Farlig lek?

T

Tilly Tam

Min halvblodsvallack som är 6 år kör med hingstlekar i hagen. Har haft honom 1 ca 1 1/2 månad och han var sån här i början men lugnade ner sig, men har börjat igen. Han går med 3 vallacker i en ganska stor hage som går att dela av. Så ibland så går dom bara i ena halvan, svälthagen, och ibland så öppnar vi upp i några dagar så dom står och vräker i sig gräs konstant. Dom har haft öppet mestadels men har gått i svältdelen i ca 4 dar tills i förrgår. Då skulle jag hämta honom men har var väldigt upptrissad och dom stod och ville in i gräsdelen. Han vägrade följa med och slog med frambenen och slet sig. Sen sprang alla omkring helt galet. tog av honom grimman för jag orkade inte.... Öppnade upp så dom fick äta. Igår stod dom och åt och han ville inte ta på sig grimman. Han bet tag i den och skakade den och ville inte släppa. Han brukar göra så..... Sen när jag fått på den började han gå emot mig och slå med frambenen igen.... Han trissade upp sig själv mer och mer och slet sig säkert 5 gånger och sprang lite, men lät mig snällt ta honom igen, men började om....... När andra hästar kom fram reste han sig mot dom och försökte leka, dom sparkade till honom och ville inte. Så han försökte med mig... fast han reste sig aldrig, men gick på mig. Jag slog till med spöt och backade undan honom och försökte med allt: lugn, bestämd, arg.... Men han blev bara värre. Till slut hämtade jag pellets och lockade in honom med, då gick det fint. Han är bara sån här i hagen. Och jag har testat nh men det verkar inte bita. vad tar man sig till? :( :cry:

Sv: Farlig lek?

Kontakta du en duktig NH-tränare som kan hjälpa dig. Den där hästen verkar ju ha fått överhanden och en häst som vet hur stor och stark den är, är en farlig häst.

Under tiden skulle jag föreslå träns vid hantering eller grimma med kedja under hakan. Nånting som gör att du kan hålla honom när han börjar bråka. Ta på dig säkerhetsväst och hjälm + handskar så du inte behöver vara så utsatt när han vevar och har sig. Ryck ner honom när han dummar sig, ha med dig spö och markera. använd lång lina så du kan släppa ut honom om han går på dig och sedan hala in igen.

Senast ändrad:

Jag tycker du beskiver en häst som måste styras upp, rejält!

Börja med att spotta upp dig själv, bli lite förbannad!

Jag skulle ha grimman på kvar i hagen, för att kunna fånga honom överhuvudtaget, vilket jag fick känslan av att det gick ganska bra, sen skulle jag anväda stigbett eller ett slaktat träns, så man bara beöver trä på, inga spännen som ska spännas. I det skulle jag ha en lina, tex en avkortad longerlina (en hel brukar bli för lång och trasslig och ett grimskaft är for kort) Glöm inte handskar. Sen gäller det ju att hålla, han får under inga som helst omständigheter slita sig, har du möjlighet be någon stark människa hjälpa dig. Sen om så mycket hästen andas en tanke om att vifta med frambenen, så ska det var solklart från din sida vad du tycker om det betendet. Viktigt att du försöker korrigera honom innan han redan börjat konstra utan det gäller att plocka ner honom på jorden när tanken farit genom huvudet på honom. Stirra på hästen och läs, så for du ser en spänning eller antydan, så börja med att ryta i ordentligt, direkt!

Sen om han far iväg så gäller det ju att hålla för kung och fosterland, ta det skarpaste bett du har, en kedja i munnen, både och om det är det som krävs för hålla honom kvar.

Lycka till!

Kanske svårt (du får ju inte bli skadad...) men jag skulle försöka vara noggrann med att INTE backa undan. Gör tvärtom - jaga honom i från dig, ryt åt honom, titta honom stint i ögonen och hota med spö/långpisk. Om han inte är alltför respektlös mot människor så kan ditt kroppsspråk hjälpa dig.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar