Färg på utr. till fjordingar

pimy

Trådstartare
Vad har ni som har fjordingar (andra raser som är blacka/isabeller kan oxå få vara med och svara) för färger på utrustningen? Schabrak, täcken, grimmor, läder? Vad tycker ni att de passar i för färger?

Jag har en hel del i svart, svart läder (träns, grimma, sele), svart sadel, svarta tyglar, svart lädergrimma, marinblå grimma, grått regntäcke, grått fleecetäcke, grå vojlock och grågrönt shabrak.

Något som jag inte tycker att en fjording passar så bra i är rött.

Min fjording är ljusbrunblack och ser ut såhär

Sv: Färg på utr. till fjordingar

Jag har mest naturfärger till vår fjorda; brunt, beige, creme, grått. Har lite marinblått oxå. Det tycker jag är snyggt, en riktigt svensk häst. :D

Läder till mina 2 Fjordingar = svart
Rästen av utrustningen = mintgrön, royalblå, naturfärger etc.
Har mkt blandat med andra ord.

Nästa gång så blir det ljus london färg på lädret istället - köper då in nya sadlar, träns, tyglar, sadelgjord etc i just den ljusa färgen.
Med det så blir det creme färgade fleece schabrak/vojlockar och ev. brunt.

Mina 2 är ljusbrun blacka :)

Mossgrönt tycker jag är absolut snyggast. Det hade jag på den tiden jag hade en isabell....

Min fjorda har svart träns, sadel och sele.
På schabrak och däckelunderlägg har hon mest grönt och blått. Passar henne jättebra. :love:

Jag har en haflinger, som visserligen inte har samma färg som en fjording men som är ljusbrun och han passar i alla färger förutom väldigt mörkblå (han verkar försvinna bakom den färgen..) och han är döfin i feminina färger som lila, rosa och bordeaux. Hasn är också jättefin i turkos och ljusblå. Och svart. :love:

Jag var medryttare till en fjording en gång i tiden och han passade i alla färger förutom gult och brunt (sadel och träns hade kanske varit fint, men inte schabrak/täcken).

Till min fjording så hade jag blått eller grönt

Till mina fjordar har jag haft ljust läder och klara starka färger förövrigt...typ ROSA. LILA, RÖTT m.m.

Blått hade jag till min isabellfärjade nordis!!

Jag tycker att fjordingar passaar i så gott som alla färger, några exempel:
-Brunt/Choklad/Nougat
-Khaki/Olivgrönt
-Svart
-Grått (gärna mörkt tycker jag)
-Vinrött/Bordeaux
-Mörklila
-Marinblått
-Mörkgrönt
-Klarrött
-Pastellfärger kan funka, mintgrönt, ljuslila, babyrosa och babyblått.

Jag tycker man ska rikta in sig lite på en färgskala först. Antingen väljer man natur och jordfärger. Dvs. brunt, olivgrönt osv. annars kan man rikta in sig på lite mörkare färger och t.ex. kombinera vinrött och svart eller marinblått och mörkgrönt. Eller marinblått och mörkggrått t.ex. Annars kan man satsa på mer pastellfärgade toner i lila, blått, rosa eller grönt. Tycker dock inte man ska köra för mycket Olika pasteller ihop utan då får det vara t.ex. ljusblått och svart man kanske kombinerar.

Det enda jag kanske inte skulle kunna tänka mig att ha på en fjording är väll creme, eller beigatoner (kan vara snyggt som kantband på schabrak osv. men inte annars)Just för att det är sålikt hästens egna färg.. snyggare om man har något som går emot hästens färg en aning i alla fall..

Sadel och träns är svarta
Lokselen är naturfärgad med brunbetsade lokor :love:
Textil prylar är till stor del marinblå, men finns väl en hel del annat också, har inte riktigt valt efter färg utan mer efter den varan jag varit på jakt efter just då.

Nu är jag i funderar tagen på en maratonsele men jag vet inte om det blir svart eller brunt.
Vad tror ni själva vi bäst?
(rödblack häst)
Lutar nog åt svart med tanke på att hon förhoppningsvis i framtiden kommer att användas till brölloppskörningar och liknande och svart känns mer "städat".

Liknande trådar

Gnägg Ja, vilken färg har ni på eran utrustning? Har eran häst någon speciell "färg"? :) Jag som TS får väl börja Häst: Skimmel, drar åt det...
Svar
19
· Visningar
4 276
Senast: Hemi
·
L
Utrustning Jag har precis köpt en kolsvart häst, inte ett enda färgat hårstrå på kroppen. Jag har köpt sadel och allt det där i läder, även några...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Tagliabue
·
Utrustning Jag är nyfiken på hur mkt utrustning (täcken, träns, sadel, schabrak etc) ni har till era hästar? Jag får väl börja... :) 1...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 835
Senast: Hæst
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII