Farligt för tänderna att dricka kallt vatten?

Mabuse

Trådstartare
Hörde nåt nytt i stallet härom dagen: när det börjar bli kallt måste man ge hästarna varmt vatten, för om de dricker kallt vatten (det kanske är +5 ungefär i stallet som kallast) så kan tänderna gå sönder.

Det låter i mina öron väldigt konstigt, människor klarar ju att dricka isvatten? Ok om hästen först skulle äta något väldigt varmt, och sen dricka kallt vatten kanske, då innebär ju temperaturändringen en risk för sprickor, men hästar äter ju inte varm mat på det viset?

Sv: Farligt för tänderna att dricka kallt vatten?

Jo, jag tyckte det lät lite konstigt. Det störiga är att kallvatten till hästen kan man ta bekvämt i kran bredvid boxen i en stor vattenkanna, varmvatten måste man ta i köket en halvliter i taget och sen gå och skvätta ner i hinken. Så det är ganska mycket besvärligare att ge hästen varmvatten - och det känns ju lite surt om det egentligen inte ens behövs!

Har aldrig hört att tänderna kan gå sönder. Men däremot att det inte är bra för någon att dricka för kallt. Utan att man ska ge tempererat vatten på vintern. Har själv sett en häst som var mycket törstig och drack en spann som höll cirka 2 grader. Den hästen fick frossa och skakade i hela kroppen cirka en halvtimme. Enligt min veterinär är det inte heller rekommendabelt att ha vatten hinkarna i boxarna när det minus grader i stallet, händer någon gång var vinter. Så då får mina hästar något varmare vatten i spann tre gånger per dygn.

Vet också att om det blir väldigt kallt ute så kan man hitta även vilt som mår dåligt och behöver tempererat vatten.

Har jag aldrig hört. Däremot har jag märkt att de dricker bättre (dvs mer) när de får varmvatten. Har f.n. inget varmvatten i stallet (varmvattenberedaren har gått sönder) men har tagit ut en vattenkokare, jag kokar inte allt vatten men kanske ett par kannor så vattnet blir ljummet. Hellre det lilla extra besväret än att de dricker dåligt och kanske får kolik.

Jag pratade just om temperaturen på vattnet när Vet/tandl var ute till mig för jag är orolig för min gamla häst som har dåliga tänder, och är rädd att det gör ont eller ilar.

Jag ger alltid ljummet vatten till henne och han sa att det känns nog bra för mig men för hästens tänder spelar det ingen roll för dem har inte samma uppbyggnad på sina tänder som vi har på våra.

Däremot kan man ge ljummet av andra orsaker, som redan nämts.

Ska försöka mig på att skriva mitt första inlägg.......:)
Detta har ju inget direkt med tänderna att göra men jag ser att en del ger varmvatten direkt ur kran. Detta är inte att rekomendera då kommunalt varmvatten inte är kontrollerat och ska därmed inte användas som "livsmedel". Dessutom så är vattenledningar inomhus ofta av koppar och koppar löses upp av varmvatten. Hos känsliga människor ger detta illamående och kräkningar.

Hästar har inget behov av varmt drickvatten, i synnerhet inte för tänderna. Däremot kan man ju ge det till hästar som dricker dåligt, men bäst dricker dom ju rumstempererat vatten. (dricker hästen dåligt skulle jag hellre späda ut med ex. äppeldricka).
Vildhästar dricker vatten som är iskallt, har en viltfödd hemma, han slår hål på bäckar mitt i vintern o dricker, och har så alltid gjort, o han har tänderna kvar ;)

Och hästarna på island dricker bara ur lagom tempererade källor av samma anledning :angel: :devil:

skämt åsido: det var nåt nytt.

våra hästar dricker då is vatten som vi slagit hål på om morgonen i hagen, och verkar både gilla och klara det......

mackan skrev:
Och hästarna på island dricker bara ur lagom tempererade källor av samma anledning :angel: :devil:

skämt åsido: det var nåt nytt.

våra hästar dricker då is vatten som vi slagit hål på om morgonen i hagen, och verkar både gilla och klara det......

Då ska du se när de försöker sig på en geiser. :devil: :D

Animalia skrev:
Ska försöka mig på att skriva mitt första inlägg.......:)
Detta har ju inget direkt med tänderna att göra men jag ser att en del ger varmvatten direkt ur kran. Detta är inte att rekomendera då kommunalt varmvatten inte är kontrollerat och ska därmed inte användas som "livsmedel". Dessutom så är vattenledningar inomhus ofta av koppar och koppar löses upp av varmvatten. Hos känsliga människor ger detta illamående och kräkningar.

Kommunalt vatten inte kontrollerat :confused: :confused: :confused: Det tror jag nog det är, konstigt vore det annars.

Animalia skrev:

Det har jag också hört! Jag minns att mamma sa det när jag var liten att man aldrig ska ge varmt/ljummet vatten direkt ur kranen, utan koka det först. Tydligen var det t.o.m. nån liten unge som dött av att få det ur kranen varje dag... Därför ger jag bara ljummet vatten när det är riktigt, riktigt kallt (och det är det sällan här på västkusten).

Tror det har att göra med bakterier... Eller nåt! De dör ju i alla fall om man kokar vattnet!

Jag har för mig att det är bara problem när vattnet inte är riktigt riktigt varmt = bakterier trivs i ledningsrören, typ när sjukhus drabbas av legionärssjukan. (Obs ska ej sättas i samband med fällande kopparrör)

Madeleine Nilsson skrev:
Tror det har att göra med bakterier... Eller nåt! De dör ju i alla fall om man kokar vattnet!

Men kommunalt vatten testas. Och de skickar inte ut varmt vatten, så kommer bakterierna någonstans ifrån så kommer de från vvberedaren eller dylik instans och framåt i ledningarna. Sen är det ju inte sagt att kommun inte kan fela, men då är både varmt och kallt drabbat.

Om man vill läsa mer om detta kan man kika in på tex. livsmedelsverket www.slv.se och söka på "varmvatten"

Detta är inte att rekomendera då kommunalt varmvatten inte är kontrollerat

Så det varma vattnet kommer från kommun :confused: :crazy: :D

(Se mina tidigare inlägg)

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 478
Senast: MayGrace
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka