Fårfrågor!

M

Marie_C

Nästa år har Johan och jag tänkt skaffa får! Vi vill ha köttras och gärna renrasiga, verkar vara många som korsar men tycker det vore kul med renrasiga. Vad för ras skulle ni rekomendera? Håller just nu på och läser om dom olika raserna och tänkte ta en sväng till biblioteket idag och se om det finns några fårböcker! (Ett 20 tal tackor funderar vi på)

Sv: Fårfrågor!

Jag rekomenderar Dorset eller Shropshire.
Trevliga raser utan allt för stora problem.

Just Dorset tycker jag verkar vara trevliga! Så det var ju bra att du rekomenderar dom! =)

Dock är dom något mindre köttiga än shropshire-fåren...Men i gengäld har dom ju fördelen med att kunna bli dräktig året runt..

Ja det är ju en klar fördel! Har t ex Oxford Down mycket problem vid lammning?

Jag tycker att OD har fler problem vid lammningen ja...
Fellägen och för stora lamm för att tackorna ska orka föda ut dom själv, är ganska vanligt enligt Min erfarenhet

Vill man ha får som liknar Oxford Down men som är lite mindre men ändå köttfår så det Suffolk (tror att det stavas så). Det är min favoritras har svart huvud precis OD men inte ull i huvudet. De renrasiga tackor jag har haft har inte haft några problem vid lamning och har ofta fått två lamm åt gången = bra produktivitet.

Om ni inte ska ha så många får och vill ha renrasiga så kanske någon av lantraserna kan vara ett alternativ? Håller just nu på och läser en bok om lantraser så därav tipset. :-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar