färgfrågor... ;)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare islands_lover
  • Startdatum Startdatum
I

islands_lover

Jag har två frågor... vad beyder dessa färger..

cream dun
perlino

hoppas ni kan hjälpa mig? :bump:

Sv: färgfrågor... ;)

Perlino heter Pärlvit på svenska och är en brun med dubbla gulanlag, ser vitgul ut med blå ögon. Cream Dun vet jag inte, kan det vara en black med gulanlag? Vitblack?
Perlino
basicsColorsPerlino.jpg

Perlino är väl dubbelt gulanlag på svart om jag inte missminner mig. Om det stämmer så är det isåfall sotvit (vad man förr i tiden felaktigt kallade albino)Kan också var dubbelt gulanlag på gulbrunt :crazy:
Kommer inte ihåg vad det tredje kallas, cremello, Perlino och :confused:
Alla tre är de dubbla gulanlag på antingen svart,brun el fux (båda förldrarna är alltså isabell, gulbrun el gulsvart.

Cream dun = isabellblack

Perlino = pärlvit, dvs en häst med brun grundfärg och dubbla gulanlag

("Sotvit" har svart grundfärg och dubbla gulanlag.
Cremello = gulvit: röd grundfärg (fux) och två gulanlag.)

Perlino är dubbla gulanlag på brunt, inte på gulbrunt (går inte att ha 3 gulanlag). Tror den sista, dubbelgul svart heter Smokey cream eller nått sånt. På engelska alltså.

Senast ändrad:

vilka bra svar ni har, ingen som har en bild på en perlino? :bow:

fel av mig, jag menar cream dun... *slår sig själv i huvudet*

tssss det borde rent teoretiskt sätt kunna vara så att en häst har 4 gulgener :D 2 från mamma gulvit och 2 från pappa sotvit eller vad tror du :rofl:

MissFideli skrev:
Perlino är dubbla gulanlag på brunt, inte på gulbrunt (går inte att ha 3 gulanlag). Tror den sista, dubbelgul svart heter Smokey cream eller nått sånt. På engelska alltså.

så, med andra ord *känner sig dum och okunnig* hästen är i grunden brun, med dubbla gulanlag? :o

Perlino, ja. Det har du förstått helt rätt. Fux med dubbla gulanlag Cremello, svart med dubbla gulanlag Sotvit.

MissFideli skrev:
Den borde ju i princip vara genomskinlig :)
Vem vet, du och jag kanske har kommit på en ny färg :rofl: Ska vi döpa den till waleshisk miss :rofl:
Vi har dessutom löst alla mysterier med spökhästar - genomskinliga hästar som inte syns :rofl:

islands_lover skrev:
så, med andra ord *känner sig dum och okunnig* hästen är i grunden brun, med dubbla gulanlag? :o
Haha du är inte ensam att känna sig dum i denna värld full av färger. Kolla bara hur mkt färger som islänningarna har, där kan man tala om att man är helt ute i spelet :rofl:

Det gör vi !! Jag vill ha en sån Welsh Cob ! Eller kanske inte, svårt att hitta den i hagen. Måste ha massa täcken till en sån så man ser dom iaf.

Okej en st welshcob beställd i färgen Welshisk miss. Hm jag har ett isabellsto och Haly en isabellhingst, vi betäcker dem och får förhoppningsvis 2 avkommor inom 2 år ett sto och en hingst naturligtvis :bump: Naturligtvis så blir båda gulvita också, sen betäcker vi dessa 2 avkommor med varandra :idea: Eller är det för mkt inavel då,nä vi kallar det nära linjeavel, isabellhingsten är nämligen dotterson till isabellstoet :rofl: Svårt bara att se när fölet kommer, efterbörd men inget föl :confused: :o :rofl: :rofl:

Det är mycket viktigt att du är med vid fölningen så du ser rörelserna när fölet kommer.
Inavel är skit samma, bara den har rätt färg så :angel:
Glöm inte att köpa föltäcken.
Jag måste ju ha en himla massa täcken jag, så jag får väl börja inhandla redan nu. För alla väder. Fast solen kanske speglar sig?

japp, islänningarna har många färger, vilket är kul, vi har själva en fux, en rödskäck (min kille se avatar) en gråskimmel och fölet, född brun, blir skimmel... islänningar är för härliga :love:

perlino färgen, kan den vara olika ljus/mörk så man ser på fuxar exempelvis?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
345
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V