Färga håret från blond till mörk

Joelina

Trådstartare
Hej alla!

Försökte leta lite i trådarna men hittade ingenting som jag tyckte stämde in så bra på min fråga...

Sååå.... Jag är just nu väldigt väldigt blond. Men nu har jag bestämt mig för att bli mörkare, kanske lite åt det rödare bruna hållet? Eller mörkare cendre, det vet jag inte riktigt än. Fattig student och snålänning så vill jag inte gå till frisören utan vill fixa hemma.
Jag har förstått att jag behöver köpa hem någon slags förpigmentering. Men vad är bäst och var köper jag det ens? Någonting speciellt jag behöver tänka på?
Och jag är införstådd i att det kan ta lite tid och att det är ett par processer jag behöver gå igenom. Mitt hår är av utomordentlig kvalité och jag använder olaplex med jämna mellanrum.
Så hur ska jag nu gå till väga för att göra det snyggast hemma? Berätta gärna om era egna förändringar och posta gärna bilder! :)

Börja med rött, typ en knallröd toning (stor risk för grönt hår om du lägger i mörkare direkt i ljusblont. Har prövat. Så lägg i rött först). Släng sedan i någon färg som heter typ "mörkblond" - det blir mörkare än du tror.

Jag är naturligt blond, rätt ljus, och första gången jag färgade håret ville jag bli brunett och en kompis hjälpte mig att färga hemma. Skulle bli typ kastanjebrunt men blev svart. Bara i starkt solljus blänkte det lite brunt. Bara en gång, med färg köpt i affären. Var rätt fint ändå men när det växte ut saknade jag mitt ljusa hår så då färgade jag tillbaka. Tog 3 sittningar med blonderade slingor hos frisören innan det var klart, har inte bytt färg sen dess och det var 13 år sen :p
Men som sagt, det blir mörkare än man tror och behöver inte ta flera gånger. Däremot om man ska från mörkt till ljust... :grin:

Jag färgade mitt hår rött när jag hade blekt det blont, ingen förpigmentering alls.
13516308_1339000529464123_5061333666604664414_n.jpg

Färgade hemma och sen efter det blev hela håret rött.
Jag har aldrig förpigmenterat när jag färgat hemma.

COOOOOLT!!! Det ser nästan lite ut som henna! Och du ser lite ut som Merida i rött lockigt hår! Svinhäftigt! Men du använde toning då? Inte permanent färg?

COOOOOLT!!! Det ser nästan lite ut som henna! Och du ser lite ut som Merida i rött lockigt hår! Svinhäftigt! Men du använde toning då? Inte permanent färg?
Permanent, men det röda "tonas" bort ändå, blir mer urblekt på slutet.
Just nu har jag tråkig färg, har min råttfärgade original hårfärg i botten och urblekt rött i topparna. Vill egentligen färga om det så som jag hade på bilden, men vill inte bleka det igen, för det sliter på håret har jag märkt... (därför jag inte har så långt hår just nu).
Jag tror ditt hår mår bättre än vad mitt gjorde.

Ah ok! Tack så jättemycket för hjälp och tips, jag åker nog och handlar en röd färg i veckan. Eller är det lika bra att ha två så att man verkligen kan smacka i ordentligt? Jag har väldigt mycket hår, axellång och sidecut? Kanske lika bra att ta två askar?

Och så måste jag bara tipsa om Olaplex! Det gjorde ett UNDER med mitt slitna bleka hår! :)

Ah ok! Tack så jättemycket för hjälp och tips, jag åker nog och handlar en röd färg i veckan. Eller är det lika bra att ha två så att man verkligen kan smacka i ordentligt? Jag har väldigt mycket hår, axellång och sidecut? Kanske lika bra att ta två askar?

Och så måste jag bara tipsa om Olaplex! Det gjorde ett UNDER med mitt slitna bleka hår! :)
Två askar är nog bra!

Vad menar du med förpigmentering?
Blekt hår suger åt sig jättebra, bara att färga på.
Annat när färgen ska bort..

Nej, blekt hår saknar röda pigment och måste förpigmenteras med rött om man vill färga det mörkare blond, ljusbrunt, brun, svart osv. Annars blir håret grönt/grått! :p

Nej, blekt hår saknar röda pigment och måste förpigmenteras med rött om man vill färga det mörkare blond, ljusbrunt, brun, svart osv. Annars blir håret grönt/grått! :p
Har jag aldrig varit med om, och jag har gått från blekt till olika mörkare nyanser många gånger.

Har jag aldrig varit med om, och jag har gått från blekt till olika mörkare nyanser många gånger.

Naturligt innehåller alla hår röda pigment, när man bleker håret bleker man bort de röda pigmenten. Många hårfärger (de flesta) är byggda på grönt pigment. Rött och grönt = komplementfärger, de tar ut varandra.
Tillsätter man inte rött är risken stor att färgen kommer slå i grönt. Det är inget hittepå utan ren fakta, sen att det kan gå bra ändå det är en annan sak. Men grunden i ALL hårfärgning från blekt blont till mörkare är att tillsätta rött. Det är större chans att det blir bra med en rödbrun/varm brun färg än en kall brun färg.

För att undvika det gör man en förpigmentering innan för att tillsätta röda pigment i håret.

Till TS en röd toning räcker gott och väl och blir oftast även bättre än att lägga på en röd färg som förpigmentering. Anledningen är att det är större pigment i en toning som sätter sig bättre på ett blekt hår.
Jag körde oftast med Wellas Color touch 7/43 under min tid som frisör, den sätter en bra grund. Finns att köpa hos frisörer som jobbar med Wellas färger :)

Såå, om jag har förstått det rätt så är förpigmentering ingen egen slags behandling? Utan man kallar det förpigmentering och då är det en röd toning/färg?

Jag som har letat som en dåre efter en förpackning där det står "förpigmentering för blont hår" haha!! :angel:

Förpigmentering=man tillsätter pigment i håret vilket man gör när man färgar. Så en helt vanlig röd toningen är precis vad du ska ha :) tänk på att inte ta en för mörk, två steg ljusare än slut resultat är att rekommendera Mao vill du ha ett ljus brunt resultat är det en mellanblond Förpigmentering du ska ha :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Hur gör ni och varför? Jag har hittills (förutom en toning en gång i forntiden) färgat håret själv hemma med varierande resultat. För...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 822
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
R
Övr. Hund Jag har så svårt att bestämma mig och hoppas kunna bena ut lite saker med hjälp av er. Jag och min sambo har länge velat skaffa hund...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Helenano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama