farliga stängseltrådat?

L

lindilutt

hej alla! tänkte starta en liten tråd om stängseltrådar. vilka tycker ni e bäst/sämst. vad har ni för erfarenheter av skador på era hästar som orsakats av trådarna. vi har rep, vilket jag har fått höra efteråt att många tycker e farligt. vi har max 3m mellan stolparna, och elen är alltid på. skriv vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter.

Sv: farliga stängseltrådat?

Har testat det mesta i stängselväg tror jag, blir så när man har shettisar.

Permanenta sommar och höst/vår hagar= Elrep 5 mm, med riktiga skarvar. Och "gummibands" grindar.
Det är det som funkar bäst för mig, har en (gullig:devil:) liten ponny som ibland kan få för sig att hon ska följa med ut på ridtur när hon blivit lämnad i hagen och då spränger hon grinden, därför bytte jag ut grinden mot gummibandsgrind, den släpper ut henne utan att staketet blir förstört så behöver jag inte ha resterande hästar på rymmen.
Om något djur går igenom tråden brukar skarvarna släppa och då behöver man bara skruva dit dem igen.

Vinterhagen= trästaket och tre eltrådar på insidan. Nackdelen är att trästaketet behöver en hel del underhåll för att hållas snyggt, dessutom kostar det att sätta upp hagen.

Sommarbete och provisoriska hagar= Elband 10 mm och snabbstolp, relativt billigt och lätt att flytta. Provade tunna eltrådar, men tyckte att det blev trassel hela tiden när man skulle flytta hagen, man stod och trasslade tråd flera timmar.

Har även elfårnät som jag kan sätta upp om den (gulliga:devil:) lilla ponnyn får för sig att gräset är grönare på utsidan av staketet det är inte så krypvänligt. Funkar ganska bra så länge det inte är för kuperat. Trådarna är så tunna så de går av om nåt djur skulle fastna i staketet.

Jag har aldrig haft någon häst som gjort sig illa på staketet.

Har du kollat i tidigare trådar?
Det här ämnet är omtuggat otaliga gånger. :)

LIA

ok ska leta om jag hittar något om detta i tidigare trådar

du med den lille :devil: testa och vira in grimman i eltråd med en liten annten. ush det låter illa men det hjälper många med detta problemet. det är ju ännu farligare att ha lösa hästar på vägen.

vi har elrep, men det var nån som sa till mig att det var livsfarligt, dom hade haft en unghäst som rullat sig för nära tråden och fastnat med ena benet och slitit av en sena. dom menar på att rep inte går av

Min häst fastnade i eltråd och hade av båda sträcksenorna i ena bakbenet. Fy vad otäckt det var. Alla stängsel har nog sina risker tyvärr. Jag skulle helst vilja ha trästaket med eltråd på distansisolatorer...Får bli när jag blir rik...
I dag rider jag på min häst och det som märks från skadan är att hon biljaderar lite men det kommer kanske att bli bättre när musklerna blir starkare.

Annika

Vi har trästaket på gården vi köpt, som vi ska flytta till i februari. Jag tror att det är det säkraste faktiskt. Det går ju och sätta en eltråd innanför staketet också om man vill, men jag tror inte jag behöver det. Jag har inga hästar som direkt brukar rymma, så njae.. det är nog bra som det är där. ;) Jag har aldrig varit med om att någon häst trasslat in sig i eltråd eller så, så jag kan inte uttala mig om det här egentligen.

När man har el rep så ska man helst ha skär hylsor med ett visst mellanrum (jag kommer inte ihåg hur långt det skulle vara emellan)då går repet av om dom skulle fastna.Själv har jag smala band 1 cm tror jag att dom är.

Där min unghäst står har de bambu pinnar!
Staketet lägger sig om hästarna går på det!(tråden alltid sträckt) tunn tråd som går av mkt lätt!
det är dock mkt el i staketet.
Min 7 mån hingst försökte ta sig ut ett par grr 1 g la sig staketet
1 g kunde han inte stanna(hann inte) men tråden gick av med en gång!
1 gång fick han en riktig stöt och har inte försökt sedan dess.

Där min unghäst står har de bambu pinnar!
Staketet lägger sig om hästarna går på det!(tråden alltid sträckt) tunn tråd som går av mkt lätt!
det är dock mkt el i staketet.
Min 7 mån hingst försökte ta sig ut ett par grr 1 g la sig staketet
1 g kunde han inte stanna(hann inte) men tråden gick av med en gång!
1 gång fick han en riktig stöt och har inte försökt sedan dess.

Kanske ska nämna med att jag hadde en häst som dog pg spiral grind som fastnade i svansen då han vifftade flugor.
Han fick panik då han kände att han satt fast och röck till så att grinden släppte och slog till i benen skenade och bröt benet gick ej att laga benet så ALLDRIG mer spiral grind!

Eltråd. Enkelt att reparera när den går av, och den hindrar inte hästarna om de skulle bli skrämda och springa igenom. Har mycke vilda djur som går igenom. Både i vinter och sommar hagar. Har ett starkt agregat, så det är stark ström i det. Är litte försiktig med handtagen. Den ena hästen är jätteduktig på att öppna, med vissa av de som finns på marknaden. Har aldig tyckt att hästarna tar sig ut ofta, det är oftare att grannas djur tar sig in.

Vi har trästaket på gården vi köpt, som vi ska flytta till i februari. Jag tror att det är det säkraste faktiskt. Det går ju och sätta en eltråd innanför staketet också om man vill, men jag tror inte jag behöver det.

Eltråden är väl delvis till för att hästarna inte ska äta upp ditt fina staket. Trä är muuuums...

vi har elrep, men det var nån som sa till mig att det var livsfarligt, dom hade haft en unghäst som rullat sig för nära tråden och fastnat med ena benet och slitit av en sena. dom menar på att rep inte går av

Jag hade också ett Elrep (tillverkat i Norrköping 6 mm) vilket inte gick av när min häst fastnade i det .
H*n skar av bägge tåsträckarsenorna .
H*n lever inte inte idag pga av skadan .

När jag såg rubriken tänkte jag genast på spiralgrindar. De har fler nackdelar än fördelar, fattar inte att de överhuvudtaget används.
Själv använder jag gummisnoddsgrindar.

jag har elband på mina hagar. Har bara haft bra erfarenheter men såklart finns det nackdelar med allt. Vi flyttade till våran gård för bara någon månad sen och entreprenören som byggde gården och hagarna, kopplade samman våra hagar med sin kohage där han har ståltråd(!) Totalt livsfarligt. Det fick han se till att fixa fort. Vi har 5000 volt i hagen så hästarna håller sig inne iaf:smirk:

var ute o red mötte en lastmaskin, på ena sidan en ladugård, på andra sidan rep hage.... han väljer så klart rephage, jag parerar så gott jag kan men tillslut så gick han upp jätte högt på bakbenen och kastar sig mot staketet med hela sin tyngd, trästolpen går av men tråden håller så vi går omkull framåtstupa. hästen reses sig o galopperar iväg....

rejäla märken efter tråden på bogen...

aldrig reptråd!

jag har tunna band som går av väldigt lätt, funkar jätte bra!

kopplade samman våra hagar med sin kohage där han har ståltråd(!) Totalt livsfarligt. Det fick han se till att fixa fort. Vi har 5000 volt i hagen så hästarna håller sig inne iaf:smirk:

varför skulle ståltråd vara livsfarligt?

Har alltid använt elband. 12 och 20 mm. Inga skador alls. Hade elrep runt en hage först, men bytte det mot band så repet liksom fjällade av sig så det låg flisor överallt.

varför skulle ståltråd vara livsfarligt?

För att den blir jättevass om hästen skenar rakt på den. En ståltråd går inte av lika lätt som ett elrep. Hästen kan mer eller mindre bli halshuggen om den skenar okontrollerbart mot en ståltråd..:crazy:

vi har el band sånt platt vid ca 1 cm brett tor jag.. de funkar bäst för skulle någon häst paja staketen så går banden söndr å dom snor inte in sej som i repen.. men på hingst hagen har vi rep för tt d emåste hålla.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 237
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 889
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat