Sv: farliga stängseltrådat?
Har testat det mesta i stängselväg tror jag, blir så när man har shettisar.
Permanenta sommar och höst/vår hagar= Elrep 5 mm, med riktiga skarvar. Och "gummibands" grindar.
Det är det som funkar bäst för mig, har en (gullig
) liten ponny som ibland kan få för sig att hon ska följa med ut på ridtur när hon blivit lämnad i hagen och då spränger hon grinden, därför bytte jag ut grinden mot gummibandsgrind, den släpper ut henne utan att staketet blir förstört så behöver jag inte ha resterande hästar på rymmen.
Om något djur går igenom tråden brukar skarvarna släppa och då behöver man bara skruva dit dem igen.
Vinterhagen= trästaket och tre eltrådar på insidan. Nackdelen är att trästaketet behöver en hel del underhåll för att hållas snyggt, dessutom kostar det att sätta upp hagen.
Sommarbete och provisoriska hagar= Elband 10 mm och snabbstolp, relativt billigt och lätt att flytta. Provade tunna eltrådar, men tyckte att det blev trassel hela tiden när man skulle flytta hagen, man stod och trasslade tråd flera timmar.
Har även elfårnät som jag kan sätta upp om den (gulliga
) lilla ponnyn får för sig att gräset är grönare på utsidan av staketet det är inte så krypvänligt. Funkar ganska bra så länge det inte är för kuperat. Trådarna är så tunna så de går av om nåt djur skulle fastna i staketet.
Jag har aldrig haft någon häst som gjort sig illa på staketet.