Färg!! Homozygot?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Argona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 617

Argona

Trådstartare
I torsdags fick detta stoet ett litet fint stoföl, det sägs att mamman är homozygot, blir fölet mer eller mindre tigrerat när hon fäller av fölpälsen eller kan hon trots allt bli enfärgad??
Mamman är British Spotted Pony, pappan welsh sekt B.

Jag ser inget runt ögonen (är lite ljusare bara)och har tittat noga under svansen men ser inga fläckar där och inga randiga hovar.

Sv: Färg!! Homozygot?

På bilden tycker jag mig se att vänster bakhov nog har både vitt och mörkt på själva hoven? Det sägs att "prickigheten" runt könsöppningarna inte nödvändigtvis behöver synas direkt vid födseln. Huruvida det stämmer vet jag ej, men jag kan kolla på vår fölis som har två dygn på nacken och föddes svart melerad schabraktigrerad. Han har bara någon enstaka ljus strimma på två hovar samt vit sclera, dvs pupill-iris-vit ögonvita precis som på människa....

Gira :banana:

Nu känner jag att jag är lite grann ute och cyklar, men:
Som jag har förstått det, är det här med tigrering inte alldeles enkelt, eftersom homozygota inte alltid lämnar tigrerad avkomma, vilket ska bero på "utbredningsgenen" (eller vad det heter). Det tigrerade anlaget har alltså nedärvts, (vilket det måste, med en homoygot förälder), men det är inte säkert att utbredningsgenen, alltså det som avgör hur stor del av hästen som blir tigrerad, har nedärvts.
Faust, som ska vara homozygot, har tex icke tigrerad avkomma i England.
Jag vet inte om dessa avkommor utan utbredningsgen är helt utan tigrering, tex om de inte ens har vit sclera, vilket ju annars ska vara det som säkert avslöjar en tigrerad häst.

Nu känner jag att jag är lite grann ute och cyklar, men:
Som jag har förstått det, är det här med tigrering inte alldeles enkelt, eftersom homozygota inte alltid lämnar tigrerad avkomma, vilket ska bero på "utbredningsgenen" (eller vad det heter). Det tigrerade anlaget har alltså nedärvts, (vilket det måste, med en homoygot förälder), men det är inte säkert att utbredningsgenen, alltså det som avgör hur stor del av hästen som blir tigrerad, har nedärvts.
Faust, som ska vara homozygot, har tex icke tigrerad avkomma i England.
Jag vet inte om dessa avkommor utan utbredningsgen är helt utan tigrering, tex om de inte ens har vit sclera, vilket ju annars ska vara det som säkert avslöjar en tigrerad häst.

Ja, på Appaloosa Project snakker de om gener (PATN, pattern) som kan hjelpe Leopard-anlegget (Lp). Det dreier seg om forskjellige gener som kan maksimere eller minimere (eller hindre) Lp-genets utbredelse. Lp-genet er det genet som gir de forskjellige appaloosamønstrene, men det er PATN-genene som bestemmer hvilket mønster det blir og i hvilken grad de uttrykkes. Hvis en hest er homozygot for Lp (og har de riktige PATN-genene, den har jo sannsynligvis noen av dem fra sine prikkete foreldre), er den enten few spot (helt hvit med bare noen få prikker) eller snowcap (hvitt teppe over bakparten, uten prikker).

Jeg er ikke så god på å bestemme fenotyper på Lp-hester, kanskje noen annen kan det?

Til trådskaper: Hvilken farge har hingsten? Han er vel ikke grå?

Hingsten är brun, hans pappa är svettfux, han har skimmel mamma och rödskimmel farfar.
Jag tycker att hon ser vitare ut runt i ögat men är inte riktigt säker på det!

Hingsten är brun, hans pappa är svettfux, han har skimmel mamma och rödskimmel farfar.
Jag tycker att hon ser vitare ut runt i ögat men är inte riktigt säker på det!

Ok. Se etter appaloosakarakteristika hos føllet: prikkete hud på mulen og rundt kjønnsorganene, stripete hover og hvit sklera (senehinne). På bildet ser det ut som om føllet er hvit rundt øynene, og så er hun ganske mørk, derfor lurte jeg på om faren er gråskimmel. Men hvite ringer rundt øynene er ikke uvanlig på appaloosaføll, så det kan jo være et godt tegn. Grå er hun iallfall ikke :)

Pappan är brun men har mycket skimmel i släkten, jag ser inga fläckar runt könsöppningarna men det ser ut att vara mer vitt i ögonen än på de andra fölen!
Jag har kollat på Knabstruppers sida och jag har haft en hingst som är visad för knabstrupper för något år sedan men sedan såld till finland men jag tycker ändå att det är svårt med färgen.
Inga randiga hovar i alla fall.

Att pappan har skimlar i släkten har ingen betydelse. Skimmel är ett dominant anlag. Det betyder att har han anlaget, så syns det (dvs då är han skimmel) Eftersom han inte är skimmel, har han inte anlaget, och kan således inte nedärva det.
Det är därför Avur skriver att ditt föl inte är grått!:) Det kan nämligen inte vara det utan en skimmelfärgad förälder.

Liknande trådar

Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av... 2
Svar
24
· Visningar
3 254
Senast: Tagliabue
·
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma... 2
Svar
36
· Visningar
9 143
Senast: Rubinola
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 661
Senast: ameo
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om... 2
Svar
22
· Visningar
7 718
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka