Farligt eller bra?

CalaCherie

Trådstartare
Är det farligt för hästens kropp att buga? Det borde ju vara en bra stretch för rygg och ben, eller har jag fel? Sliter det bara kanske? Tacksam för svar och funderingar.
 
Sv: Farligt eller bra?

Tror att det beror på vad det är för typ av häst.
Jag har redan en överrörlig häst och vill inte ha henne ännu mer rörlig! då hennes rörlighet redan gör lite skada.
Medan det är för en stel häst mycket bra med strechning!
 
Sv: Farligt eller bra?

Jag tror att man ska tänka på underlaget, så att inte senfästen osv i "framknät" råkar illa ut, det är ju inte riktigt tänkt att hästen ska lägga en massa vikt där.
Sedan är det väl inte tänkt att man ska buga i tid och otid, att lära in ett trick man gör ibland för att impa lär ju inte innebära något slitage.
 
Sv: Farligt eller bra?

Det finns ju olika sätt att buga på. Vill man buga dem utan att knäna rör marken spelar underlaget mindre roll. Man måste se till att det är fast nog. Så de inte riskera halka.
Men ska man buga dem på båda fram måste ju knäna i. Samma om man väljer att buga dem djupt nog så de bär på det fram som inte hoven är i sas. Då måste underlaget vara mjukt.
Jag vill ha mjukt. Men inte för tungt till sånt jobb. Och halkfritt!

Är hästen bara frisk så är det inte skadligt. Det är bra för både styrka och smidighet och balans. Dessutom brkar det främja relationen mellan människa och häst.
 
Sv: Farligt eller bra?

bättre att lära den plocka morötter mellan bakbenen genom att böja hals och sträcka bakbenet. Då stretchar man hela hästen i sidan:)
 
Sv: Farligt eller bra?

Pja, eller så rider man dem mjuka, starka och stretchade och tricktränar för det mentala och att man själv finner det skoj och ser de andra små fördelana det ger som positiv bonus. ;)
Trick som styrketränng och stretch ger sämre resultat än ridning som detsamma, korrekt utfört.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 355
Senast: Roheryn
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
970
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp