Farligt att överdosera?

Kaki

Trådstartare
Har just räknat ut min hästs foderstat med hjälp av en foderbok och kom fram till att han får mer energi och mer smrp än hans "behov". Han har en smrp/MJ kvot på 5,57 - vilket kanske är för lite för en 10årig häst som gärna ska bygga lite mer muskler? Men vägs den lilla kvoten upp av att han får mer än vad boken säger att en "häst i måttlig träning och tävling" ska ha av både energi och smrp? Vill dock helst inte blanda in fler foder då jag gillar att bara ha två sorter.

Jag kan få kvoten till 6,0 men då måste han få bra mycket mer av smrp än "behovet"... (fodrar med matildahavre och Krafft Pluss Grön)

Vill heller inte krongla till det för mycket då han har en känslig mage som tex varken tål betfor, kraftigt bete eller hösilage...

Ca/P kvoten ligger på 1,55 vilket av vad jag förstått är bra.

Tacksam för svar :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Farligt att överdosera?

Glömde skriva att om jag ökar på pluss-fodret tills smrp/MJ kvoten blir 6 så får han
överskott av både Ca och P och den kvoten höjs till 1,61...

Vet inte vad som är bäst/värst att göra :crazy:
 
Sv: Farligt att överdosera?

Glömde skriva att om jag ökar på pluss-fodret tills smrp/MJ kvoten blir 6 så får han
överskott av både Ca och P och den kvoten höjs till 1,61...

Vet inte vad som är bäst/värst att göra :crazy:
Att det blir överskott på mineralerna spelar inte så stor roll och den kvoten ligger fortfarande inom det acceptabla.

Sen måste du komma ihåg att tabellvärdena är bara riktlinjer, din häst kanske har ett helt annat underhållsbehov än vad tabellerna säjer - åt ena eller andra hållet (mer eller mindre).
 
Sv: Farligt att överdosera?

Men varför ligger du över på både energi och protein? Oftast är det inget problem om kvoten är för låg så länge behovet av protein är uppfyllt. Det är heller inget problem om din Ca/P-kvot höjs. Så länge behovet av P är uppfyllt. Vill du ha det så får du helt enkelt ha koll på hästen, blir han tjock? Tappar han muskler/sätter inte muskler, ja då får du ändra foderstaten.

Däremot så är ett grundråd att inte låsa fast sig vid vissa foder man vill använda (om man inte måste det av medicinska skäl). Du skulle säkert få till din foderstat med kanske bara ett kraftfoder om du valde det efter vad som saknas.
 
Sv: Farligt att överdosera?

Tack för alla svar! :)

Jag vill inte sluta ge havre då han gått på det hela sitt liv, men jag skulle kunna minska lite på den så får han lite mindre energi och protein. Ville mest bara kolla om hans foderstat va ev farlig att ge :p Har aldrig räknat på min förra häst, men det va riktigt intressant! Då jag inte haft min häst så länge så vet jag inte så mkt om hur han sätter muskler och så, men han är då lagom i hull :) Så jag fortsätter nog och ser om det händer ngt :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 558
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp