Färg på hästen?

Sv: Färg på hästen?

Tycker han ser ut som en fux med ljus man och svans och sen ser det ut som han har sabinoanlag, den vita fläcken på magen då...

Jasså han är fux?Var helt inställd på palomino,men jag är inte alls duktig på färger så.Det står i papprena i och för sig att han är sorrel,därför blev jag fundersam.

Men har läst också att aqha har vissa restriktioner om vita markeringar,att typ för mycket vitt är ej godkänt.Han är reggad i både aqha och apha.Hur kommer det sig att man kan vara det?Pga av för mycket vita tecken då?

Nybörjare på quarter :o :confused:

Men på reg.pappret tror jag det står nåt om att han inte är godkänd...som quarter då antar jag.Ska kolla mer nogrannare vad det står sen så återkommer jag.

Googlade lite, och det verkar som att sorrel och chestnut båda betyder fux. Ang. vitt och quarter vet jag inte vad som gäller.

Sorrel med flaxenanlag, dvs linfux på svenska.
Sorrel och chestnut är båda benämningar för fux.

Det finns inte längre någon regel om för mkt vitt på quarterhästar.

Vad menar du att det står på reg pappret att han inte är godkänd? Antingen är han registrerar i AQHA (därmed "godkänd" eller så är han inte. Är han appendix registrerad?

Dubbelregistrera i AQHA och APHA kan man göra om antigen båda föräldrarna är dubbelregistrerade eller den ena är quarter eller fullblod och den andra dubbelregistrerad.

Alternativt reggades han i APHA innan regeln om för mkt vitt ändrades, och att ägarna senare valde att regga honom i AQHA när det gick. Regeln om för mkt vitt ändrades för ett par år sedan.

Senast ändrad:

Sorrel med flaxenanlag, dvs linfux på svenska.
Sorrel och chestnut är båda benämningar för fux.

Så min är fux då?Den andra bilden på hästen är lite mörkare än vad han egentligen är.Tycker att den första bilden är med lik honom.

Det finns inte längre någon regel om för mkt vitt på quarterhästar.
Aha :)

Vad menar du att det står på reg pappret att han inte är godkänd? Antingen är han registrerar i AQHA (därmed "godkänd" eller så är han inte. Är han appendix registrerad?
Kommer inte ihåg nu vad det stod,men har för mig att det stod något om det på reg.pappret.Har inte fått tillbaka det än,men ska kolla när det kommer.Hur lång tid brukar det ta att få tillbaka reg.beviset?Tyckte också det lät konstigt,i och med att han är reggad borde han vara godkänd.

Dubbelregistrera i AQHA och APHA kan man göra om antigen båda föräldrarna är dubbelregistrerade eller den ena är quarter eller fullblod och den andra dubbelregistrerad.
Har faktiskt ingen aning om föräldrarnas bakgrund.Vet bara vad de heter.Enligt förra ägaren så är båda quarter.Pappan heter Show Note och mamman heter Santa Lucia.Någon som vet något om dessa?

Alternativt reggades han i APHA innan regeln om för mkt vitt ändrades, och att ägarna senare valde att regga honom i AQHA när det gick. Regeln om för mkt vitt ändrades för ett par år sedan.
Han är född 2003.

Tack så mycket för svaren :).

Senast ändrad av en moderator:

Show Note är av wiescampblod och jag har för mig att Santa Lucia är det också. Pappa är fux och jag har för mig att Lucia också är det, samma färg som din. I dom linjerna är det väldigt vanligt med palomino och ljusa sorrels med flaxen man o svans. Kul med bukfläcken och roaningen, undrar vart det kom ifrån!

Dom är båda quarter men din blev reggad innan dom ändrade färgregeln så den fick "bli" paint, och nu har dom då kunnat regga den som quarter också. Kul för dig! Jag gillar både hästen och stammen!

Show Note är av wiescampblod och jag har för mig att Santa Lucia är det också. Pappa är fux och jag har för mig att Lucia också är det, samma färg som din. I dom linjerna är det väldigt vanligt med palomino och ljusa sorrels med flaxen man o svans. Kul med bukfläcken och roaningen, undrar vart det kom ifrån!

Dom är båda quarter men din blev reggad innan dom ändrade färgregeln så den fick "bli" paint, och nu har dom då kunnat regga den som quarter också. Kul för dig! Jag gillar både hästen och stammen!

Jag som är lite off på quarterhästar...vad är wiescampblod?Har du mer information om föräldrarna.Vet bara var pappan finns nånstans,men har han meriter?Mamman hittar jag ingen info om alls."Kända" syskon?Pappan är lite mörkare fux har jag för mig.Vad menar du med flaxen :confused:
Om du menar den svaga vita fläcken bakom grimskaftet så är det helosan,han var väldigt biten där när han kom.Men vad är roaning?

Men är hästen palomino eller sorrel då?

Jag menade fläcken på magen. Roaning är stickelhår.

Här står lite info om Show Note: http://www.smedsbogard.se/shownote.html

Googla Hank Wiescamp så hittar du säkert en massa info om honom och hans avelsarbete. Kortfattat kan man väl säga att han linjeavlade på några hästar varav den kändaste var Skipper W och utvecklade en typ av quarter som skulle vara väldigt allround, kunna prestera inom alla ridgrenar och vara vakcer och korrekt med hög ridbarhet.

Ägarna av Show Note är en av de få uppfödarna av enbart wiescampblod i Europa, känner bara till en till -Circle L i Tyskland. Men väldigt många (!) av dagens quartrar har någon droppe eller linje wiescampblod bakom sig.

Hästen är sorrel, med flaxen gen dvs det som ger den ljusa manen och svansen. Denna färg kallas ofta linfux på svenska - "sorrel with flaxen mane and tail" på engelska.

Det där med att hästen inte är godkänd inom quarter, tänkte att du kanske menade kommentaren som står på registreringsbeviset om att hästen har icke önskvärda egenskaper för en quarter. Ordagrant står det:

“This horse has white markings designated under AQHA
rules as an undesirable trait and uncharacteristic of the breed.”

Det där med att hästen inte är godkänd inom quarter, tänkte att du kanske menade kommentaren som står på registreringsbeviset om att hästen har icke önskvärda egenskaper för en quarter. Ordagrant står det:

“This horse has white markings designated under AQHA
rules as an undesirable trait and uncharacteristic of the breed.”

Precis så står det :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 901
Senast: Rosett
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Senast: sthu
·
Äldre 24 år gammal har jag blivit bjuden på mitt livs första bröllop, och det är pojkvännens syster som ska gifta sig. Spektaklet kommer att...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
22 113
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar