• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

undrar om man har ett bay tobiano sto e: svart/vit tobiano homozygot u: red dun . om jag vill få ett svart/vit föl vad ska jag då betäcka med?
om jag betäcker med enfärgad hur stor är chansen att fölet blir enfärgat?
om jag betäcker med en red roan overo vad kan jag få då?
och om jag betäcker med en enfärgad cremello vad kan jag få då?
tacksam för svar

Sv: färger

Ditt sto (brunskäck) kommer alltid att ge 50% chans för enfärgat alt skäck när du betäcker med enfärgad hingst.

Cremello ger alltid en gulgen i arv, så beroende på vad ditt sto har för anlag kan du få gulbrun och isabell (palomino) om hon har anlag för fux, ev även gulsvart om hon har anlag för svart.

Om du vill ha chans på svart/vitt föl får du nog betäcka med svart hingst, alt svartskäck och hoppas på att ditt sto har anlaget för svart själv. Betäcker du skäcksto med skäckhingst har du 75% chans för skäckavkomma och 25% chans för homozygot dessutom.

Overo är ju lite speciellt, men det blir ju två skäckgener och borde ge större chans till skäckad avkomma. Om fölet får både overo + tobianogenen så bör den få mer vitt än om den bara får den ena skäckgenen, speciellt om sabino är inblandat, vilket det ofta är på overoskäckarna. Ibland är det inte ens overo, utan rena sabinos vilka felaktigt reggas som overo! Red roan bör väl vara detsamma som konstantskimmel (fux) MEN sabino misstas ofta för konstantskimmel just för att sabino kan ge väldigt mycket stickelhårighet. Så troligtvis är det en overo-sabino hingst det är frågan om (är det David Frost?).

Hoppas du fick lite svar i alla fall!

japp funderar på att betäcka med david frost
men mitt sto har mkt vitt och jag vill helst få ett overo föl eller ett med mkt färg och lite vitt.
mvh

Vad är ditt sto för en? Förutom färgen alltså...

Risken är ju att det blir övervägande vitt på avkomman. Och chansen för en ren overo är för dig minimal, tyvärr. Troligtvis en tovero + sabinoanlaget. Har du inget enfärgat sto du kan betäcka istället? Om man vill ha en snygg overo ska man helst inte blanda skäckanlagen.

Har hingsten dubbla sabinoanlag, eller varför går det inte att få en "ren" overo?

Chansen på tovero är väl "bara" 25%? Dvs det är lika stor chans som att få overo, tobiano eller enfärgad.

Chansen för overo 25%, varav hälften "går bort" som sabino om hingsten inte har dubbla sabinoanlag. Kvar är 12,5%, men så går hälften av dessa bort som konstantskimmel OM det nu inte var enbart sabinoanlaget hingsten hade? 6,25% chans kanske inte är så stor, men den är väl i alla fall inte minimal?

Har jag missat något i hingstens genuppsättning???

(Gulsvart med cremellohingsten kan det bli om HINGSTEN har anlaget (a), stoet, som har en svart förälder, har det säkert!)

Därför att hennes sto är vanlig tobiano. Chansen för en ren overo med ett tobianosto är minimal. Det är ju olika skäckanlag och risken är större att de kombineras och då får man en avkomma med oftast väldigt mycket vitt (har en själv!). Jag tycker ca 6% är att betrakta som minimal! Man har ju 94% chans till allt annat... Risken/chansen är ju mycket större att den blir bådeoch (eller t.o.m. enfärgad!) och misterhultspyret ville ju ha en ren overo och helst en med övervägande färg och mindre andel vitt.

Hingsten i fråga har sabinoanlag, han är inte konstantskimmel alltså. Eller rättare sagt han är overo + sabino. Väldigt snygg! Har ingen aning om han har enkelt eller dubbla anlag för sabino, men han är väldigt mycket sabinotecknad om man säger så.

Ja, jag menade ju att båda måste ha anlaget för svart för att det skulle bli chans på svartvit avkomma. Såg inte förrän nu att ena föräldern var svartvit. Tack för hjälpen!

Jag skulle inte kombinera tobiano och overo....för som Lupin skriver är det mer regel än undantag att du får en häst med mkt vitt.

Snyggast tecknade hästar får man nästan alltid i kombination med annan enfärgad partner....för även tobiano plus tobiano kan ge mkt vitt i många fall-antagligen beroende på att de kan vara minimum sabino många gånger också.

Eftersom att även tobiano plus sabino gärna vill att det vita brer ut sej också...så är det inte speciellt önskvärt och inte heller så där jätteattraktivt för en köpare heller vid aktuell försäljning.Visst finns det undantag...men i regel blir det så.Se tex mina hästar på hemsidan...bägge har tobiano plus sabinoanlaget och är mkt vita.

Men så kan det ju finnas andra egenskaper som kanske inte enbart handlar om färg...som man tycker är viktig hos hingsten att man kanske inte bryr sej om detta. ;)

hej
hon är ett paint sto
e: vic tim rocker svart/vit tobiano (dominant svart färg ,en fux gen är recenssiv till svart och brunt)
u: quater sto enfärgad red dun.

mitt sto är bay tobiano. med bred bläs färgat huvud,bringa samt lite brunt på kroppen båda sidor. hon är mkt vit.
vill ju inte ha så mkt vitt. drömmen är ju att få en häst med bred bläs/vitt huvud o mkt höga strumpor och resten enfärgat. kanske någon vit bukfläck el nått.
vad skulle ni rekomendera?

hej
javisst är det super viktigt att det är en bra hingst men eftersom det finns bra utbud på paint och quaterhingstar så är det ett stort plus om jag får en häftig färg. en hingstens psyke,exeriör mm är nr. 1
mvh

hej
javisst är det super viktigt att det är en bra hingst men eftersom det finns bra utbud på paint och quaterhingstar så är det ett stort plus om jag får en häftig färg. men hingstens psyke,exeriör mm är nr. 1
mvh

Vad är det för avgifter på den där David Frost?

(har sett att en del har ganska höga avgifter)

hej
det är ca 8.000kr + 60kr per dag.

hur mycket paint måste det vara i avkomman för att man ska kunna regga den som paint?
hur mycket quater får det finnas i den?
mvh

Är ditt sto reggat som paint? Om inte skulle jag börja med det...

Du borde kunna hitta svaren på dina registreringsfrågor på paintföreningens hemsida. Sånt brukar vara rätt omfattande och lite väl långt att skriva in så här rakt av. Men först måste du regga ditt sto om hon inte redan är det!

hej
hon är registrerad.
tänkte mer på om man kan betäcka henne med en quater och om man sedan får regga avkomman som paint? avkomman blir ju 75% quater och 25% paint.

Tror du kan använda hur mkt quarter som helst...så länge den blir skäck blir det ju en paint annars blir det en paint breedingstock (enfärgad).

Oddsen för att få en sådan häst som du önskar dej är inte så lätt.Många gånger är det lättare att sälja det man har för att köpa det man verkligen önskar sej.Då får du en häst som ser ut så som du vill ha den och med det kön du önskar.Allt med avel är ju lite "spel" också.

Det finns ju möjlighet att importera till bra priser nu när dollarn står lågt också.(har kontakter om du är intresserad).

Glömde...jag hade nog använt en snygg quarterhingst...om jag skulle avla.

har du någon hingst?

vad ligger priserna om man ska importera i dagsläget? :) :)

Nej tyvärr har jag ingen hingst...det höll på att bli det för min del.Hade allt gått som det skulle så hade jag haft det nu.Du kan få se bilder på den jag skulle haft...men han är en på miljonen!

Priserna ligger på föl från ca 1200-2000 dollar ungefär.Frakten kostar lite över 4000 dollar.Så köper man en fölis för ungefär 2000 dollar...så är den hemma för ungefär
45 000 svenska kr inkl frakt och hästens pris.Då har man ju förhoppningsvis något också som inte alla andra har!

misterhultspyret skrev:
mitt sto är bay tobiano. med bred bläs färgat huvud,bringa samt lite brunt på kroppen båda sidor. hon är mkt vit.
vill ju inte ha så mkt vitt. drömmen är ju att få en häst med bred bläs/vitt huvud o mkt höga strumpor och resten enfärgat. kanske någon vit bukfläck el nått.
vad skulle ni rekomendera?

Att du köper ett sådant föl!

Det är svårt att få en minimalt tecknad skäck och det finns inget särskilt säkrare sätt att få en den naturliga vägen.

Skulle nog rekommendera dig att sälja din häst och köpa en sån du vill ha, de finns att få tag i och det är MYCKET lättare att köpa den färdig än att försöka avla fram den med ditt sto!

Det du vill ha är ju eg inte en skäck i den bemärkelsen utan en sk sabino. De finns t.o.m. bland halvbloden. Hos welsharna är de mkt utbredda. Finns även gott om dem både hos quarter och paint, men där finns det en gräns för hur mycket vitt de får ha innan de kallas paint istället.

Antingen får du nöja dig med ditt sto (och möjligtvis betäcka henne med en enfärgad hingst och hålla tummarna) eller så får du sälja henne och köpa en färdig produkt! Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 868
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar