Färg på min fölis???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bonanza
  • Startdatum Startdatum
B

Bonanza

Hänvisar till tråd härunder

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färg på min fölis???

först från moderator ameo:
lägg ett foto på varje rad så att bilden inte blir så nedrans bred! Och helst int så stora foton heller, modemanvändarna kan knappt öppna tråden då..

Sen som svar på din fråga:
Sett bakifrån hade jag inte tvekat på att dert är en svart fölunge. Men från sidan ser den ju helt klart ut som en brun.
Stämmer föräldrarna så kan det dock inte bli en brun, så det är förmodligen en svart.

Så skulle jag ta bort denna, men det gick inte, eftersom det blev två trådar, då jag fick ett felmeddelande på den första som jag skrev. Men nu är den andra tråden borta.... :o

Sätter in frågan igen här.
Mac Dara 1 månad är ett irish cob föl. Både mor och far och även mormor är svartskäckar, morfar är brun sabino.
Vanligtvis brukar dessa viltfärgade föl bli svarta, men det verkar inte så på Mac Dara. Blir han kanske brun???
MC050524hu.jpg

MC050524vbra.jpg

MC050524bak.jpg

Jo, han är helt underbar, men inte till salu :smirk:

Säker på att föräldrarna verkligen är svart/vita?Har sett hur många hästar som helst som går under benämningen svart/vit...men när man tittar närmare så kan det finnas bruna partier vid tex mule,ögon,flank osv...och ibland beroende på årstid.(ska dock inte förväxlas med solblekt).

Har du bilder på föräldrarna?(bra bilder där man ser färgen ordentligt...gärna närbilder på huvud tex)

Jag tycker pappan ser ut att vara svartbrun.Jag tror att din fölis också blir det faktiskt...om än att han säkert blir mkt mörk och nästintill svart.

Ja ditt sto är sabino med...men det visste du säkert?...även så din fölis.Så du har både tobiano och sabinoanlaget på ditt sto...och då sabino på din hingstunge.

Nej, det visste jag inte. Hur ser du det?
Här är mormor (dräktig)
Dorran050528.jpg

Vilken trevlig mormor!

Jo en sabino har vit underläpp.Teckningen blir ofta lite "overoaktig" eller vad man ska kalla det.Dvs bläs som breder ut sej...kanterna på fläckarna blir ofta suddiga (dvs massa stickelhår istället för skarpa kanter).

Mormor här lär också ha sabinoanlaget...med tanke på hur suddig hon är i sin teckning samt att hon också har den vita underläppen.

Eftersom Irish Cob inte bär overogenen kan vi utesluta overo.

Anledningen till att just din häst är så mkt vit är att hon troligen fått flera sabinoanlag.Sabinoanlaget funkar inte riktigt som andra anlag...men forskningen runt just detta är rätt så nytt ännu.

Dvs ju fler sabinoanlag som jobbar tillsammans...ju vitare blir hästen i sin teckning.

Din fölunge däremot har däremot bara sabinogenen och ingen tobianogen.

Så intressant. Kan man läsa om dett ngnstans? Mormor är oerhört stickelhårig, men blir inte mer stickelhårig för vart år utan är konstant.

Den Amerikanska Paintföreningen har en intressant PDF fil på sin hemsida angående sabino genen.Men där finns mkt om sabino om du bara söker på "sabino color".Du kan hitta massa exempel på bilder på olika tecknade hästar med mera.

Var inne på APHA och sökte på Color + Sabino och fick upp 121 (!) svar. Finns det ngt enklare sätt att hitta denna info om sabino???

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
973
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka