Färgfråga quarter

Nethril

Trådstartare
Tänkte höra vad ni skulle säga att denna herre har för färg?:)

Han skiftar rätt mycket mellan årstiderna (ljusare på sommaren) och har en väldigt "metallisk" glans i pälsen.
grullo2.jpg

Grullo1.jpg

Anledningen till att jag la denna fråga på westernforumet och inte gnägg eller avel är att jag vill använda de korrekta färgbeteckningarna för Quartern och inte gulsvart eller nåt sånt. :)

Sv: Färgfråga quarter

jag tycker också att han är bucksin. Dock är han reggad som Grullo ;)

Vad menas med äkta ål?

Vet inte om det gör nån skillnad vilka hästar som ligger bakom och så?
Han heter iaf CW Jac on a mission:)

Grullo är en form av dun ("blue dun"), så det kan säkert stämma,dock tyckte jag att han såg lite för gul ut.

jag tycker också att han ser för gul ut..

om grullo har jag läst följande: Rökfärgad eller musgrå häst (inte en blandning av svart/vita hår varje hårstrå är musgrått) Svart man & svans. Svart ål och svarta ben.

Men han är ju inte rökfärgad eller musgrå?

Men frågar igen; vad menas med äkta ål? :)

Ja alltså,en del hästar kan ha mörkare "streck" längs en del av ryggraden, och särskilt på föl kan man se fel,många föl har en "ål" som senare försvinner.

Det är ju mycketmöjligt att denna hade det och blev felreggad till exempel...

Jaha! Då förstår jag! tack! :laugh:

Han har ål hela vägen längs ryggen. Och den är alltid där och skiftar inte med sommar/vinterpäls eller så :)

Ja men det var ju det jag sa från början.... Fast en grullo är en form av dun (blue dun) men denna ser ut som en buckskin i tonen och borde rimligtvis vara en vanlig dun.

Det man ser av bilden på ålen så ser den inte äkta ut. I så fall gulbrun (buckskin) och inte grullo (som väl är black av nått slag?).

Black är det som vi kallar för dun, och grullo är en form av dun (blue dun) somjag skrivit innan.
Det var därför jag frågade om ålen, om inte ålen är äkta så är det en buckskin,som jag trodde från början, men enligt TS är ju ålen tydlig och konstant....

Jag ska ta en bild på ålen imorgon så kan ni kika och säga vad ni tror! Ska se om jag kan ta lite mer detaljerade bilder på huvud och ben också:)

Då vill jag se hur ålen går ner på svansen, för där kan man avgöra om den är "fejk eller på riktigt", för övrigt röstar jag på buckskin.. :)

Konstant är ju ålen på dom flesta ljusa hästarna, och inte äkta för det. Hur tydlig den är är ju relativt, det är inte så sällan folk tror att ålen är äkta fast den inte är det.

Det stämmer verkligen. Jag vet en häst med väldigt tydlig ål, och som är registrerad som dun. Problemet är bara att mamman är palomino, och pappan är fux... alltså kan han inte vara dun, utan är en fux med väldigt tydlig "falsk" ål. :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 710
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 298
Senast: incognito
·
L
Western Snacka om tramsigt. Nu ska man leta överallt i bukefalos för att hitta info om western. Western-tävlingar på ett ställe, Quarter-avel...
2
Svar
24
· Visningar
2 106
Senast: Boj
·
Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 178
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Väska/väst/annat?