Farligt för tänderna att dricka kallt vatten?

Sv: Farligt för tänderna att dricka kallt vatten?

Våra hästar äter snö på eget bevåg under vintrarna och verkar gilla det nästan bättre än att dricka vatten ur hink. Ingen har problem med sina tänder så det är troligen som vanligt - någon säger någonting som spelar på hästmänniskors samvete och sen blir det en absolut sanning. Inget att bry sig om alltså.

/Camilla

Det Är farligt att dricka varmt vatten från kran!!! Hjälper inte heller att koka, anledningen är att det fäller ut kemiska ämnen ur ledningarna när man spolar varmt vatten.
Därför ska man även spola ur med kallt vatten innan man tar dricksvatten. Nu vet jag iofs inte hur farligt det är för hästar, de lever ju inte lika länge som vi människor så att ta lite varmt vatten ibland spelar säkert inte så stor roll, men nyttigt är det ju inte...:(

Jag har fått lära mig att det där med koppar och annat främst gäller gamla ledningar, inte nybyggda stall och annat.

Kallt vatten är inte farligt i sig MEN jag har fått lära mig att riktigt varma hästar som jobbat hårt INTE får dra i sig litervis med kallt vatten, då får de vänta tills de kylts av eller ges ljummet vatten.

Men det är inte nödvändigt för vardagsbruk.

Mabuse skrev:
Hörde nåt nytt i stallet härom dagen: när det börjar bli kallt måste man ge hästarna varmt vatten, för om de dricker kallt vatten (det kanske är +5 ungefär i stallet som kallast) så kan tänderna gå sönder.

Det låter i mina öron väldigt konstigt, människor klarar ju att dricka isvatten? Ok om hästen först skulle äta något väldigt varmt, och sen dricka kallt vatten kanske, då innebär ju temperaturändringen en risk för sprickor, men hästar äter ju inte varm mat på det viset?

Huruvida det är bra eller dåligt för tänder eller fysik låter jag vara osagt - däremot kräver igogt isvattensdrickande större energi av hästens kropp. Har man ingen möjlighet att servera hästen tempererat vatten ska hästen ha möjlighet kompensera kylan i såväl vatten som miljö med tillräcklig och tillfredställande mängd grovfoder.

Det är påvisat att hästar dricker större mängder vätska då den är tempererad jämfört med kallt. även att hästar dricker större mängder då vattnet serveras i hink istället för vattenkopp.

Och vad gäller legionärsjukan - så är det en human åkomma. Hästar har en annan bakterieflora och är inte mottaglig för riktigt samma bacillusker som vi - bortsett från vissa zooepidemiska kopplingar.

(Och bara en liten kommentar om lojstarussens tänder - jo de har nog tänder - men många av hästarna är inte i optimalt skick om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Om det har med vattnet att göra eller inte kan jag inte avgöra...:angel: )

Det kan nog stämma att det gäller äldre ledningar, men problemet när vattnet är varmt är att ämnen löser ur ledningarna och det tror jag det gör oavsett om ledningarna är gamla eller inte... Det finns metaller och kemiska ämnen i alla ledningar, men de håller sig där så länge vattnet är kallt.
Det rekommenderas även att man spolar ur ledningarna när vattnet stått stilla i dem t ex över natten, för att det inte är nyttigt att dricka det....
Men som jag tidigare skrev så gäller detta människor, vet inte hur det funkar med hästar.

Lånar knapp.

Nu får vi snart starta en ny tråd "ge inte hästar kommunalt vatten att dricka" :D :angel:

Joo, fast det gäller inte bara kommunalt vatten..:crazy: Det mesta vattnet idag går på ledning, såvida man inte hinkar upp det ur brunn, men då finns ju andra problem:o :D

Jag uttryckte mig visst lite klumpigt.
Självklart är det kommunala vattnet kontrollerat! Det vatten som kontrolleras är ju kallvatten, men där det senare värms upp tex. varmvattenberedare är det ju ingen som kontrollerar och därför är det inte klassat som godkänt livsmedel.
Hoppas det blev riktigt nu då!

Jora, både kontrollerat ur brunnen och ur kranarna just för hästarnas skull... Både där jag bor nu och där vi bodde förut (egen brunn på båda ställena). Inga anmärkningar på vattnet.

Ja förutom dom som själva kontrollerar vattnet då.

Animalia skrev:
Jag uttryckte mig visst lite klumpigt.
Självklart är det kommunala vattnet kontrollerat! Det vatten som kontrolleras är ju kallvatten, men där det senare värms upp tex. varmvattenberedare är det ju ingen som kontrollerar och därför är det inte klassat som godkänt livsmedel.
Hoppas det blev riktigt nu då!

:bow: :bow: :bow:

Ledsen kunde inte låta bli att påpeka.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 478
Senast: MayGrace
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka