Farligt med mycket protein?

Yrja

Trådstartare
Tar upp detta igen nu.. Vårat hösilage har högt proteinvärde och det har varit lite diskussioner kring detta mellan oss i stallet. Jag frågade här på bukefalos vad folk tyckte om analysen och det verkade då som att de flesta ansåg att det var bra hösilage - vilket också "experterna" som stallägaren ringde sa (såklart var de helt oberoende). Men tjejen som tog upp diskussionen från början hävdar att alla hon pratat med säger att hästar inte bör ha så mycket protein - citat "hästar ska inte ha mycket protein". Hon sa sig ha pratat med fler men den enda jag hänvisats till är veterinären som först tog upp detta med henne, en veterinär som jag för övrigt inte har någon egen uppfattning om.

Så hur är det nu? Ska hästar inte ha mycket protein? Och vad räknas som mycket?

Lägger till att hästarna går på lösdrift och har ätit av det här hösilaget sen oktober - fri tillgång. Min har även fått kraftfoder men dock med ganska lite protein (havre). Ingen har visat några tecken på för mycket protein, de är friska, pigga, glada och fina i hull och päls. Min häst hade förra året ledinflammationer och har en felbelastning vilket innebär att han under ett år nu har varit lite tjock i benen innan ridning. Detta har blivit bättre under lösdrifttiden men det händer att han fortfarande är lite tjock ibland - det går över vid ridning då oftast (skriver detta med tanke på att för mycket protein kan märkas på leder och tjocka ben).

Självklart är jag medveten om att hästar kan reagera på protein, som de kan göra på annat också.

Sv: Farligt med mycket protein?

För det första så är vuxna hästars proteinbehov, oavsett om de rids/jobbas eller inte, på ca 6gram per MJ. Så idealet vore att höet inenhöll ca 6ggr så mkt smältbart råprotein som MJ ( t ex om det är 8MJ så skulle det vara ca 48g smbrp).

MEN en hög kvot i GROVFODER gör inget! Det är inte skadligt på nåt sätt. Tänk bara på hur hög kvoten är i bete!! Tidig försommar och på sensommaren kan kvoten vara runt 14-15.

Dina kompisar verkar inte riktigt veta vad dom pratar om.

Nu vet jag inte HUR hög kvot ni har i höet men ni kan sänka den genom att ge t ex lite halm och/eller olja.

Ett överskott av protein från grovfoder, är inte skadligt för hästen på något sätt. Ett ev överskott omvandlas till Mj, fast för det krävs också en del energi vilket faktiskt kan göra att hästen sakta men säkert minskar i vikt. Har man då en häst som behöver ha kvar sitt hull, kan man tona ner överkottet genom att tillsätta te x olja som milly skrev.

Min erfarenhet av överksott är att våra hästar blivit fina i kroppen, men då har de i regel var lite väl överhullade från start. Och de mår som prinsar och prinsessor, och leker utav bara :devil:

Ett bra grovfoder ger ju hästägaren en billig säsong, genom att man slipper en massa extra kompletteringar som är kostsamma. Men det är klart, tillhör man kategorin människa som tycker att hästen först och främst behöver kraftfoder så är ju detta en nagel i ögat på dem.;)

Tack tack Milly Och Boj!

Det är precis vad jag har förtått också.

Här är analysen: (per kg foder)

Torrsubstans: 70,2%
Omsättningbar energi för häst: 6,4 MJ
Råprotein: 87 gram
Smältbart råprotein för häst: 59,3 gram

Kalcium: 5,0 gram
Fosfor: 1,9 gram
Magnesium: 0,9 gram
Kalium: 19,6 gram
Aska: 63,8 gram

tintilar skrev:
Tar upp detta igen nu.. Vårat hösilage har högt proteinvärde och det har varit lite diskussioner kring detta mellan oss i stallet. Jag frågade här på bukefalos vad folk tyckte om analysen och det verkade då som att de flesta ansåg att det var bra hösilage - vilket också "experterna" som stallägaren ringde sa (såklart var de helt oberoende). Men tjejen som tog upp diskussionen från början hävdar att alla hon pratat med säger att hästar inte bör ha så mycket protein - citat "hästar ska inte ha mycket protein". Hon sa sig ha pratat med fler men den enda jag hänvisats till är veterinären som först tog upp detta med henne, en veterinär som jag för övrigt inte har någon egen uppfattning om.

Så hur är det nu? Ska hästar inte ha mycket protein? Och vad räknas som mycket?

Lägger till att hästarna går på lösdrift och har ätit av det här hösilaget sen oktober - fri tillgång. Min har även fått kraftfoder men dock med ganska lite protein (havre). Ingen har visat några tecken på för mycket protein, de är friska, pigga, glada och fina i hull och päls. Min häst hade förra året ledinflammationer och har en felbelastning vilket innebär att han under ett år nu har varit lite tjock i benen innan ridning. Detta har blivit bättre under lösdrifttiden men det händer att han fortfarande är lite tjock ibland - det går över vid ridning då oftast (skriver detta med tanke på att för mycket protein kan märkas på leder och tjocka ben).

Självklart är jag medveten om att hästar kan reagera på protein, som de kan göra på annat också.

Fråga aktuella hästägare vad de tycket om att hästarna äter gräs, som har en Smrp/MJ-kvot på 15-20 om jag inte har helt fel.

Jag tror inte att "för mycket" protein märks öht på hästen, men däremot för snabba foderbyten o för snabb tillvänjning av nya foder, samt obalanser i foderstaten märks, t ex genom tjocka ben, utslag, dålig mage etc.

Jag tror oxå att hästar som har obalans i sina foderstater är känsligare för foderbyten o nya fodersorter än vad hästar med balanserade foderstater är.

mvh Jessica

Kära nån, bara en kvot på 9,26.;)

Vårat hösilage innehåller 6,2 Mj samt 70 smrp om jag u inte misssminner mig helt fel.:angel: Ger en kvot på över 11, men så är det billiga kraffodergivor också.:angel:

Vi har 8,9 Mj och 119g smrp per kg (!) foder. Ger en kvot på ca 13,4... Hästarna mår utmärkt.

havre har en kvot på 9, och innehåller således en hel del protein per MJ, så du sänker inte precis totalkvoten med havre.. ;)

vill du sänka så ge betfor (kvot 5) det kan du med fördel ge 30 min innan ridning för att ge extra energi under träningspasset (betfor är om dextrosol för hästar)

Nej nej.. jag menar att den protein han får i kraften är havre. ;) Och då får han kanske 2 dl/dag (två nävar). Annars får han bara betfor(samt mineraler och vitlök). Så vi tänker lika, men du missförstog mig.

Vill tacka alla igen. Detta ska jag framföra till henne och hänvisa henne till tråden. :bow:

Proteinkoncentrat kan vara skadligt om det ges i för stor dos åt gången. Då kan det inte allt tas upp i tunntarmen, rinner in i tjocktarmen och kan få elaka bakterier att trivas och föröka sig.

Proteiner förpackade i hö och silage ställer inte till det så.

En frisk häst har en väldigt stor kapacitet för att ta hand om proteinet i grovfodret. Lever- och njursjuka hästar kan däremot ha en begränsning.

När man räknar på behovet av protein är det bättre att räkna på behov utifrån hästens vikt och klass än att räkna per MJ. Hästar energibehov är väldigt olika. Proteinhehovet är inte lika varierande. En av mina hästar behöver kvot 3-4 en annan mår bäst av kvot 11-13. Samma ras och ålder, ungefär samma proteinbehov men helt olika energikrav .HH

aha, okai.. behöver han havren då? 2 dl havre är inte många gram ca 100-120 gram kanske? gör varken från eller till i foderstaten om man inte har en havrekänslig ponny.. :)

Tja, man skulle kunna hoppa över havren kanske. Vi brukar variera den när vi ridit extra hårt - ge lite extra. Eller om han varit seg en period. Det är nog mer än 2 dl, men det gör kanske inte så stor skillnad. Vi tar två stora nävar havre. Vi ger den nog mest för att vi redan har köpt den och för att det är gott. ;)

HelenaHandberg: Tackar för ett bra inlägg med ordentlig fakta.

Men du Helena, hur räknar man ut proteinbehovet på det sättet då? Enligt svenska rekommendationer ska man ju räkna per MJ och inget annat sätt anges i böckerna. (inte vad jag kan hitta)

Sen så står det såhär också (ur boken Hästens näringsbehov och utfodring på s.199):
"Det är också oväsentligt vilken vikt hästen har eftersom proteinbehovet är relaterat till dess energibehov."

Har svensk forskning fel? (vet att du har läst din utbildning utomlands)

Jag tycker att det du säger verkar ju vettigt, kan inte du förklara lite bättre hur man räknar ut hästens proteinbehov utifrån vikt oh klass?:idea:

En MJ per 6 g protein i den totala foderstaten är lagom. Ett fullgott hö kan då ha ha 10 MJ per kg och 60 g protein. Mer protein är väl inte farligt, då det kommer från grovfodret, men kraftigare hö än så skulle inte jag utfodra med år efter år.

Hälsning Maja

tintilar skrev:
Tja, man skulle kunna hoppa över havren kanske. Vi brukar variera den när vi ridit extra hårt - ge lite extra. Eller om han varit seg en period. Det är nog mer än 2 dl, men det gör kanske inte så stor skillnad. Vi tar två stora nävar havre. Vi ger den nog mest för att vi redan har köpt den och för att det är gott. ;)

HelenaHandberg: Tackar för ett bra inlägg med ordentlig fakta.

Ditt grovfoder har mycket kalcium och för lite fosfor. Bör vara en kvot på ca. 1,5 av kalcium/fosfor. Ett sätt att öka på fosfor är med havre eller korn. Betfor är ett kalciumrikt fodermedel. Så det är mer än bara protein och energi att tänka på. Ditt grovfoder tycks ha en balans som gör det svårt att få till en bra foderstat. Du vill inte öka på med mer havre för proteinets skull, samtidigt som det behövs för fosforns skull. Jag skulle inte köpa samma grovfoder ett år till.

Hälsning Maja

Jag har bara dålig erfarenhet av att fodra med så proteinrikt hösilage. Det är väldigt svårt att hålal hästarna bra i magen när de äter det.

Djurjouren skrev:
Jag har bara dålig erfarenhet av att fodra med så proteinrikt hösilage. Det är väldigt svårt att hålal hästarna bra i magen när de äter det.

Hur mår samma hästar på bete?

Kanske det inte är proteinet som är "boven".

mvh Jessica

Mår bra på betet. Tror att boven är kombinationen hösilage-högt protein. Prövade det 2 vintrar i rad med samma resultat. Har två vänner med islänningar i stora flockar som delar min mening.
Jag har letat hö med högt protein bara för att pröva men jag har inet hittat sånt hö ännu. Hade varit kul att testa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 389
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar