Farlig brunn i våran hage

B

Belleriet

I våran sommarhage finns det en brunn som jag aldrig tidigare lagt märke till, men i år när jag gick förbi där hade brunnen inget lock! Den var ca 1,5 m djup och längst ner såg det ut att vara massa slamm. Det låg ett trasigt stenlock på sidan om men jag rådde inte på att lägga över det.
Jag gick in och sa till min far, och han gick ut och kollade. Han blev också förvånad och sa att locket alltid har legat på. Han trodde att det kunde vara hästarna som hade "puttat/bufflat" av det, troligtvis.
Han la över stenlocket igen men det set inte säkert ut, det hade spruckit lite i kanterna.
Tänk om hästarna, om de nu var de som bufflade av det, gör samma sak igen? Och trampar ner i det, och de kan ju göra sig jäkligt illa!

Vi kom i alla fall fram till att brunnen inte är våran, utan vår grannes som går upp till hennes hus. Vem har ansvaret?
Min fader, som inte är så förtjust i denna granne, sa att han inte ville sponsra med något lock för henne.
Denna granne är inte den vänligaste och trevligaste personen jag har mött i ett par skor. Och är tveksam om hon kommer göra någonting åt det om jag säger till.
Vad ska jag göra?

Sv: Farlig brunn i våran hage

Köp 4 vita plaststolp på granngården och lite tråd och stängsla runt brunnen omedelbums!!!

Om brunnen ligger på er mark och inte grannen har servitut på den skulle jag fylla igen den. Detta under förutsättning att den inte är i bruk givetvis, är det så då måste man först förvarna den stackare som nyttjar brunnen.

Stängsla av den är kanske ett enklare, smidigare och billigare alternativ iofs :)

säger som alla andra, det är bara att hägna in! Har jag alltid gjort ifall det är något jag vill att hästarna ska hålla sig undan.

Vi har en liknande brunn i vår sommarhage. Har hägnat in den med vanliga stolpar och elrep. Enkelt och funkar hur bra som helst.

Ja jag har ju faktiskt vita plaststolp redan. Ska fixa det imorgon. Tack för hjälpen!

Se till att göra staketet ordentligt. Gärna med bredare elband, tre stycken eller så.

Jag skulle för säkerhets skull satsat på trästaket Eller ligger den precis vid staketet så du får el på trådarna runt brunnen?

Jag har också grannens brunn i min sommarhage, men den stängslades in innan jag släppte hästarna där, trots att locket är massivt och helt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 535
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 872
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar