Tar upp detta igen nu.. Vårat hösilage har högt proteinvärde och det har varit lite diskussioner kring detta mellan oss i stallet. Jag frågade här på bukefalos vad folk tyckte om analysen och det verkade då som att de flesta ansåg att det var bra hösilage - vilket också "experterna" som stallägaren ringde sa (såklart var de helt oberoende). Men tjejen som tog upp diskussionen från början hävdar att alla hon pratat med säger att hästar inte bör ha så mycket protein - citat "hästar ska inte ha mycket protein". Hon sa sig ha pratat med fler men den enda jag hänvisats till är veterinären som först tog upp detta med henne, en veterinär som jag för övrigt inte har någon egen uppfattning om.
Så hur är det nu? Ska hästar inte ha mycket protein? Och vad räknas som mycket?
Lägger till att hästarna går på lösdrift och har ätit av det här hösilaget sen oktober - fri tillgång. Min har även fått kraftfoder men dock med ganska lite protein (havre). Ingen har visat några tecken på för mycket protein, de är friska, pigga, glada och fina i hull och päls. Min häst hade förra året ledinflammationer och har en felbelastning vilket innebär att han under ett år nu har varit lite tjock i benen innan ridning. Detta har blivit bättre under lösdrifttiden men det händer att han fortfarande är lite tjock ibland - det går över vid ridning då oftast (skriver detta med tanke på att för mycket protein kan märkas på leder och tjocka ben).
Självklart är jag medveten om att hästar kan reagera på protein, som de kan göra på annat också.
Så hur är det nu? Ska hästar inte ha mycket protein? Och vad räknas som mycket?
Lägger till att hästarna går på lösdrift och har ätit av det här hösilaget sen oktober - fri tillgång. Min har även fått kraftfoder men dock med ganska lite protein (havre). Ingen har visat några tecken på för mycket protein, de är friska, pigga, glada och fina i hull och päls. Min häst hade förra året ledinflammationer och har en felbelastning vilket innebär att han under ett år nu har varit lite tjock i benen innan ridning. Detta har blivit bättre under lösdrifttiden men det händer att han fortfarande är lite tjock ibland - det går över vid ridning då oftast (skriver detta med tanke på att för mycket protein kan märkas på leder och tjocka ben).
Självklart är jag medveten om att hästar kan reagera på protein, som de kan göra på annat också.