Färgstatistik?

Myzacs matte

Trådstartare
Har funderat på om det finns något slags register där man kan se färgstatistik över islandshästarna. D.v.s hur många % som är svarta, fuxar, musblacka o.s.v.
Hittade inget sådant på WF, tänkte att det kunde vara en kul grej.. Antar att svart alternativt brun är vanligast?:rofl:

Sv: Färgstatistik?

:idea: Finns i World Fengur under Virtual Mate Selection, kan dock kräva kunskaper i populationsgenetik för att läsas med behållning.

Svarta islandshästar har beräknats vara vanligast har jag för mig. :angel:

Rätt lustigt att i andra raser är svart färg sååå ovanligt..Jag vet ju bara hur poppis Svarta arabhästar är främst då hingstar för då har man ju en "äkta" svarta hingsten";)

Men inom islandhästar så är en svart häst bara vanligt, en i mängden=)

Men kan väl tänka mig att svart, brun och fux är vanligaste färgerna=) Det är allafall dom som dominerar ute på annonserna

Sitter och leker med det här nu och försöker räkna ut lite saker

jag hoppas kunna fram till något och jag skäms om jag inte gör det för jag har läst så mycket populationsgenetik:crazy:

Här är frekvenserna av allelerna av de 8 kända loci som påverkar islandshästens färg.
30472709.jpg

Genom detta samt att man vet hur många som finns i populationen (antal islandshästar registrerade på WF) kan man räkna ut antal hästar med de olika fenotyperna.

Bland annat säger detta att 0.03% av hästarna är homozygota för silverfärg vilket i en annan tråd diskuteras eftersom det arsakar ögondefekter.

Silver (med olika grundfärger) 3.37%
Black (med olika grundfärger) 10.07%
"Färgväxlare" 0.48%
Skäck 9.13%
Skimmel (med olika födselfärger) 7.4%

De var de ovanligaste färgerna:p. Jag kan inte genotyperna för de vanligaste färgerna..Svart vad är det? EE och Ee? fux?

Bekvämast är att utgå från E-genen, dvs att hästar ser ut att ha antingen basfärgen (fenotyp) fux eller svart. (Fuxar har genotyp ee, svarta har E-).

Tabellen ger då att nästan exakt 63 % av alla islandshästar har svart basfärg och således resterande 37 % har fux som basfärg. Anlaget för brunt (genotyp A-) syns bara på hästar med svart basfärg.

35 % av alla islandshästar har brun-anlaget A; men HUR detta fördelas mellan fuxar och svarta, beror på om Hardy-Weinberg-lagen tillämpas strikt eller om annan statistik används. (Troligen har cirka 35 % av fuxarna även brunanlag).

Så utöver svart (41 %), brun (22 %) eller fux (37%) basfärg, kan varje häst naturligtvis ha ett eller flera ytterligare fenotypgivande färganlag i någon kombination.

Dessa övriga färganlag är dock, som ses ovan, så ovanliga, att de svarta islandshästarna torde vara vanligast, av alla möjliga färgkombinationer. :love:

Senast ändrad:

Bland annat säger detta att 0.03% av hästarna är homozygota för silverfärg vilket i en annan tråd diskuteras eftersom det arsakar ögondefekter.

Och eftersom det numera är allmänt känt så lär den siffran på sikt vara nära noll även om det statistiskt sett borde finnas 0.03%

I själva verket påverkar vi hela tiden frekvensen av en viss färg genom selektiv avel. Nu är ovanliga färger mer poppis och mer lättsålda. Även de som egentligen struntar i färgavel kan välja en udda färg där det finns likvärdiga kandidater. Silver färgen har gått från att vare sällsynt till ovanlig just på för att mång vill ha siverfärgade hästar.

Och eftersom det numera är allmänt känt så lär den siffran på sikt vara nära noll även om det statistiskt sett borde finnas 0.03%
Detta är en statisktisk population och uträkningarna gäller bara om man förutsätter Hardy-Weinberg jämnvikt och slumpmässig parning vilket inte sker naturligt vilket betyder att siffran BARA kommer vara noll om anlaget är letalt och fullständigt selekterat emot. Ett exempel är frekvensen för genen R färgväxlare. Där förekommer inga homozygoter då R-genen är letal i dubbel uppsättning.

Alla dessa frekvenser är alltså vid slumpmässig parning vilket bara sker i naturliga populationer

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 990
Senast: warg
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
404
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar