Färg på mitt föl.

M

Maads

Nu har mitt lilla islandssto föl blivit tre veckor. Men hennes färg förbryllar mig. Då jag aldrig haft föl innan vet jag inte så mycket om färgerna. Mamman är en raudvindott alltså rödfux med silver inslag och pappan är fux med bläs som dock har en pappa som är skäck.
Färgen på mitt föl är ljus ljus fux nästan aprikosfärgad med helt vita ben och lite vitt hår på kroppen. Mörknar detta sen? Hon har även vita tecken i ansiktet . I ansiktet är hon dock vanligt fux färgad.

Mycket tacksam för svar.
/Madelene

Sv: Färg på mitt föl.

Ditt föl bör vara en vanlig fux. Du har ingen bild?

{03a0dbf3-416f-4d98-9072-de9452e3c4e2}.jpg

här är en bild på Sagá och hennes mamma

Maads skrev:
{03a0dbf3-416f-4d98-9072-de9452e3c4e2}.jpg

här är en bild på Sagá och hennes mamma

Fux!

Det finns inget som heter "rödvindott".
Silverfärgerna syns inte på en fux.
Antingen är hon silverbrun eller fux.
Av bilden att dömma är hon fux. Men det är ju svårt att se på den bilden.

/Åsa

Maads skrev:
Nu har mitt lilla islandssto föl blivit tre veckor. Men hennes färg förbryllar mig. Då jag aldrig haft föl innan vet jag inte så mycket om färgerna. Mamman är en raudvindott alltså rödfux med silver inslag och pappan är fux med bläs som dock har en pappa som är skäck.
Färgen på mitt föl är ljus ljus fux nästan aprikosfärgad med helt vita ben och lite vitt hår på kroppen. Mörknar detta sen? Hon har även vita tecken i ansiktet . I ansiktet är hon dock vanligt fux färgad.

Mycket tacksam för svar.
/Madelene

Att farfar är skäck har ingen som helst betydelse. Om man har skäckanlag så syns det, altså hästen är skäck. Är den inte skäck finns inga skäckanlag. Det kan inte ligga dolt.

/Åsa

Men islandshester kan ha anlegg for recessivt hvit (splashed white eller bukskäck som dere sier), dermed er det jo ikke helt irrelevant. (Det har jo ingenting med grunnfargen å gjøre, men likevel). Teoretisk sett KUNNE jo farfaren vært homozygot for splashed white, dermed ville faren hatt et anlegg som kanskje ville vist seg i form av, ja - et bles. Selv om man ofte kan se at hesten bærer på splash-genet, er det ikke alltid så lett. Tobianoer kan også ha helt minimal utbredelse, kanskje bare fire hvite sokker. Det er ikke alle som kjenner igjen flekker når de ser dem ;)

Til Madelene: "Sagá"? :confused:

Liknande trådar

W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Görel
·
Avel Ska betäcka mitt sto om allt går som det ska i vår. Men har big beslutsångerst. Då jag för det första inte kan ett ord finska, och inte...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 224
Senast: chm
·
Islandshäst Jag har med varierad framgång läst och förstått :angel: stora delar av Silverkedjans eminenta förklaring till islandshästens färger och...
2
Svar
22
· Visningar
3 546
Senast: Duplo
·
Avel Vet inte om denna tråden ligger rätt, men provar. Såg en annons för ett tag sedan där sto med föl utannonserades. På bilderna ser man...
Svar
10
· Visningar
4 165
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka