Färg på mjölken

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
J

javill

Har ett islandssto som bara vägrar föla. Hon gick hos hingsten i en dryg månad så jag vet inte vilket exakta datumet är när hon blev dräktig. Hon blev betäckt redan första dagen där och skulle hon blivit dräktig då, så skulle hon fölat den 20/3. :( Hon blev ultraljudad och konstaterad dräktig första gången runt 20nde maj (har almanackan på jobbet) och då borde hon varit i alla fall två veckors dräktig för att det ska synas? I så fall borde hon fölat i alla fall i början på april men, det har hon alltså inte. :smirk: Hennes juver är fyllt och stenhårt emellanåt och inte så hårt emellanåt. Mjölken är orangegul :eek: och har varit det hela tiden. Sista två veckorna dock betydligt lättare att mjölka ut. Sista veckorna vill hon också vara lite mer för sig själv i hagen. Hon har haft två föl tidigare men, det är mitt första. Kan hon knipa hur länge som helst? Vill hon kanske inte att de andra hästarna ska vara i hagen samtidigt som henne? Jag tittar efter vaxproppar och att mjölken ska byta färg och konsistens.

Trött på väntande och vakande.

Mitt islandssto har också gått över men inte lika länge!! HOn skulle ha haft den 5April så det är drygt 2 veckor!
Jag tror islandshästar kan gå över fler månader.. Kanske väntar på finare väder??
Jag får inte ut någon mjölk så jag kan inte kolla den :mad: och jag har inte sett några vaxproppar eller slappt bäcken heller!!
Vad har du för sto (nyfniken)?? :banana:

Jag har ett äldre svart sto som är halvsyster till världsmästarpasshästen Thor från Kalvsvik :) (samma mamma). Det har fortfarande inte kommit något föl men, tyckte nog att mjölken var något vattnigare nu ikväll fast den var fortfarande gulorange. Tur att man inte började vaka någon vecka före utsatt datum, då hade jag varit inlagd vid det här laget. :smirk:

Nu har jag kollat på jobbet och hon var beräknad att föla redan den 23/3. Konstaterad dräktig med UL den 19/5. :eek:

Hon tog sig mycket riktigt med en gång, men visst har jag sagt att det inte GÅR att få islandsföl förrän i maj ;)

De kniper, upp till 8 veckor om det behövs :p

Mjölken blir OFTAST först grå sedan vit sedan kommer fölet....

*flinar rått men medlidsamt*

Tim

Men du mjölkar väl inte ur?? Tänk på att råmjölken, den första, är livsviktig för fölet!!

Min Þokka födde 21 april på eftermiddagen. Hennes första föl. Så nog kommer det föl i april!!

En droppe varje gång lär inte göra någon skillnad varken hit eller dit. ;) Har svårt att tro att det skulle gå att få ut så mycket mer än så ändå om det inte är väldigt nära fölning.

/Erica

Är det inte så att råmjölken produceras av hormoner som frigörs vid själva fölningen? Och därför kan man inte tulla på själva råmjölken innan fölning, för det är inte råmjölk än. Jag har precis för mig att jag läst det, men är inte helt säker. :confused:

Svala skulle enligt Silverkedjan fölat i måndags, men hon visar inga tecken på att fölningen är nära.
Då ser Askja (som är 4 veckor efter) mer fölfärdig ut.

Ja, nog kniper hon alltid. :D Fast egentligen är jag ganska glad för det. Betet börjar komma igång här nu och det är ju bara bra och sen så är det inte lika kallt och blött på marken heller. Nu är mjölken lite tunnare än förut och mera gul så det börjar i alla fall att närma sig. :)

Vi lämnar som service bara besked om beräknat datum utifrån 11 månaders förväntad dräktighet.

Självklart går de flesta ston inte exakt så länge :)

Kanske skulle man skriva om kontrakten med hänsyn till statistisk dräktighetslängd beroende på tid på säsongen :idea:

Så här års går de flesta islandsston över tiden 1-8 veckor.... För att om möjligt sikta på maj istället för gräslös årstid skulle jag tro!

Om det vore så väl så skulle många ungar slippa djursjukhus.
Tyvärr så kan fölston läcka ur sig så pass mycket att när hon väl fölar så är råmjölken av blaskig kvalitet.

Förvisso är jag ganska övertygad om att fölungar som inte fått i sig råmjölk, har helt enkelt inte kommit upp i tid eller att stoet inte velat bli diad.
Det är då som vi hästägare skall rycka in för att mjölka ur och nappa dom små.

AM

Skönt att höra att det finns fler med islandsston som går över tiden... :) Vi har undrat lite om inte hästen ska föla snart eftersom det var tänkt att hon skulle föla 1:a april men än så länge har vi inte sett skymten av nåt föl... :P

Mitt sto har inte heller fölat ännu. Mjölken ser likadan ut som förut. Nu har jag börjat flytta henne till en hage nedanför vårt sovrumsfönster på nätterna (lättare att kolla henne där). Så nu kniper hon kanske för det. 5 veckor över tiden var det idag *helt matt* så då är det "bara" tre veckor kvar nu. :crazy: Ännu så länge har jag inte börjat vaka på allvar utan hon kollas mycket sent på kvällen och mycket tidigt på morgonen. När mjölken börjar ändra sig så får det blir fler kontroller. Är det vanligast att islandsston fölar på natten? Eller är det hugget som stucket?

Nä, nu måste det snart vara dags. Igår kväll var mjölken genomskinlig och inte gul, så jag var uppe ett par gånger och kollade henne i natt. Hon verkade rastlös och vankade runt mest hela tiden. Juvret var stort och stenhårt.

När jag skulle flytta henne till de andra på morgonen droppade det mjölk från spenarna och hade nog gjort så ett tag för det hade skvätt på benen. :crazy: Försvinner råmjölken nu? Den är i det närmaste vit nu, som typ lättmjölk. Hon är mer slapp baktill nu också. Jag kollar henne med jämna mellanrum och hon betar och sen går hon iväg snabbt en bit sen betar hon igen. Annars brukar hon ju mer strosa och beta, om ni fattar hur jag menar.

Det hade inte gjort något alls om hon fölade på dagtid. :) Hon har gått fem veckor och fem dagar över tiden nu och nu är det bete i hagen och vi har 18 grader varmt i skuggan och solen skiner. Perfekt tid för fölning helt enkelt. Dessutom så är det ju faktiskt maj nu. Det har jag talat om för henne flera gånger så att hon inte går och kniper för det. :D

Nu har hon fölat!!!

Det blev en liten silversvart hingst! :love: Eller liten och lite, han var ganska stor och helt underbart gullig. Även om det är lite älgkalv varning på honom.

Stoet passade givetvis på att föla när jag gått in och lagat lunch till mig och barnen. När vi satt och åt ringde en granne och sa att hon precis fölat. När jag kom dit stod de upp bägge två. Hon som sett det sa att de rest sig upp direkt bägge två. Efterbörden var kvar ett tag men, sen la hon sig ner igen och krystade så den åkte ut. Den såg hel ut (säger amatören). Fölet har nu diat, kissat, bajsat, sovit och skuttat lite.

Nä nu måste jag ut och kolla igen. Det här är ju såååå roligt. :D Digitalkameran passar givetvis på att krångla men, jag ska se om det hjälper att byta batterier. Återkommer då med bilder.

Re: Nu har hon fölat!!!

*GRATTIS!!!!* :bump:

Den klassiska fölningen m.a.o, antingen då man går in och värmer sig på natten.. eller i hagen då inga 'tvåbenta' står och glor!! :rofl:

Skratta kan man ju göra efteråt.. då allt gått bra, *phuuuu* :D

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 249
Senast: WildHorse
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka