färger i svensk islandshästavel

em76

Trådstartare
Här är lite färgstatistik över hingstarna. Jag har använt mig av Hingststambok 2005. Náttfari från Wahlberg har jag ändrat från brun till svart och Sindri frá Högnastödum från brunblack till brun.

Svart 50
Fux 25
Brun 18
Musblack 11
Brunblack 9
Skimmel 8
Isabell 7
Silversvart 6
Svartskäck 6
Gulbrun 4
Rödblack 3
Gulsvart 3
Rödskäck 3
Skimmelskäck 3
Silvermusblack 1
Brunblackskäck 1
Musblackskäck 1
Brunskäck 1
Isabellskäck 1
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Härligt med så stor färgvariation. Saknar bara ett knippe konstantskimmlar! :idea:
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

javill skrev:
Härligt med så stor färgvariation. Saknar bara ett knippe konstantskimmlar! :idea:

Men Hamur borde ju stått med i 2005 års hingststambok på danska hingstar eftersom han kommer att stå i Skåne ett tag, om det blir tillräckligt med ston.

Anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Det finns en deadline för publikationen så om inget var klart då så kommer han antagligen inte med, och för de större annonserna med bild får du hosta upp en slant.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

ang skrev:
Det finns en deadline för publikationen så om inget var klart då så kommer han antagligen inte med, och för de större annonserna med bild får du hosta upp en slant.

Hrm, ägaren hade glömt bort deadline-tiden och missade den har jag fått veta. Mänskligt men synd...

Anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Är inte Sindri brunblack? På deras hemsida står det att han är det. Hans mamma var ju tydligen också brunblack. :confused:
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Ja, det var lite synd. Roligt att han höjde sig till 8,10 totalt på senaste bedömningen dock!
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

moli skrev:
Vem är silvermusblack?

Jarl från Granbakken...Han ger kraftig avkommer, har sett några.Han finns med på www.islandshingstar.se ..vill inte skriva mer om nån annans hingst...skulle iaf själv inte använda honom, för han har för dåliga bedömningsresultat....Det finns fler hingstar med läckra färger som har bättre bedömningar! :smirk:
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Jag räknade bara hingstarna i den svenska delen.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Jag är inte säker men jag tycker han ser brun ut på den här bilden
sindri.jpg

och de avkommor jag sett är bruna.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

gulliver2 skrev:
Jarl från Granbakken...Han ger kraftig avkommer, har sett några.Han finns med på www.islandshingstar.se ..vill inte skriva mer om nån annans hingst...skulle iaf själv inte använda honom, för han har för dåliga bedömningsresultat....Det finns fler hingstar med läckra färger som har bättre bedömningar! :smirk:

Jag skulle definitivt inte ha något emot honom! Han ger vackra och mycket trevliga avkommor med gott lynne. Dessutom är han bara bedömd som 4-gångare men vittnen jag litar på har sett honom dra en passrepa i hagen. En bedömning är alltid en dagsform och beror dessutom på träningstid, ryttare osv. Man skall hellre lita till det man själv ser av hästen, framför allt hur den rör sig otränad i hagen och där rör sig Jarl bra. Han är ett ypperligt alternativ om man vill ha en trevlig ridhäst med chans till silvermusblack, annan black och/eller silverfärg och dessutom med gott lynne, vilket måste vara basen i aveln. Så nu har vi minst 4 godkända hingstar med silvergenen och gott lynne i Sverige; Jarl, Emil, Thrymur och Askur. Och de har också visat sig nedärva detta goda lynne! Kanske man kan slippa höra att silvergenen är kopplad till dåligt lynne i fortsättningen.

Anette
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

em76 skrev:
Jag är inte säker men jag tycker han ser brun ut på den här bilden
sindri.jpg

och de avkommor jag sett är bruna.

Brunblacka hästar kan faktiskt var så här mörka, liksom att det finns riktigt mörka musblackar, utan vitt i manen, bara lite ljusare gråtonat. Huni som jag sålde ser nästan vanligt rödbrun ut, men har en mycket tydlig och distinkt ål som gick ner i svansen. Han hade inget vitt i manen men däremot lite ljusare gultonat. Hans mamma däremot är gulbrunblack med vitt i manen, men inte så mycket. Bredden på det ljusare fältet i man och svans, kan ju variera starkt. Så står det brunblack så tror inte jag att de luras och tycker inte man skall bedöma det utifrån en bild från sidan, utan att ha träffat hästen och kollat ordentligt! Dessutom vill jag minnas att han gett blacka avkommor med icke blacka ston. Det är ju ett bevis om något!

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: färger i svensk islandshästavel

Vill bara tillägga Svadilfari från Knutshyttan som är den enda ljust gulbruna hingsten i sverige! =)
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Jag tyckte han såg ljust gulsvart ut men är osäker. Har du någon bild?
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Känner en avkomma efter Sindri som är brunblack. Han har svart mamma efter Flipi från Österåker så anlaget måste komma från Sindri.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

Jag tog mig en titt på videon från Margretehof och jag ser inga tecken på att han skulle vara black. Men han hade en svanskappa som dolde en eventuell ål.
I Hingststambok 2004 står han som brun. Men det är lurigt med färger. Jag vet ett sto som ser ut att vara isabell men tittar man på föräldrarnas och avkommornas färger så borde hon vara rödblack.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

I annonsen på s 29 står det att han är ljusgulsvart.
 
Sv: färger i svensk islandshästavel

em76 skrev:
Jag tog mig en titt på videon från Margretehof och jag ser inga tecken på att han skulle vara black. Men han hade en svanskappa som dolde en eventuell ål.
I Hingststambok 2004 står han som brun. Men det är lurigt med färger. Jag vet ett sto som ser ut att vara isabell men tittar man på föräldrarnas och avkommornas färger så borde hon vara rödblack.

Men tydligen har de korrigerat detta nu till brunblack och då tycker inte jag att det är din sak att ändra på det, utan att ens ha träffat hästen! Det är ju skitsvårt att avgöra från fil eller bilder vad en häst har för färg ibland! Jag vill helst se dem live för att bestämma färgen. Bilder kan pga ljus och reflexer lura ögat.

Anette
 

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
5 008
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp