Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Minns jag fel, eller är konstantskimmel letalt i dubbel uppsättning? Att det alltså inte finns några homozygota konstantskimlar, och att chansen därför alltid är 50% för konstantskimmel om en eller bägge föräldrarna är konstantskimmel?
Dvs:
Konstantskimmel x Icke-skimmel: 50% skimlar, 50% icke-skimlar.
Konstantskimmel x konstantskimmel: 50% skimlar, 25% icke-skimlar, 25% spontanabort pga dubbla anlag.
man har väl egentligen aldrig vetat om Rn-anlaget är letalt i dubbel uppsättning utan såvitt jag förstått då har det varit en kvalificerad gissning, eftersom man inte har sett några avkommor som varit hmozygota. Detta har då varit på den tid då man inte kunde finna Rn med hjälp av DNA-teknik, utan man har helt varit hänvisad till att se vad det blir för avkommor - en homozygot konstantskimmel lämnar ju ALLTID avkommor med denna färg, oavsett den andra förälderns färg.ja, du minns rätt.
MEN det finns ny forskning som har visat att det eventuellt finns hästar med homozygot ro-anlag. Så inte vet jag, men tidigare har det varit vedertaget att dubbelt konstantskimmelanlag är letalt.