Sv: Farligt hingstig
Fast här håller jag inte riktigt med dig, du säger att du tryckt ner honom, och säger att han är hårt uppfostrad, så
bör man inte tänka när det gäller hingstar. De ger igen tids nog och det kan bli mkt farligt då, det börjar med något litet och kan eskalera till något stort och farligt.
Att ta till hård "NH" är inte att rekommendera , snarare konsekvent, lugn och stabil, oavsett hanterings"metod" (oavsett kön).
Få hästar är så svåra att de bör avlivas, men många hästar behöver något annat än de har just nu. Och alla hästar kan inte ägas och hanteras av alla människor.
Alla problem i hanteringen grundar sig i just hanteringsproblem. Med undantag av ren skräck och rädsla, som handlar om att hästen varit med om en upplevelse som är så stark att den slår av och inte blir kontaktbar. Om en häst "uppför sig illa" (dvs som människan inte önskar), så är det för att den kommit undan med betéendet tidigare, och därför kommer den fortsätta med det. Många tränare påstår sig vara hingstvana, och anser att en fast och hård hand är viktig när det gäller uppfostran av hingstar, jag (och många med mig) håller inte med. En hingst ska uppfostras konsekvent, men det betyder inte hårt utan att det som gäller idag, gäller imorgon. Den ska även uppfostras tålmodigt, lugnt och stabilt, och framför allt kunnigt. Med det sagt vill jag understryka att du säkert inte är okunnig, bara att din kunskap hittills inte räckt till för just specifikt denna häst (annars skulle inte problemen uppstå).
Det många gör fel med hingstar är att de skriker och ryar åt dom, detta brukar ha omvänd effekt och hingstarna blir istället mer hingstiga, för några år sedan läste jag en teori om att det berodde på att "skrika/blir stor/flaxa med armar/rya/blir arg" var ett betéende som hingstar hade mot varandra när de hingstade upp sig, och att det betéendet istället för att tillrättavisa hingstarna bara boostade deras hormoner så de blir än mer hingstiga.
Om det är så eller inte kan jag inte svara på, vad jag Kan säga är att det oftare ger bättre resultat om människan lugnt och bestämt säger nej, nu gör vi något annat istället än att de "ska bestämma" av principsskäl och därför blir vad hingsten uppfattar som aggressiv och utmanande, vilket kan resultera i att de går upp på bakbenen, sparkas, hugger i luften eller rent av anfaller med beröring.
Att hästen är ohanterad ska snarare betyda att den är oförstörd och därmed inte har några olater och borde ha stor respekt för människan.
Däremot kan den vara "sporadiskt och slarvigt" hanterad innan den kom till dig och det kan ge en häst med olater, såsom att inte respektera människan och stegra, gå över människor, dra iväg när den blir ledd, bitas osv
Att hästen har ett beteende som det du beskriver innebär att den inte respekterar dig som högre i rang just då, och som du själv säger ligger dne då och pendlar på sträcket.
Man bör dessutom ha i åtanke att bara för att man som människa är högre i rang, innebär det inte att man är ledaren över hästen. Att vara ledare över en häst kräver stort arbete, engageman och kunskap från människans sida så det är få som faktist är ledare över sin häst.
Däremot är många högre i rang och på kompisnivå, och så länge det fungerar så är det ju bra. Det är när det uppstår problem som man ska fundera på om man behöver göra en ändring, vilket du själv säger behövs med er relation.
Därav min rekommendation, ta ut en tränare som är utbidlad. Och byt tränare, den som ghår in för att mentalt eller fysiskt bryta ner hästen kommer ge dig en nedbruten häst som en vacker dag hämnas, eller så kommer olaterna tillbaka.
Mycket bättre att bygga upp en Bra relation som bygger på tillit och god tvåvägad kommunikation.