färger i svensk islandshästavel

Sv: färger i svensk islandshästavel

Silverkedjan skrev:
Ett tips kan vara att inte använda trådarna som raggning hela tiden det ger ett så desperat intryck att man som stoägare istället drar öronen åt sig.

Ett annat är att betäcka egna eller inlånade ston så kvoten täcks om det inte kommer utifrån. Eller betala för de tomma platserna själv. Jag menar, antalet är väl ointressant för ägaren, bara h*n får BETALT för tio.

Jag förstår om man inte bokar en hingst som man inte SÄKERT vet kommer hit. Så är du beredd att ta kostnaden själv om det behövs och kan garantera att han kommer är det säkert lättare att få de sista stona också.

Det här är ett direkt påhopp på Jenny! du påstår att hon raggar i trådarna hela tiden för att hon nämner Hamur vid ett par tillfällen. Det finns andra som nämnt sina hingstar 100-tals ggr. det kallar jag att ragga desperat!
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Oj, kollade videosnutten. Den korta tölten är ju som en dansande jag vet inte vad. Han måste vara otroligt stark som orkar bära sig så. Det är ju levadtakter på islandsvis.

OlleAtlas
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

OlleAtlas skrev:
Oj, kollade videosnutten. Den korta tölten är ju som en dansande jag vet inte vad. Han måste vara otroligt stark som orkar bära sig så. Det är ju levadtakter på islandsvis.

OlleAtlas

Precis min reaktion! Jag vet inte om jag sett någon islänning röra sig så, inte vad jag kan minnas! Han är ju inte så gammal heller. Jag som gillar barockridning blir dubbelt sugen på honom! Han måste vara idealisk även för den tytpen av ridning. Tycker däremot att jämförelsen med Glampi nog haltar. Glampi är oerhört elastisk i sina rörelser med höga lyft både bak och fram. Men han går inte så här samlat och "sätter" sig inte på baken som Hamur. Jag gillar verkligen båda och hade gärna haft bådas egenskaper i samma häst! Nu har jag ju inte sett hela visningen av Hamur. Han kanske gårsom Glampi i den ökade tölten? Jag vill ha tag i filmen från Danmarks hingstvisning. Danskarna har många riktigt bra hästar så det är ju mer än honom man vill titta på.

Bläh! Jag fick en besökare med snabb tölt och höga lyft på mitt skrivbord! Usch! En spindel! Höll på att skrämma slag på mig för den komm i hög fart!. Ok, jag tycker de har rätt att leva de också, bara inte i mitt hus eller i närheten av mig! Och jag gillar inte uppvisningar på mitt skrivbord! Ryser...

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: färger i svensk islandshästavel

Vet du hur hög den här hingsten är?Blev nyfiken :)
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

varför en 7:a på traven? (för färgväxlarpojken)
Tidigare bedömningsresultat var dock ännu sämre om jag inte missminner mig.

Lite "flumtänk"; är det så att en extremt "elastisk" bakkärra påverkar traven negativt? renheten i steget eller svungen?
catarina
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

sambaengi skrev:
Det här är ett direkt påhopp på Jenny!

Lugn Anette, jag försöker bara komma med konstruktiva råd.

Man ser ibland lättast från sitt eget perspektiv och vi har inte samma i det här läget.

Jag har i många år haft hingststation och tagit emot kanske 500 ston/stoägare.

Det ABSOLUT VIKTIGASTE om man ska få ta emot, och få tillbaka dem, är trovärdighet, kunskap och noggrannhet.

Eftersom jag gärna ser att Hamur kommer hit bemödar jag mig med att plita ned lite tips.

Innan man annonserar ut en hingst måste man ha garanterat att han verkligen kommer. Annars vågar ingen boka nästa gång. Enklaste sättet att göra det om man lånar en hingst är att lägga ut pengarna i förskott. Någon gång kanske man får gå lite back själv, men i det långa loppet är det en lönsam strategi. Dessutom är det min erfarenhet att många stoägare är impulsiva och bestämmer sig i sista stund så har man en fin hingst fyller man säkert upp kvoten när han väl är här.

Sedan måste man vara noggrann i arbetet med stona och ha full koll på alla brunster och betäckningsdatum, att alla ston får komma till i rätt tid, ultraljuda i rätt tid och ha koll på hur/när man behandlar ev problem. Många (detta är inget påhopp mot någon speciell, jag känner inte Jenny och hennes hästhållning utan det är en generell iakttagelse) släpper i princip bara ihop hingsten och stona och kan inte ge exakta datum vilket försvårar för fölvakande och behandling vid utebliven dräktighet.

En annan sak man får tänka på är vilka garantier man kan ge. En hingst som är inlånad ett enstaka år kan man ju inte ge löften om fria ombetäckningar på. Det kan också skrämma bort många ifall man har hela avgiften som språngavgift innan man vet om det tar sig eller inte. Då kan ett sätt vara att dela upp avgiften i språng + dräktighet eller språng + levande föl. Fast det är en stor risk för hingsthållaren, man ligger ute med pengarna och fler än man tror väljer att inte betala trots att de får föl :o


Själv är jag väldigt nöjd med att inte ta emot ston i år :) Tvärtom mot vad de flesta tror är det inget lönsamt arbete, det är oerhört många arbetstimmar dygnet runt och kringkostnaderna (särskilt om man har dyra resor för veterinären och själv måste stå för dyr utrustning, den biten borde ju falla bort i mer tätbebyggda distrikt) man "sponsrar" stoägarna med är stora.

Så jag ser mer än gärna att andra tar över och delar därför med mig av de råd jag önskar jag fått i början.

Tim
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Allt du skriver om stoets skötsel är för mig självklarheter, annars lämnar jag INTE till den hingsthållaren! Och Jenny var hingsthållare i fjol och höll verkligen koll på hästarna. Resultatet för min del kom igår, ett välskapt stoföl efter Hlekkur.

Hingstägaren lämnar fri ombetäckning nästa år och precis som med de svenska hingstarna så får man åka dit hingsten befinner sig! Danmark är inte så långt iväg! Jag har längre till Stockholm för egen del. Om en svensk hingst står här nere ett år pch nästa säsong i Norrland, så är det ett bekymmer som är större för mig om jag har fri ombetäckning!

Vad jag vill säga med det är att fri ombetäckning är svårt att utnyttja oavsett var hingsten hör hemma, Sverige eller Danmark kvittar.

Det är vanligt att hingstar som skall komma på station ibland inte kommer pga av bristande intresse. Här tycker jag att det är hingstägaren inte hingsthållaren som måste stå för kostnader och risker. Hingstägaren måste vara beredd på att kanske inte få så många ston som han önskar och ta konsekvensen, inte hingsthållaren som ju inte har någon intäckt på hingsten utan brukar få en eller flera betäckningar för besväret men kanske då också stå för en del omkostnader kring hingsten, som tex annonser osv! Dessutom är det hingsthållaren som tar allt kringarbete och all passning medan hingstägaren håvar in språngavgifterna.

Det är lätt att resonera som du gör om man är både och! Du kan ju tom erbjuda fri ombetäckning med valfri hingst vid uteblivet föl, vilket inte kostar dig något. Den som endast har station och ingen egen hingst, blir utlämnad till hingstägaren. Men nu är det fri ombetäckning på Hamur, det är väl bara det att man får ta sig till Danmark, men så är det som sagt alltid. Man får ta sig dit hingsten befinner sig nästa år! Vore orimligt annars.

Avel innebär risker, så även ekonomiska, och hingstägaren tar sina, stoägaren sina. Jag har avlat på Islandshästar i 11 år och dessutom avlat på fullblod och ponnyer. Jag har alltid tillhört stoägarna. Fri ombetäckning brukar ibland ingå, men inte alltid. Ibland så får man betala något, andra lämnar inte ombetäckning, en del tar språngavgift och sedan levandefölavgift och ingen fri ombetäckning. Riskerna får ju fördelas rättvist. Varken hingstägare eller stoägare skall behöva ta alla risker. Det är upptill stoägaren att fosterförsäkra efter 90:e dygnet och beloppet är valfritt. Det kostar men kan vara en garanti för att inte förlora hela investeringen. Är stoet sedan avelsförsäkrat får man dessutom 10% av stoets avelsförsäkringsvärde om det inte blir något föl.

Jennys avtal med hingstägaren och stoägaren tillhör ett väldigt normalt förfarande och är ingenting man kan reagera på. Hamurs bedömning kommer ju lite sent också och många intressenter har velat avvakta den, vilket skapat osäkerhet och det är hingstägaren som krävt minst 10 ston utöver Jennys ston, vilket också är fullt förståeligt. Intresset har ökat efter att hans bedömningsiffror nu ökat och han passserat 8,0 totalt.

Ditt resonemang att hingsthållaren skall lägga ut pengar och stå för fiolerna, skakar de hingsthållare jag pratat med, på huvudet åt! Har man obegränsade resurser så kan man ju resonera så men jag anser avel bör kunna idkas av de flesta med normal ekonomi och då är det många som inte kan ta sådana risker. En stilla undran är om du någonsin lånat en hingst och betalt hingstägaren i förskott för betäckningarna???!!! Mig veteriligt har det varit på samma villkor som Jenny nu tar in Hamur!

Jag vet inte varför du överhuvudtaget drar upp det här resonemanget. Tror säket du vill ha in Hamur, men det känns som om du önskade du satt vid ratten istället och är avundsjuk, för du etar då verkligen efter eventuella brister hos Jenny som hingsthållare! Det enda är att hon är ny sedan i fjol men alla är nya någon gång! Jenny har fått råd av erfarna hingsthållare och därför gjort en bättre deal än i fjol då hon gick med förlust. Hon var alldeles för snäll och det reagerade andra hingsthållare på, jag med, och tog en massa kostnader som hingstägaren borde ta. Så jag tror inte hon behöver fler som ger råd, särskilt inte som det mer insinuerar att hon är okunnig och inte har tillräcklig erfarenhet. Det är inte goda råd. Det är att stjälpa någon som är ny som hingsthållare!

Anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Jag lade ut pengarna för att få hit Thröstur -92, tyckte det var smidigt och obyråkratiskt. Flera "stora" hingstar är också hyrda på villkor att lånaren betalar en fast avgift i förskott och sedan får sälja betäckningar bäst de vill.

Jag uppfattade det som att det var bråttom och att det skulle bestämmas NU om Hamur skulle komma. Då skulle man ju snabbt och lätt kunna garantera det genom att garantera pengarna. Sedan är det inte svårt att om man har en bra häst och bra verksamhet att få tillbaka dem, för då kommer stona också.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

HrafnKatla skrev:
varför en 7:a på traven? (för färgväxlarpojken)
Tidigare bedömningsresultat var dock ännu sämre om jag inte missminner mig.

Lite "flumtänk"; är det så att en extremt "elastisk" bakkärra påverkar traven negativt? renheten i steget eller svungen?
catarina

Beror ju på vad man bedömer. Tyvärr så bedöms ofta frambensaktiviteten i både tav och tölt medan det ofta är så att bra bakbensaktivitet sker på bekostnad av frambensaktiviteten! Man stirrar sig blind på höga lyft och stor aktion framtill och bedömer det högt, även om hästen lämnar bakdelen efter sig och "går isär" på mitten! Bakbensaktiviteten är tyvärr mindre uppskattad och poängsatt än vad den borde vara och bra sådan kan ge en sämre bedömning pga att den sker på frambensaktionens bekostnad! Så ja, det kan vara en av förklaringarna. Heltokigt, jag vet!

En förklarng kan vara att han är en stark 5-gångare. Det finns 5-gångare som är godkända hingstar, tom klass1 (dvs över 8,0, finns ingen klassindelning längre!) med 5 för trav, dvs de visar ingen trav alls! Detta kan säkert också härröras till att det lönar sig mer att träna tölt och pass än trav till en bedömning då de har högre viktning i totalpoängen! Det tycker jag också är galet! I det här fallet tror jag att förklaringen ligger i både och, eftersom hingsten har en rejäl bakbensaktivitet. Med reservation för att jag ej sett bedömningen! Nu tänker jag ta dit ett 4.gångsto med mycket stark trav bla och avel går ju ut på att kombinera rätt. Dock så har Hamur en så stark tölt så jag hade inte varit orolig att släppa ett 5-gångssto till honom. Dock inte en obotlig grisepassare med dålig gång, det vore att kasta bort en betäckning med Hamur på ett sämre sto som inte borde gå i avel.

Anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Silverkedjan skrev:
Jag lade ut pengarna för att få hit Thröstur -92, tyckte det var smidigt och obyråkratiskt. Flera "stora" hingstar är också hyrda på villkor att lånaren betalar en fast avgift i förskott och sedan får sälja betäckningar bäst de vill.

Jag uppfattade det som att det var bråttom och att det skulle bestämmas NU om Hamur skulle komma. Då skulle man ju snabbt och lätt kunna garantera det genom att garantera pengarna. Sedan är det inte svårt att om man har en bra häst och bra verksamhet att få tillbaka dem, för då kommer stona också.

I detta läget när tågen gått med både hingststambok och avelsbilaga redan innan hingsten bedömdes förra helgen, så blir det ett större vågspel, särskilt som hingsten ännu inte hunnit göra sig känd. Jag håller med hingsthållarna här, jag hade inte tagit på mig det utan drt tycker jag är hingstägarens sak! Tycker inte heller att man kan säga at det ena är rätt eller fel utan det fins alla varianter av avtal och det här är ett väldigt vanligt och fullt normalt sådant. Det är ju upptill var och en vilka risker man vill ta. Att du har handlat så är betyder inte att det är det normala och vanligaste. Snarare tycker jag Jennys förfarande tillhör de vanligaste! Det betyder inte att ditt är fel, det är ju upptill dig om du vill göra så. Jag hade INTE ställt upp på det och tycker Jenny gör helt korrekt!

Anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Hej!

Nu kommer jag med ett svar till Er alla som undrat om Hamurs trav, lyckades faktiskt få tag på en bekant som känner en av dommarna som var på bedömningen, lirkade ur honom om Hamurs trav och så här sa han att dommarna sagt:

Hamur visar en flott trav dock är den osäker och osäkerheten gör att hans trav tyvärr åker ner poängmässigt.
Frågar man ryttaren Jon så säger han samma sak, Hamur visar ibland en osäker trav och det gjorde han under bedömningen.


Tim! Jag funderar faktiskt på om du verkligen själv kan se varenda brunst? Även de mest diskreta stona? Är jag osäker kan jag fråga ngn eller själv "nosa" mig till en brunstdoft, fick jag göra på ett sto här förra året, diskret som bara den trodde hon själv dock så om man var nära henne så kunde man känna en svag doft av brunst, så hon kunde inte dölja 100% att hon var brunstig, dock kunde man aldrig se henne, varken kissa eller lyfta på svansen ens 1 cm. Eftersom jag är så erfaren så undrar jag varför jag kunde klaffa ihopa brunst och ultraljud så som jag gjorde. Jag måste ha gissat hela tiden!


Jenny
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

En del ston är väldigt hemliga. Och ston kan "lukta brunst" utan att vara ett dugg nära ägglossning, tex pga stresskissande. Men HINGSTEN upptäcker alltid brunsterna ;) Och du ser när han betäcker eller stöts bort :idea:

Ett tips om du betäcker flera egna ston är att låta hingsten gå med dem i en egen flock på natten. Då slipper du en skaderisk - nämligen att det blir onödigt bråk mellan "bofasta" och gästande ston och du behöver inte nattvaka på samma sätt eftersom du inte behöver redovisa exakta uppgifter för dina egna ston.

Sedan när man släpper hingsten till "dagflocken" lär man sig snabbt tolka hans beteende och hälsningsprocedurer som på olika sätt avslöjar brunststatus på stona. (På vägen mellan hagarna kan man brunstprova de ston som ev ska handbetäckas. ) Ofta betäcker hingstar inom en timme efter insläpp om något sto är "akut", sedan kan man se individuella intervall. För mina båda har det tex varit så att ser man en betäckning vet man att det inte blir någon ny på minst fyra timmar.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

sambaengi skrev:
Är stoet sedan avelsförsäkrat får man dessutom 10% av stoets avelsförsäkringsvärde om det inte blir något föl.

Jag hade mitt sto avelsförsäkrat förra året. Hon var konstaterad dräktig på ca dag 22 och resorberade någon gång mellan juni och mitten på oktober. Jag fick inte ut en krona på avelsförsäkringen eftersom jag inte kunde påvisa ett kastat foster. :mad: Hingsten jag var hos hade levande fölavgift, så trots försäkring så fick jag inte en krona för att täcka de kostnader jag haft. :crazy:
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

javill skrev:
Jag hade mitt sto avelsförsäkrat förra året. Hon var konstaterad dräktig på ca dag 22 och resorberade någon gång mellan juni och mitten på oktober. Jag fick inte ut en krona på avelsförsäkringen eftersom jag inte kunde påvisa ett kastat foster. :mad: Hingsten jag var hos hade levande fölavgift, så trots försäkring så fick jag inte en krona för att täcka de kostnader jag haft. :crazy:

Du kan inte avelsförsäkra förrän efter 90 dygn och har du då tagit ut veterinär och fått intyg på att stoet är dräktigt fortfarande så behöver du inte påvisa ett kastat föl! Det är så jag gör! Däremot är fostret som känsligast de första 90 dagarna och under denna tiden kan du inte försäkra. Här gäller det att vara rädd om sitt dräktiga sto då fostret inte fäst i livmoderväggen än. Därför undviker jag långa transporter, ridning och annat som påfrestar kroppen. Men jag rider inte mina dräktiga ston alls. Transporträdda ston bör inte transporteras under denna tid. Hade ett sådant sto som resorberade 2 år i rad pga transporten. Vid ena tillfället ingick ej ombetäckning så då förlorade jag pengarna. I det andra fallet var hingstägaren så gullig att betala tillbaka språngavgiften på eget initiativ, trots att det inte stod i avtalet och jag inte ens bad om det! Inom ett par veckor efter hemkomst brunstade hon fast hon hade konstaterats dräktig före hemfärd, båda ggr. Nu bor hon hos ny matte med egen hingst och slipper transporter och då lyckades det direkt och hon fick sitt första föl i fjol.

anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Stoet är avelsförsäkrat året runt men som du säger, försäkringen gällde inte förlorat föl, förrän efter påvisad dräktighet efter 90 dygn. Andra bitar gäller ju under den tiden i och för sig men, det hjälpte inte i det läget. Mitt sto blev illa sparkad på vä bak strax efter hon kom hem. Misstänker att det var den incidenten som var orsaken men, det kan jag ju inte veta säkert.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

javill skrev:
Stoet är avelsförsäkrat året runt men som du säger, försäkringen gällde inte förlorat föl, förrän efter påvisad dräktighet efter 90 dygn. Andra bitar gäller ju under den tiden i och för sig men, det hjälpte inte i det läget. Mitt sto blev illa sparkad på vä bak strax efter hon kom hem. Misstänker att det var den incidenten som var orsaken men, det kan jag ju inte veta säkert.

Ja fel av mig, jag menar fosterförsäkra kan man inte förrän efter 90 dagar. Stoet kan vara avelsförsäkrat så fort det fått sitt första föl, året om, som du säger. Jag väljer att ha både avels-, foster- och A1-försäkring. Det senare för att A7 endast gäller för skador som påverkar avelsvärdet. Blir hästen kroniskt halt pga tex spark, får man inte ut ett öre, fastän hästen då kraftigt minskat i värde då den inte kan ridas.

Jag brukar dela upp försäkringen så om jag värderar ett sto till 50000 så kan jag tycka att den här hästen har mer ridhästvärde än avelsvärde, varför jag lägger 30000 på A1 och 20000 på A7 tex. Tycker jag att avelsvärdet är störst så gör jag kanske tvärtom. Kanske har jag ett sto som jag enbart tänker ha i avel och då kan man ju lägga hela summan i A7. Fölförsäkrar jag i 5000 samt har A7 på stoet i 20000 så får jag ut 7000 vid uteblivet föl, förutsatt att jag har intyg på att stoet var dräktigt efter 90 dagar. Det täcker någorlunda en betäckning.

De första 90 dagarna tar dock INGEN försäkring en eventuell förlust av fostret, oavsett om stoet konstaterats dräktig. Här gäller det att vara försiktig med sitt sto. Saker som påverkar dräktigheten är stress, transporter, fysiska ansträngningar, foder, infektioner osv. Detta är ofta orsaker som stoägaren kan råda över men inte hingstägaren och hingsthållaren! Frågan är då vem som skall stå för den ekonomiska biten.

I speciella fall, där man kan konstatera att tex stoet smittats av något då den var hos hingst, tex annat sto, har hingsthållaren ansvar gentemot stoägaren. Men den stoägare som äger stoet som spridit smittan, har då ett ansvar gentemot hingsthållaren! Man skriver ju på ett avtal och garanterar att stot an lämnar är friskt. Skulle det visa sig att det i själva verket bär på en smittsam sjukdom som gör att tex andra ston resorberar/kastar, så kan den stoägaren bli ersättningsskyldig!

Men många ggr vet man inte orsaken till att stoet inte får något föl. Det kan vara så att sto och hingst inte matchar genetiskt. Frågan är då om det är rätt att hingstägaren skall bära det ekonomiska ansvaret ensam och bjuda på en ny betäckning? Å andra sidan kostar det ju inte hingstägaren något. Däremot, att kräva detta av en hingsthållare som inte äger hingsten, det tycker jag är orimligt. Och så brukar inte vara fallet, utan man får ombetäckning av hingstägaren och får ta sig dit hingsten befinner sig!
Anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

På islandshingstar.se står det att Sölvi från Alnö är bleksvart. I stamböckerna står han som musblack.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Sölvi ser inte alls ut som musblack, men jag googlade lite och hittade några blacka avkommor till honom undan icke-blacka ston, så det är han nog.

/Erica
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

vi hade ett sto efter Sölvi , hon är musblack, mamman är fux...så, Sölvi måste va musblack!
http://www.fiskecamp.com/frame2.htm, där finns hon Fala från Öringe, under såldahästar.Super trevlig och lättlärd.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
5 008
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp