farliga stängseltrådat?

Sv: farliga stängseltrådat?

För att den blir jättevass om hästen skenar rakt på den. En ståltråd går inte av lika lätt som ett elrep. Hästen kan mer eller mindre bli halshuggen om den skenar okontrollerbart mot en ståltråd..:crazy:

Jag tänker tvärtom. Ett rep går knappast av alls. Enligt jordbruksverket är det mycket vanligare med sakdor på häst från elband/elrep än från ståltråd, läste jag i en bok från dom som heter stora stängselboken eller något sånt.. Att trassla in sig i en ståltråd är också mkt svårare än i rep band.

Vi har 6 rader med ståltråd i våra hagar och vår nordsvensk sprang rätt igenom stängslet en gång. Dom fyra översta trådan gick av direkt, gav inget motstånd alls. Dom två nedersta satt dock kvar som innan. Hästen var helt oskadd förutom ett minimalt balltramp som var helt borta inom några dagar. Tror knappast att fyra rader elrep/band hade gått av p.g.a. en skenande häst. Sen hade vi säkert också tur den gången men jag tycker ändå det säger en del.

Allting är väl dåligt om man har en klantig häst....:devil:

Ne, men den jag absolut inte skulle använda är taggtråd....

Vanligt trästaket med en eltråd över plankorna tycker jag är bra....Dock så har du ju risken med att dom sätter en planka i bogen....

Franska elband är väldigt snyggt....däremot blev en kompis ponny helt sönderskuren av det....(bakbenen)

Vanlig tunn "rund" eltråd är bra för att den går sönder hyfsat lätt om dom fastnar, däremot har jag fått för mej att hästarna ser den lite sämre (den tunna), dock så har min valack lärt sej att springer man tillräckligt fort emot så går den sönder....tyvärr....:crazy:

Vi kanske ska binda dom i träd istället....:idea:;)

//Domino_s

Försträckt järntråd är det absolut bästa eltråden i permanenta stängsel,den ska naturligtvis vara väl sträckt för då går den av lättare en både rep och band.Den leder ström klart bäst och hållbarheten är också mycket bra,ända nackdelen är att den inte syns lika bra som de andra,men det är mycket viktigt att man är noga med att den är spänd ordentligt men det gäller ioförsig all tråd.

hej alla! tänkte starta en liten tråd om stängseltrådar. vilka tycker ni e bäst/sämst. vad har ni för erfarenheter av skador på era hästar som orsakats av trådarna. vi har rep, vilket jag har fått höra efteråt att många tycker e farligt. vi har max 3m mellan stolparna, och elen är alltid på. skriv vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter.

hum, vi har såna ko-stängsel just nu :p Det var billigast och det bästa för vår del. Vårt otroligt söta ardennerföl bara "råkade" gå ut hela tiden när vi hade elrep så det funkade inte alls.

Vårt värsta staket var när kombinerade taggtråd och nykomlingar, haha. Den ena hästen som kom hit blev injagad i taggtråden så det blev synd om henne. Nu är det dock inga större problem med stängslet. Det var väl när min fasters häst kom hit och blev utjagad ur hagen, eller när jag klantade mig när jag tog in två hästar i hagen samtidigt och den ena hamnade på staketsidan i stället för på grindsidan och fick panik.

Men har man en häst som inte har respekt för eltråden är det ko-stängslet att rekommendera. Jag vet inte vad det heter men det är som ståltråd och ger hästarna en lite kraftigare snyting än de andra stängslena.

Jag tänker tvärtom. Ett rep går knappast av alls. Enligt jordbruksverket är det mycket vanligare med sakdor på häst från elband/elrep än från ståltråd, läste jag i en bok från dom som heter stora stängselboken eller något sånt.. Att trassla in sig i en ståltråd är också mkt svårare än i rep band.

Vi har 6 rader med ståltråd i våra hagar och vår nordsvensk sprang rätt igenom stängslet en gång. Dom fyra översta trådan gick av direkt, gav inget motstånd alls. Dom två nedersta satt dock kvar som innan. Hästen var helt oskadd förutom ett minimalt balltramp som var helt borta inom några dagar. Tror knappast att fyra rader elrep/band hade gått av p.g.a. en skenande häst. Sen hade vi säkert också tur den gången men jag tycker ändå det säger en del.

Det var säkerligen inte bara tur. Vi har nämligen haft samma tur. Vi har varierat med två och tre rader. Den översta lossnar lätt men de undre får de nog lyfta lite på fötterna för att komma över. Jag tycker att det här är den bästa tråden vi har haft hittills.

För att den blir jättevass om hästen skenar rakt på den. En ståltråd går inte av lika lätt som ett elrep. Hästen kan mer eller mindre bli halshuggen om den skenar okontrollerbart mot en ståltråd..:crazy:

Har du någon som helst koll på vilka elstaket som är bäst? Du verkar inte så inne på den saken än. I princip allt med sånt snöre i sig kan bli skitfarligt. Häromdagen sprang en av våra hästar igenom och hon hade inte ett märke, vilket jag trodde att hon skulle få först också. Men som sagt, ingenting. Hon är lika hel och frisk som innan vilket hon antagligen inte hade varit om vi hade haft rep eller band. Banden däremot har jag hört om att hästar har skurit sönder sig på. Tunna och går inte av = inte bra.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 237
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 889
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat