Färgmatchar ni i trädgården?

MiniLi

Trådstartare
Hur noga är ni med färg och sånt i trädgården?
Blandar du färger hur som eller planerar du varje rabatt så att det matchar/går bra ihop?

Jag kan tycka att det är fint med blandade rabatter. Och i mina rabatter finns inte alltid så mycket tanke och planering, brukar bli det som jag tycker är fint :D

Men nu ska jag göra en ny rabatt.. Har pioner som växer upp ur gräsmattan så ska skala av gräset och anlägga en större rabatt. Pioner, rosor, andra perenner..
Pionerna är röda, hur skulle du tänka kring färg då?
Har rosa rosor som ska flyttas från ett annat ställe, vet inte om jag ska sätta dem bland pionerna eller om de får bo i en annan rabatt..
Rött är ju iallafall svåraste färgen att matcha ordentligt!

Sv: Färgmatchar ni i trädgården?

Nu har jag tyvärr ingen egen trädgård (snyft), men de rabatter jag har varit med och petat i så har det varit ganska olika. I rabatterna runt sommarstugan så växer det lite allt möjligt. Mycket "mormorsväxter", vilket passar bra eftersom det är min älskade mormors rabatter. ;)
Där är inget matchat efter färg, utan det växer lite huller om buller av vad som är fint och det finns en tanke att rabatten ska blomma från vår till höst.

Där jag gick trädgårdsutbildning så fick vi gå ihop några stycken och rita, planera, gräva, plantera, sköta om en egen miniträdgård. (tror vi hade ca 12m2 att jobba med)
Då jobbade vi också mycket med att få lång blomningstid och att få olika höjd på blommorna, men vi tänkte även på bladverk och färgmatchning. T ex så var en del gul/orange/röd i olika nyanser, en annan del var blå-lila, men med lite klickar av vitt och en tredje del var bara grön.

32032917.jpg

32032921.jpg

32032915.jpg

Antingen skulle jag göra som du gjort hittills, stoppa in det du tycker är fint. Eller tänka färgmatchning och då hade jag tyckt att det vore snyggt med lite olika nyanser av rött men med lite andra färgklickar i så "dras" man till rabatten för att det blir lite mer intressant.

Senast ändrad:

Har för mig att blått lyfter rött, men själv föredrar jag att hålla det ganska rent. Jag tycker det är helt okej att kombinera rött och rosa i rabatter, det är så mycket grönt mellan.

Men varför inte en helröd rabatt? Det finns iofs inte så mycket röda perenner, gjorde en röd rabatt i somras och kommer ihåg att jag fick kämpa lite extra...

Men temynta finns i rött, kardinallobeila, nävor, astrantia major (eh, stjärnöga tror jag den heter..?), grekvädd... Och massor av rosor! Så jag hade nog satsat på en röd rabatt, med inslag av silver för att lyfta och då kan du välja gräs, silverarv (som i den andra rabatten, förvisso vita blommor) krypmalört, romersk malört. Och såklart hostor!

Nej det gör jag inte, däremot har jag delat in den rabatt jag "jobbat i" i färgzoner, dom är inte huggna i sten utan funkar mest för att göra det enklare att placera nytt. Zonerna är typ Orange-lila/blå-röd-rosa

Ja, matcha är ju ett krav. Men många färger innebär ju inte att det är omatchat.

Blommor-Fr%C3%B6er_Rosenlust%20Tr%C3%A4dg%C3%A5rdar.jpg

2731725894_1911aedbcd.jpg

FlowerBed2_1000.jpg

flower_bed.jpg

529737987_21f793aaf3.jpg

cfiles36460.jpg

KL

Åh så roligt med många svar och bilder dessutom!

När jag har läst och tittat på bilderna så funderar jag på:
-helrött med silverinslag
-rött/rosa/halvgult (typ rosa som övergår till gult, inte helgult)

Och egentligen tycker jag ju att det är grymt snyggt med genomtänkta rabatter så kanske borde flytta om i de befintliga också? :D
"Gör om, gör rätt" :angel:

Jag är inget stort fan av gula blommor över huvud taget. Jag tror inte att jag själv hade planterat den rabatten så, men samtidigt tycker jag att det funkar. Bättre gult där än en annan rosa färg i alla fall.

Sen är bilder till för att inspirera och göra så att man får andra tankar än de man går i. Det är viktigt att få nya idéer ibland.

Ja visst behöver man inspiration, jag kände bara att de gula blommorna inte alls passade in för min del. Rosa hade varit lika illa, jag hade nog satt något vitt där uppe istället. Själv älskar jag gult och tyckte första bilden du lade in var alldeles underbar. :)

Jag färgmatchar inte hela rabatter, jag tänker bara att de plantor som är planterade intill varandra ska göra sig bra emot varandra.

Sen tänker jag mycket på vilken årstid olika perennerna blommar, så att alltid finns plantor utspritt i rabbatten som blommar.

Kram, Maya

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar