Färg på fölet

J

Juuwliaa

Hoppas att denna tråd hamnar rätt, tänkte att det är ju delvis om avel också är det islandshästar: Islandshästavel :idea:

2006 fick vi ett hingstföl på Riiby som jag tycker ser vanligt svart ut, men när jag har kikat närmare så har han vita ögonfransar samt ljusa ben, också har han mjölmule.

f%F6l%2010%2094%20kopia.jpg

Här ser man dom ljusa benen samt mjölmulen.

f%F6l%20ligg%20kopia.jpg

Här ser man dom vita ögonfransarna.

Fölis är idag snart 1 år gammal, och är full i fölpäls så det är lite svårt att se. Men han har som en vit strimma i mitten av svansen. Pappa är Solfari från Oviksfjället och mamma är svartbrun, vet inte stammen på mammas sida men hon lär väl finnas med i WorldFengur (Katína frá Búlandi).

Är fölis, eller Solfagur som han heter, svart eller finns det anlag för exempelvis flaxgenen från pappas sida? Färger är, som höres, inte min avdelning ;)

Sv: Färg på fölet

Är inte heller så duktig på färgen men kan du inte sätta ut ett kort på honom från "nu-tid"?
Han ser himla fin ut:)

Den är svart, och om det finns ett eller två flaxanlag går inte se på en svart grundfärg. Det syns bara på fuxar/rödblackar/rödskimlar och då krävs dubbel uppsättning.

Han var otroligt söt i alla fall :)
Liknar vår Solfari-avkomma dessutom, fast han har mindre stjärn.
Dagfari heter han :)

Knapplån
http://i186.photobucket.com/albums/x265/madan1/Picture054-1.jpg

Vilken färg är detta egentligen, hon har förutom de två SMÅ vita fläckar som syns på bilden en liten fläck under magen, jag skulle kalla detta skäck men är inte säker. Pappa är svartskäck (Þristur frá Feti)
Om en skäck är så lite vit som denna, bär hon ändå lika mycket skäckanlag?

Senast ändrad:

Okej, då var det som jag trodde då :) Men varifrån kommer det vita i svansen då? Kan försöka fånga det på bild på tisdag, han har en ovana att vara översocial och ska sitta i knäet på folk... :smirk:

asterix_zaphir: Har inga nya bilder på den här datorn, men ska försöka fota han lite på tisdag :)

Svarta och bruna har ofta ljust i svansen under uppväxten. Det brukar avta med åldern, enstaka behåller det "bay silvertail" - det har inget med flaxanlaget att göra men kan vara förvirrande ibland på bruna föl som en period innan manen växer ut ser ut som fuxar :D

Å halledosingen så söt :love: :love: :love: !
Är hon till salu har jag plats i hagen... :love: :love:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 901
Senast: Rosett
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·
Tjatter Det finns en julklappstråd, så varför inte en julrimstråd? Och allting blir så mycket roligare när man skriver "Den Stora" framför...
Svar
5
· Visningar
1 539
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka