Färga ridbyxor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 971
N

Notorius

Kan man göra det?
Tänkte färga ett par ljusgrå till vita/ännu ljusare grå.
Det är ett gammalt par ridbyxor så om det blir helt knas gör det inget, men går det överhuvudtaget att göra?

Sv: Färga ridbyxor

hade du tänkt att färga dem ljusare? :confused:
Tror att det är lite samma sak som med hår, man måste bleka om man ska få det ljusare...
Annars när man färgar så ska man vara noga med att köpa rätt färg, kolla noga upp om det är rent bomullsmaterial eller syntet, för det kräver olika sorts färger. Lite kruxigt hur det blir med skoningen bara..

Om jag var du skulle jag skita i det, men om det inte gjorde nått om det vart konstigt så kör på :cool:

Bleka kanske det heter, går det?
Skoningen är bara tygskoning över knäna.
Jag vill bara testa om det går, använder inte de ridbyxorna ändå.

Jag färgade ett par byxor, fast i en färg som var mörkare än orginalet, och det gick alldeles utmärkt. Skinnskoningen blev dock lite mörkare än tyget, men det är bara snyggt. Fast bleka dem är ju inte riktigt samma sak förstås, men det är ju värt ett försök.

Vad ska man ha för medel då? Vad heter det? Om du vet alltså :p

Nja, jag använde en färdig påse som man lade i tvättmaskinen och körde i 60 grader. Tror att det hette Herdins multifärg eller något i den stilen och var avsett för "blandmaterial", alltså inte ren bomull. Fast jag vet inte om det fungerar för att ge en ljusare nyans. Det jag använde finns dock i vanliga "stormarknadsaffärer", så du får väl kolla vad det står på påsen.

Okej, ska kolla runt. Borde väl finnas i syaffärer också?

Tycker du ska satsa på att färga dom mörkare. de går inte att färga kläder ljusa. då får du bleka med klorin och det tror jag inte blir så lyckad.... :smirk:

Kanske onödigt att bleka om du bara gör det för att testa då de flesta blekmedel är väldigt påfrestande för miljön...

Liknande trådar

Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 550
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 145
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
456
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
510
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka