färgfråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Taggad
  • Startdatum Startdatum
T

Taggad

om man har en silversvart hingst, vad ska stoet ha för färg för att det ska kunna bli en silevrbrun?för en svart kan väl inte nedärva brunanlag,alltså hingsten som har svart i grundfärg kan väl inte nedärva brunt?eller? behöver råd, vill ha en silverbrun, men vet inte vilket av mina ston som är bäst att skicka :confused:

Sv: färgfråga!

Stoet ska ha brun eller fux (med anlaget som begränsar svart färg till man, svans och ben) som grundfärg. Sedan kan det därutöver ha alla tänkbara epistatiska anlag - skäck, skimmel eller black t ex. Två svarta hästar kan inte få en brun avkomma. En fux kan bära på det anlag som ger bruna avkommor tillsammans med en svart hingst, men det syns inte på fuxen eftersom den saknar svart pigment.

va? lite svårt att förstå...tror jag..så,mellan en isabell, musblack och svartskäck, vilken har bäst möjligheter??isabellens båd föräldrar har svart grundfärg, svartskäcken desamma, musblacka är jag osäker på mamman..pappan är brunblack.. :confused:

I så fall kan inget av dina ston få en silverbrun avkomma med en silversvart hingst. Den musblacka och svartskäcken kan inte lämna brunt med svart hingst och inte isabellen heller om båda föräldrarna är svarta eller gulsvarta.

men om isabellens mamma är musblack då? kan hon åtmindstonde få typ "rauðvindótt" som det heter? eller, är det för långsökt...det kan inte bli någon silvervariant alls??vilken tror du har störst chans att få silver då?

rauðvindótt äe silverbrun och för det krävs brun grundfärg som inget av dina ston kan ge. Eftersom alla har helsvart i sig och inte kan ha det anlag som begränsar det svarta till man och svans. Vad du däremot skulle kunna få är silversvart sller silvermusblack med det musblacka stoet alt silversvart eller eller silversvartskäck med det svartskäckiga stoet. Isabellen kan ge silversvart. Det är de silverfärger som du kan få med dina ston. Sannolikheter ligger dock över min horisont.

hej!vill bara säga att jag har ett sto då, isabell som gett en silverbrun! hur är då detta möjligt då pappan är gulsvart och mamman musblackskäck? är det möjligen då så att någon blivit fel färgbedömd?

Om vi förutsätter att den silversvarta hingsten har anlag för fux ser det ut som nedan. Om han inte har anlag för fux faller alla fux-, isabell- och röd-varianter bort.

Isabellen kan med silversvart hingst få:

- silversvart, svart, gulsvart, gulsilversvart, fux, isabell, fux med silveranlag (syns ej) samt isabell med silveranlag (syns ej).

Svartskäcken kan med silversvart hingst få:

- silversvart, svart, silversvartskäck samt om båda föräldrarna har anlag för fux: fux, rödskäck, fux med silveranlag (syns ej) samt rödskäck med silveranlag (syns ej).

Musblacken kan med silversvart hingst få:

- silversvart, svart, musblack, silvermusblack samt om båda föräldrarna har anlag för fux: fux, rödblack, fux med silveranlag (syns ej) samt rödblack med silveranlag (syns ej).

Dama...: Vilken färg har pappan till isabellens föl? Om han är silverbrun är det fullt möjligt.

Annars är det nog ganska vanligt med felregistrerade färgbenämningar när det handlar om så här pass ovanliga färganlag.

hej!pappan är silversvart...men mamman då, min isabell har jättekonstig färg, enligt mig och dom som sett henne IRL...men henne orkar jag inte ta upp igen här för enligt alla här så e jag helt fel på det...men jag vet att isbellens mamma har setts ha en annan färg en den som står angiven...och vår isländske hovslagare sa att hennes avkomma är silverbrun...han har sett en liknande mitt sto på island och den var silvervitblack..vet inte, men skitsamma henne, avkomm :confused: an med en silversvart blev silverbrun och jag bara undrar hur detta är möjligt?

En silvervitblack häst kan se ut som en isabell.

En sådan häst har alltså brun som grundfärg, blackanlaget samt gulanlaget som bleker den bruna färgen på kroppen till en mycket ljus "beige" färg och dessutom silveranlaget som ger vit man och svans och gråvita ben.

Om ditt sto är silvervitblack kan hon mycket väl lämna silverbruna avkommor.

jo, inte för att vara dum, men hur pass färgkunnig är du,Lukas?
jag menar, om du är i krokarna av skåne nån gång så finns jag där, o hennes färg syns bäst på sommaren, tycker jag.Och vi har avkomman hemma oxå...men att ta bilder o sånt blir inte bra, det är svårt för mig att ta bra bilder...tydligen..

Jag finns inte i krokarna av Skåne så ofta...

Jag ögnade igenom din red-dun-pinto-tråd och såg att hästens färg hade varit på tapeten tidigare.

Om det stämmer att stoets pappa är gulsvart och mamman silvermusblackskäck kan inte ditt sto vara silvervitblack - möjligen silvermusblack med gulanlag, men de ser ut nästan som en vanlig silvermusblack - lite ljusare bara.

Men, som sagt, många fel förekommer i färgbenämningarna. Både bland svenska ID-kontrollanter och utländska. När det gäller importhästar blir översättningen av utländska färgnamn ytterligare en felkälla.

Om du betäcker ditt sto med en svart hingst och får en silverbrun avkomma - då vet du att ditt sto har både anlag för brunt och för silverfärg - då kan det alltså stämma med benämningen silvervitblack.

hej hej!!har lagt in nya bilder på mitt sto, som enligt vissa här inte va black...kolla nu då, för nu ser man det!!
www.bernalts-islandshastar.se/dama.htm
Skit i att lägga in otrevliga kommentarer, jag vet att ni tycker att ja e pantad som tror att mitt sto är speciell i färgen.Men jag vet att mitt sto är speciellt, för mig både i färgen och i lynnet...hon är min prinsessa, min ögonsten och hon hade kunnat vara spygrön i färgen, det hade inte spelat nån roll!!hon är grym!! :banana:
Jag har bara sagt det mina bekanta,vissa riktigt stora i isisvärlden,sagt om henne, och det har varierat!!
kolla in om ni vill!!

Senast ändrad av en moderator:

Din häst ser ut att vara en isabell ! Just sådär ser en av våra också ut, ljus på vintern (ganska fult !) och sen jättefin sommarfärg som är mycket mörkare !!

Som föregående inlägg säger ser hästen mycket riktigt ut att vara en isabell - men utan att veta säkert vilka färganlag som finns hos hästen kan den fortfarande lika gärna vara silvervitblack...

Vilken färg har öronspetsarna (kanten av öronen längst ut på örat) och nedre delen av benen?

Jag skulle vilja ha henne som en isabellblack.
M vH Mannis

Silverkedjan: Någonstans angav hästägaren att modern var silvermusblackskäck - eller är det jag som har läst fel?

Hur som helst - om det stämmer och pappan är gulsvart så kan den ju lika fullt inte vara silvervitblack.

Men har du sett på bilderna på hemsidan i länken ovan (som inte stämde riktigt, jag fick ta bort /dama.htm), kan inte en silvervitblack häst vara snarlik en isabell?

Lukas skrev:
Som föregående inlägg säger ser hästen mycket riktigt ut att vara en isabell - men utan att veta säkert vilka färganlag som finns hos hästen kan den fortfarande lika gärna vara silvervitblack...

Vilken färg har öronspetsarna (kanten av öronen längst ut på örat) och nedre delen av benen?

Nu sa ja inte att hon var silver, jag har sagt att vi trodde hon kunde va det!Det är därför jag tagit upp henne här, eftersom hon skiftar mycket i färgerna.Och jag har haft färgkunniga hemma som sagt att det måste vara nån fel bedömning på färgen hos hennes föräldrar, då dom tycker att hon ser isabell ut, men inte i manen, runt öronen,black-ålen då, och benen är väldigt beige/brun/svarta mest mellan bakbenen och frambenen, typ ...så svårt att förklara!!och jag får inte det på bild!!skitsvårt!Hon har mörk rand runt öronen, eller hon är mörkare runt och i öronen än övriga delar av kropen.Samma färg där som på benen och under magen. jag har fått så många olika färgförklaringar...Är hon en helt klar isabell, så spelar det liksom ändå ingen roll, det är liksom bara det att alla som ser henne, utan att jag liksom sagt nåt om henne och sånt som folk tidigare sagt, kommer närmare och undrar vad har hon fått för färgbenämning i sin stamtavla??
men jag vet inte, därför fråade jag här, och blev idiotförklarad, för alla vill ju tydligen ha en häst me läcker färg.Men jag köpte inte henne för nån färg, eller för att hon va trevlig o rida, för jag provred aldrig, såg inte ens henne!!Hon har samma stam som min gamla gubbe, och det var enda anledningen till köp!!Och jag ångrar inte en sekund, för trots henes hjärnspöken ger hon otroligt trevliga avkommor!! :rofl: sen va hon har för färg?skitsamma, jag bara undrade om det fanns nån riktig expert här...men alla tycks bara vara ute efter att vara så otrevliga som möjligt, så svara inte om ni har behov att det!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
  • Omröstning Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 436
Senast: Sirap
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 261
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka