Farligt att äta älgmaginnehåll?

CA

Trådstartare
Var ute på vår dagliga skogspromenad när hunden hittar älghår med små blodiga slamsor på vägen och sedan spårar in i skogen såfort att jag inte hängde med. Springer efter hunden, ropar, och tillslut ser jag henne, och då tittar hon upp och har blod runt munnen och på tassarna. Hon hade hittat maginnehållet av en älg i skogen och åt för glatta livet :eek:

Trodde inte mina ögon när jag fick se henne, och blodet är helt omöjligt att få bort, någon som vet något bra knep?

Sen, är det farligt för hunden att äta magen på älgen? Kan tänka mig att hon ev. blir lös i magen här i dagarna, men annars är det ingen fara?

Tog en bild på eländet när vi kom hem, då hade blodet nästan torkat in:
pict0329kopia.jpg


Tur att man är magstark, för det var ingen trevlig syn att se älgmagen ligga där i skogen med alla tarmar o blod och grejs :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Farligt att äta älgmaginnehåll?

Farligt är det inte, men dålig o magen blir den säkert om den frossat i det gottiga :D
Blodet försvinner av sig självt efter några dagar.
Vommar i skogen så här års kan vara ganska vanligt
 
Sv: Farligt att äta älgmaginnehåll?

haha kunde tänka mig det. Hon har gått runt och fisit en hel del så det har väl börjat bubbla :D

Oki, vilken tur försökte skrubba med en våt handduk,men det gick inte bort minsta lilla.
Ja, det är ju det. Lagom roligt att gå förbi stället i fortsättningen när hunden säkert kommer ihåg var hon hittade ett tidigt "julbord" ;)
 
Sv: Farligt att äta älgmaginnehåll?

Mina hundar tycker också älgjakts-tider är underbara!
De tar sig ett mellanmål/dag på skogsturen.
Inga dåliga magar.
Det är inte farligt.

Fast mina är ju vana vid att äta både vilt och vom från flera djurslag, så kanske din hund kan reagera med lite doftande gaser under kvällen/natten...
 
Sv: Farligt att äta älgmaginnehåll?

haha ja, hon har börjat så smått. Gör riktigt ljudliga fisar så det HÖRS :D
 
Sv: Farligt att äta älgmaginnehåll?

:D kan ju berätta vad som hände här förraårets älgjakt vår schäfertik smet ut i skogen o kom tillbaka luktade apa o gick in o lade sej i vardagsrummet började hulka o kräktes två stora o nu säger vi jätte stora högar med älgkadaverinälvssoppa. Konsistensen gick inte att ta upp med papper så jag fick ta in ungarnas lilla snöskoovel o ösa upp det i en påse som min son fick hålla upp med parfym under näsan för att uthärda. Sonen spydde o jag hulkade det värsta jag sett o varit med om så nej farligt är det inte för hon mådde prima liv till skllnad från oss. Tvi vale.
 
Sv: Farligt att äta älgmaginnehåll?

hehe ja det var inte allför trevligt :D
Min verkar ha klarat magen bra, varken lös i magen eller kräkts.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 359
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa För snart två timmar sedan var jag in till djursjukhuset med min hund för att han skulle få kräkmedel. Detta för att han hade ätit upp...
Svar
10
· Visningar
4 568
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp