanalysen. Jag är ingen petig människa, och min häst mår bra, men jag tycker att det är värt att se hur det bör se ut ungefär. Framförallt nu när jag är så åt helskotta fel ute. :o Så går det när man lyssnar på andra med stängda ögon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 389
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar