färgväxlare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 886

Ela

Trådstartare
Vad är en färgväxlare?? Är färgväxlare en korrekt benämmning?? Och hur nedärvs det?? Gärna kort på färgväxlare!!

Sv: färgväxlare

Färgväxlare är såvitt jag vet vad man kallar en islandshäst som är konstantskimmel. De kallas så för att de kan variera mycket i färg mellan sommar och vinter. Det är ett dominant men ganska ovanligt anlag.

Färgväxlare är en äldre benämning för konstantskimmel, som finns hos flera raser - exempelvis shetlandsponny, welsh, connemara, vbl travhäst m.fl.
Det är alltså en variant av skimmel, där de har kvar sin grundfärg på huvud, ben och tagel, medan det på kroppen är inblandat vita hår.
Det är ett helt annat anlag än avblekbar skimmel och det är egentligen lite olyckligt att bägge kallas skimmel...
Konstantskimlar - som är den typ av skimlar som benämns tillsammans med sin grundfärg (rödskimmel, svartskimmel, brunskimmel etc) - växlar mellan olika färgnyanser under året. Många går knappt att se att de är skimlar när de har vinterskrud, t.ex. Mitt eget rödskimmelsto var nästan helt vit på kroppen när hon fällt av de långa pälshåren och bara hade den ljusa underullen kvar på kroppen i våras. Men nu är hon ganska rödspräcklig på kroppen igen, där sommarpälsen skymtar. (ska försöka fånga henne på en färsk bild i morgon)

Här är ett foto sen i vintras:
venessavinter.jpg

(ja, hon ÄR dräktig, fast bilden är ganska missvisande för SÅ tjock är hon inte riktigt....)

ok. Då e jag lite klokare.. Men om man betäcker med en konstantskimmel hur stor e då sannolikheten att det nedärvs?

50 %.
När det gäller dominanta anlag som bara finns i en upplaga och det vet man att det gör hos konstantskimmelanlaget så är det alltid 50%

Minns jag fel, eller är konstantskimmel letalt i dubbel uppsättning? Att det alltså inte finns några homozygota konstantskimlar, och att chansen därför alltid är 50% för konstantskimmel om en eller bägge föräldrarna är konstantskimmel?

Dvs:
Konstantskimmel x Icke-skimmel: 50% skimlar, 50% icke-skimlar.
Konstantskimmel x konstantskimmel: 50% skimlar, 25% icke-skimlar, 25% spontanabort pga dubbla anlag.

ja, du minns rätt.

MEN det finns ny forskning som har visat att det eventuellt finns hästar med homozygot ro-anlag. Så inte vet jag, men tidigare har det varit vedertaget att dubbelt konstantskimmelanlag är letalt.

Minns jag fel, eller är konstantskimmel letalt i dubbel uppsättning? Att det alltså inte finns några homozygota konstantskimlar, och att chansen därför alltid är 50% för konstantskimmel om en eller bägge föräldrarna är konstantskimmel?

Dvs:
Konstantskimmel x Icke-skimmel: 50% skimlar, 50% icke-skimlar.
Konstantskimmel x konstantskimmel: 50% skimlar, 25% icke-skimlar, 25% spontanabort pga dubbla anlag.

ja, du minns rätt.

MEN det finns ny forskning som har visat att det eventuellt finns hästar med homozygot ro-anlag. Så inte vet jag, men tidigare har det varit vedertaget att dubbelt konstantskimmelanlag är letalt.
man har väl egentligen aldrig vetat om Rn-anlaget är letalt i dubbel uppsättning utan såvitt jag förstått då har det varit en kvalificerad gissning, eftersom man inte har sett några avkommor som varit hmozygota. Detta har då varit på den tid då man inte kunde finna Rn med hjälp av DNA-teknik, utan man har helt varit hänvisad till att se vad det blir för avkommor - en homozygot konstantskimmel lämnar ju ALLTID avkommor med denna färg, oavsett den andra förälderns färg.
Det kan ju vara slumpen som gjort att homozygoterna saknas...

Här finns en artikel om saken att läsa, för den som är bra på engelska...
http://www.hancockhorses.com/article-roanQHNews.pdf

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka