Farligt hingstig

J

Jasse92

Hej. Jag har en 5årig tro det eller ej valack som har stora hingstproblem.. Fick hem honom som 3årig klapp hingst då han under inridningen blev extremt agresiv och va extremt elak mot den andra hästen så fick han en fulländad kastrering samma sommar.. Efter det försvann agresiviteten men andra hinstproblem återstod... Jag kunde inte gå förbi en annan häst utan att han började trippa och skrika efter hästen och dess utom slå med framhoven och ställer sig emmelanåt rakt upp och slår med hovarna.. Dessa problemen framstår ändast när det är hästar som går i hage häst med ryttare bryr han sig inte om..
Ett tag blev han bättre men broblemen har nu kommigt fram helt igen och svårast blir han om det är många hästar är det bara 1 eller2 så brukar det gå ganska bra.. Behöver verkligen hjälp med hur jag kan bli av med dessa problem eller minska problemet.. har ni tipps förslag eller känner någon som kanske kan hjälpa så snälla Han blir för farlig att hanskas med.. hur snäll och go häst som hälst annars och vill inte behöva låta honom somna in på grund av det betendet som kommer ändast i dom situationerna..:cry:

Sv: Farligt hingstig

Jag har inte sett dig och hästen, eller någon av er var för sig men min första reaktion är att så betér sig en hingst som fått lov att beté sig så. Dvs brist på uppfostran, iallafall i just den situationen.
Det behöver inte betyda att du är en dålig hästmänniska, att du är okunnig eller korkad, det betyder bara att med just denna häst så behöver du bli mer strukturerad i uppfostran.
En häst som vet att det inte är ok att stegra, bitas, slå med frambenet mm när den går med en människa, den gör det inte heller om den respekterar människan som högre i rang.
(jag är ledsen ni som nu vill börja dra upp NH vs anti Nh, men rang existerar, även bland människs-människ, oavsett om man följer NH-tänket eller ej).

Jag skulle rekommendera en duktig tränare som kan hjälpa dig tillrätta med hanteringsproblemet som uppstår i det läge du beskriver. Oavsett hur bra relation du har till hästen, så har ni en brist i kommunikationen just där.
Vilken väg (tränare och tänk) du väljer är upp till vad osm passar dig, Nh eller ej... Men vad du än väljer, se till att den du väljer har utbildning och rekommendationer, för det betéende du beskriver kan bli mkt farligt när det skall arbetas bort och kan i vissa fall vändas mot människan som tränar och det behövs utbildad person för! Någon som suttit på läkjtaren på en kurs och sett en tränare träna, är INTE utbildad, oavsett inriktning!
Ta rekommendationer och be om utbildningsreferenser, annars kan problemet förvärras.

Jag har alldrig förr stöt på en häst med detta problem som jag har nu.. Men saken.. Jag är mycket för NH och har kört det mycket med denna häst men inte bara jag har fått hjälp av en som har haft med många hästar att göra med samma problem och hon klarade inte vinna över honom och hon använde riktigt hårda metoder nästan för hårde och det är inte för jag är NH meniska råkade bara trycka fel jag sätter mina gränser och börjar han bara snegla på en annan häst försöker jag trycka ner honom och oftast lyckas jag och han lungnar sig direkt jag har högre rang än honom men han är knappt under och utmanar den hela tiden.. innan han kom till mig hade han alldrig blevit hanterad och därför inte fått en bra uppfostring och han även betecka 3 ston men i vasas tillfellen flippar han ut och när han väl stegar så är det svårt och farligt att trycka ner honom.. Men då han varit klapphingst så har han extra mycket homoner som spökar vilket gör att han lätt hamnar ur fokus och kan bli farlig.. Så allt jag vill ha är fler knep eller om det finns något jag kan ge så han lungnar sig.. Han är värkligen ingen lätt häst och några hingstexperter har sagt att det inte finns något att göra åt utan avlivning är vad som gäller men det vägrar jag tro på då han är så snäll och lugn annars och till och med en 6 åring kan fixa med honom och rid honom då..

Och jag holler med dig han beter sig som en häst som inte blevit uppfostrad rätt eller tillreekligt hårt men tro mig det har han

Om jag nu skulle försök ta hjälp av en tränare vad vör tränare kan rekomenderas? Har ju mäst med arbetet från marken att göra om man ska utgåifrån något...
Har även fått höra om något som heter munkpeppar men vet inte riktigt vad der är mer än något naturläkemedl... Men räknas det som doping om man ska tävla eller är det tilllåtet cå?

Fast här håller jag inte riktigt med dig, du säger att du tryckt ner honom, och säger att han är hårt uppfostrad, så bör man inte tänka när det gäller hingstar. De ger igen tids nog och det kan bli mkt farligt då, det börjar med något litet och kan eskalera till något stort och farligt.
Att ta till hård "NH" är inte att rekommendera , snarare konsekvent, lugn och stabil, oavsett hanterings"metod" (oavsett kön).

Få hästar är så svåra att de bör avlivas, men många hästar behöver något annat än de har just nu. Och alla hästar kan inte ägas och hanteras av alla människor.

Alla problem i hanteringen grundar sig i just hanteringsproblem. Med undantag av ren skräck och rädsla, som handlar om att hästen varit med om en upplevelse som är så stark att den slår av och inte blir kontaktbar. Om en häst "uppför sig illa" (dvs som människan inte önskar), så är det för att den kommit undan med betéendet tidigare, och därför kommer den fortsätta med det. Många tränare påstår sig vara hingstvana, och anser att en fast och hård hand är viktig när det gäller uppfostran av hingstar, jag (och många med mig) håller inte med. En hingst ska uppfostras konsekvent, men det betyder inte hårt utan att det som gäller idag, gäller imorgon. Den ska även uppfostras tålmodigt, lugnt och stabilt, och framför allt kunnigt. Med det sagt vill jag understryka att du säkert inte är okunnig, bara att din kunskap hittills inte räckt till för just specifikt denna häst (annars skulle inte problemen uppstå).

Det många gör fel med hingstar är att de skriker och ryar åt dom, detta brukar ha omvänd effekt och hingstarna blir istället mer hingstiga, för några år sedan läste jag en teori om att det berodde på att "skrika/blir stor/flaxa med armar/rya/blir arg" var ett betéende som hingstar hade mot varandra när de hingstade upp sig, och att det betéendet istället för att tillrättavisa hingstarna bara boostade deras hormoner så de blir än mer hingstiga.
Om det är så eller inte kan jag inte svara på, vad jag Kan säga är att det oftare ger bättre resultat om människan lugnt och bestämt säger nej, nu gör vi något annat istället än att de "ska bestämma" av principsskäl och därför blir vad hingsten uppfattar som aggressiv och utmanande, vilket kan resultera i att de går upp på bakbenen, sparkas, hugger i luften eller rent av anfaller med beröring.

Att hästen är ohanterad ska snarare betyda att den är oförstörd och därmed inte har några olater och borde ha stor respekt för människan.
Däremot kan den vara "sporadiskt och slarvigt" hanterad innan den kom till dig och det kan ge en häst med olater, såsom att inte respektera människan och stegra, gå över människor, dra iväg när den blir ledd, bitas osv

Att hästen har ett beteende som det du beskriver innebär att den inte respekterar dig som högre i rang just då, och som du själv säger ligger dne då och pendlar på sträcket.
Man bör dessutom ha i åtanke att bara för att man som människa är högre i rang, innebär det inte att man är ledaren över hästen. Att vara ledare över en häst kräver stort arbete, engageman och kunskap från människans sida så det är få som faktist är ledare över sin häst.

Däremot är många högre i rang och på kompisnivå, och så länge det fungerar så är det ju bra. Det är när det uppstår problem som man ska fundera på om man behöver göra en ändring, vilket du själv säger behövs med er relation.

Därav min rekommendation, ta ut en tränare som är utbidlad. Och byt tränare, den som ghår in för att mentalt eller fysiskt bryta ner hästen kommer ge dig en nedbruten häst som en vacker dag hämnas, eller så kommer olaterna tillbaka.

Mycket bättre att bygga upp en Bra relation som bygger på tillit och god tvåvägad kommunikation. :)

Jag vet inget om hur stor erfarenhet du har av att hantera hingstar, men jag reagerar lite över det du skriver. Man kan inte lugnt säga till en hingst som har fått korn på ett sto eller vill vakta sin flock mot en annan häst att "nu gör vi det här i stället". Hingstar reagerar blixtsnabbt och hormonstyrt, och det gäller att läsa hästen på en millisekund och med kraft bryta reaktionen. Annars får man honom helt enkelt över sig.
Nu hanterar jag mina hästar (inklusive hingstar) enligt NH, och är noga med att läsa deras kroppsspråk och vara tydlig med mitt eget. Respekt och omtanke från båda hållen är en självklarhet, men när det gäller hingstar måste man vara stenhårt glasklar.
Jag tror att TS har problem med hormoner hos sin häst. Kanske blev inte kastrationen helt lyckad? Det som beskrivs här är ett beteende som jag tror inte försvinner genom att anlita en tränare.

Jag har två egna hingstar och har jobbat i många år med hästar, inklusiva hingstar, så erfarenheten finns.

Jag syftar inte på att du ska "gulla" med en hingst (i alla lägen), självklart ska du vara glasklar, men behövs verkligen åsikten att hästen ska brytas ner för att vi som människor ska kunna vara "glasklar" mot den? Jag anser att så är inte fallet. Mina hingstar kan jag leda förbi ston utan att de blir för hingstiga, prata kan de göra men gör de det så säger jag till dom utan att behöva använda övervåld och de lyssnar på det.

Skärpa på tillsägning efter hästens beteende ja visst, men aldrig att sikta på att bryta ner en häst, varken mentalt eller psykiskt.
Trubba av vassa kanter i beteendet är helt ok, men att göra det kräver inte att du är hård och tuff mot en häst.

Nu är jag inte flower power och gulliggull hela tiden, jag bemöter hästarna på deras egen nivå, de lägger ribban och jag följer efter, liksom jag är snabb att sänka min nivå när jag märker att hästen lyssnar.

Personligen så anser jag att hormoner är en så liten del av en hästs beteende att det inte går att skylla på det. Att säga att det är hormonernas fel och att det itne går att göra ngt åt det är att acceptera att hästen uppför sig illa.
Beteendet har hästen fått etablera och hormonerna hjälper inte till att göra dte bättre.
Nu komemr det kanske att låta fel när jag säger detta men men... Jag har än så länge inte mött en häst som jag inte kunnat ändra attityden hos. Jag har arbetat med sk "problemhästar" (= imo hästar vars ägare haft problem) i många fler år än jag varit utbildad instruktör. Alltifrån rädda, hysteriska, aggresiva, farliga, envisa, sura...
Självklart så blir inte alla hästar i slutändan hanterbara för alla, men det blir en tydlig förändring.

Hästen i fråga kan mkt väl ha ett så pass skarpt lynne att det inte går att ändra på, men de hästar som har det, sk lynnesfel, är så ytterst få att de är ovanligt att man träffar på en sådan häst.

Förekommer i en väldigt känd hästbok som är skriven av Bo Tibblin (tror jag det är) en sann berättelse om en ridskole häst som var så folkilsk att de inte kunde komma åt den, i slutet av sin tid som ridskolehäst fick de borsta honom med kvast genom gallret... Denna häst köptes av en elitryttare som vände honom helt och hästen blev en elithäst som inte bara gick att rida utan hantera.

Alla hästar passar inte hos gemene man, men (i stort sett) all ahästar går det att göra en personlighetsförändring hos. Frågan är bara om det är värt det i alla lägen. En häst med dåligt steg, som inte kan hoppa och som inte har någon framtid som tävlingshäst kan fortfarande bli en trevlig skogsmullehäst, men de flesta sådana ryttare klarar inte av att ha en häst som är livsfarlig att hantera. De har inte kunskapen nog. Och varför då köpa en sådan häst när det finns massor av fina? Varför ta på sig det arbetet?
(inget med TS och dennes häst att göra, spinner vidare).

TS häst kanske är hormonfylld, det vet ingen av oss. Oavsett så kan hantering Alltid hjälpa. Frågan är om TS har kunskapen nog tat efter hjälp bibehålla det hela. Det vet inte jag.

Senast ändrad:

Jag har kanske inte den kunigheten med just hingstar sen tidigare.. Och vad jag fått lära mig av 2 andra sen första början va att jag skulle ryta till ordentligt när han börja och försöka få ner huvudet så långt som möjligt.. Och även ge honom några rapp om han inte lysnade på det.. men det känns som om det bara blir varre när jag gör det och han blir mer igång triggad i stället.. Det har gott bättre när jag försökt ta det lungt och bara få ner huvudet lågt på honom så han känner att han är i underläga och som sagt är det bara 1-2 hästar så går det utan problem oftast i alla fall ibland så hälsar han bara lite. Men är det en flock som den vi har här i närheten..

Igår när jag gick förbi där med honom för jag skulle rida ut och måste då ta mig där förbi så hoppade jag av och ledde honom förbi och han stegrade när han såg stona först men lyckdes lungt få ner honom och sänka hans huvud och allt gick bra när vi började gå förbi hagen självklart va han helt uppspänd men gjorde inget och stona följde os längst kanten hela tiden.. när jag nästan är förbi hagen så börjar det ena stoet gnägga och springa lite och min häst rycker upp huvudet och ställe sig och börjar springa runt jag ryter till och smäller till honom en gång och hela stoflocken börjar springa i full fart min häst är helt till sig och gnäggar och springer runt mig jag lyckas leda honom bort men flocken kom igen och då stälde han sig så högt att jag inte kunde hålla kvar honom i tyglarna utan att hamna under hans framben. och då springer han tillbaks till stona och han såg först ut som om han skulle hoppa in. Han va sedan så extremt uppspelt ich tränset hade gott sönder.. när jag sedan skulle hem kvittade vad jag gjorde jag va tvungen att gå en liten bit förrbi stona igen för att kunna komma hem och det tog evigheter innan jag fick förbi honom.

Han hade nästan slutat med problemet innan men efter igår har han nu blevigt extremt svår igen och kan knappt närma mig en annan häst idag..

Vist jag tror man kan göra mycket för att få honom lungnare vid hantering men jag kan säga att så mycket homoner hannhar som så lätt blir triggade så kommer det bli tufft därför jag tänkte om man nu kanske tästar munkpeppar som hjälper till att stilla som homoner så kanske det kan bli lättare att då fixa problemet han har vid hanteringen utan att bli extra igång triggad men jag vet inte...

Jag tror ändå att du måste kolla upp om hans kastrering verkligen var framgångsrik. Det låter som ett kraftigt hingstbeteende det där.

När det gäller hingstar och hormoner så varierar det mycket. Klapphingstar har större hormonpåslag eftersom en testikel ligger i bukhålan och utsöndrar "överdos" pga värmen.

Jag har haft shetlandshingstar som bokstavligen har klättrat över boxväggar för att komma åt ett sto, som har brutit sig igenom alla möjliga avspärrningar för att komma åt en annan hingst, som man har fått ha koll på vartenda steg med om det har funnits andra hingstar i närheten.

Jag har haft (och har) arabhingstar som jag har kunnat leda med ett grimskaft runt halsen, som står bredvid brunstiga ston i stallet utan problem, som betäcker vid hand i grimma och grimskaft. Men även när det gäller de "snälla", väluppfostrade gossarna så gäller det att vara med när det finns brunstiga ston i närheten och han vill betäcka. Inte låta honom gå ett enda steg före, inte låta honom tränga sig före ut ur boxen, inte låta honom fösa med huvudet osv osv. Det handlar inte om att dänga ett vedträ i huvudet på honom utan att vara med i rätt millisekund och tillrättavisa.

Om man tror att hormonerna inte påverkar om hingsten har en stoflock i närheten med kanske brunstiga ston i, då måste man nog tänka om. Det är väl självklart att de påverkar, varför skulle man annars ha för vana att kastrera de hingstar som inte passar för avel?

Man ska vara mycket medveten om att en hingst som funkar klockrent och beter sig väluppfostrat i ett stall där det inte finns några ston kan slå om på direkten om han plötsligt får några ston i hagen bredvid. Det har jag sett ett antal gånger eftersom jag håller på med avel och inte använder semin utan naturlig betäckning. Det är då man måste vara medveten om vad man håller på med.

Tycker det skulle va märkligt om kastrationen skulle blevigt misslyckad ner som ringde och berättade att allt hadde gott jätte bra och båda Testiklarna va ute och att dom inte behövt gå in så djupt då den andra tenstiklen hade varit påväg ner tidigare men fastnat så den satt inte ända upp i bukhålan.. Vist har jag hört om hingstar med 3 tenstiklar och sådant.. kanske dom inte lyckats få bort hela hingstvävnaden dock för det har jag med hört att det kan ställa till problem? :confused: Idag har han även hingstat sig mot sin hagkompis på ett sett jag aldrig sett honom göra förr och så ut som han skulle försökte betäcka hagkompisen som med är en valack och hingstade upp sig och började brumma och gnäga en massa.. blir orolig...

Tror att gårdagens händelse har förvärrat allt gånger 10.. är rädd att det har slått helt slint i skallen på honom nu...

Sök hjälp tycker jag, av en veterinär. Och utsätt inte dig själv för något innan du fått hjälp! Lycka till, förstår att det är jobbigt ...

Börja med att med ett blodprov kolla om hästen är hingst fortfarande eller ej.

Antingen är han hingst fortfarande, och det kan förklara en del av hans beteende, och särskilt varför han inte "tar" att bli "nertryckt".

Eller så är han inte hingst längre, då ÄR han inte, KAN inte vara, hormonstinn. Och då är det helt enkelt ett beteende han behållit och som du tydligen inte är erfaren nog att hantera.
Min sista islänning är, trots fullständig kastrering, väldigt intresserad av damer och uppvaktar och betäcker gärna. Han blir HELT lugn om han får lite munkpeppar en period. Så munkpeppar kan fungera, kan vara värt att testa.

Att du nämner att han varit bättre, men att det nu eskalerat, tycker jag låter som att han faktiskt är hingst fortfarande.

Men: blodprov, snarast. Så vet du hur landet ligger.

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 309
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·
K
Träning Min häst är hanterad enligt konstens alla NH-regler så gott jag förmår. Han har ett enormt självförtroende och är trots att båda...
2
Svar
36
· Visningar
2 569
Senast: Mirre
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka