färggenetik?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Iaraphel

Trådstartare
Har vi inte haft en nålad tråd där kunniga kan hjälpa mindre kunniga med hur stor % chans man har att få olika färger på sina avkommor??

Inte för att färg och så är avgörande, men kan ju vara kul att "drömma om hur fölisen ser ut när den kommer".

så, jag börjar med en mindre spännande fråga..

mörkbrunt sto + svart hingst??
(vet inte om de har.. vad det nu heter... men ja)

Stoet har i senare led: brun, mörkbrun, svartbrun och fux
(Patrice- bonaparte Arram)

hingsten Baltimore har också brun och fux bakåt, men svart från modern)

så hur stor chans har man på en svart? kan det bli svart även om stoet inte har den färgen i närmsta leden?
Kan fölet bli något annat än mörkbrun eller svart?

(inte för jag egentligen absolut vill ha en svart, men det är lite trist med en 6e mörkbrun häst i samma hage...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 875
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Hej! jag har ett gulbrunt sto (mamman gulbrun och pappan svettfux tror jag, Luxus CML) jag har tänkt att betäcka och blir så förvirrad...
Svar
7
· Visningar
2 191
Senast: nullo-modo
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
5 047
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025