Sv: Fårfoder

Vad håller ert ensilage för näringsvärde i MJ och råprotein och vad har ni för Ts? Och hur många skördar tar ni med ensilage?
Marie :bump:

*Torrsubstans mer än 30 %
*ME högre än 11,0 Mj
*Råprotein 145g/kg Ts

Siffrorna varierar ju lite beroende på vilken mark och vad som växer och när vi skördat osv. Så ovanstående är Snittsiffror på allt ensilage och Inte Exakta siffror..
Är inte så insatt i analyssiffror, men har fått höra att Vi har BRA ensilage och det syns ju iofs även på våra djur ;) Vilket för mig är viktigare än siffror...

Även de andra värdena är fina, om än det blev väldigt ideala värden för kor i år av nån anledning, så tror jag att fåren kommer att glufsa och må bra iaf i vinter :D
Vi tar bara en skörd och då får vi in ca 190 balar a´600-750 kg, då vi har en buntare, som gör STORA balar ;)

Fodrar du efter principen fri tillgång eller räknar du?

Det här låter kanske som en gnatig fråga men jag tycker om principen fri tillgång och vill gärna ha bekräftat att det funkar ekonomiskt.

Hur vet du att du inte fodrar i onödan ?
Har du bra pris på lammen utan en massa fettavdrag?
Sista omgången lamm vi skickade till slakteri var 4 jättefina baggar och en normal tacka - vi fick så inihelsike fettavdrag på baggarna så tackan gav nån hundring mer...

Det fick pappa att ge fasen i alltihop och sälja resten till liv och ge fasen i fåraffärer.

Ibland blir jag sugen att starta upp igen men det är ju en del pyssel.

Vi har Fri tillgång på grovfoder, men kan beräkna ganska exakt hur mycket varje tacka äter, då det är ett visst antal tackor/fålla och dessa äter upp en bal på ett visst antal dagar.
Alltså tar man antalet ensilagekg / antalet tackor / antalet dagar, som det tog tackorna att äta upp balen.. sen får man även göra en uppskattning på spillet och drav av det från den totala konsumtionen.
+ att vi har en gång i tiden burit in allt ensilage för hand till fåren och då var det ännu lättare att beräkna hur mycket varje får stoppade i sig per dag..Det var frit tillgång som gällde då med..

Vi har väldigt sällan fettavdrag på våra djur, eftersom lammen i regel uppnår en ideal slaktvikt Innan dom är färdigvuxna i kroppen + att vi har medvetet sållat bort de tackor, som lämnar lamm med för mycket fettansättning på kroppen.

Det krävs ett antal år av målmedvetet avelsarbete och gallring av tackor och laborerande med korsningar innan man får fram det resultat man vill ha, men när man väl kommit dit, så är det värt allt jobb man lagt ner :) I vårat fall, så har vi medvetet avlat på stora köttdjur, med så lite lammningskomplikationer som möjligt, samt snabbväxande lamm med god köttansättning och låg fettansättning.

Senast ändrad:

Undrar lite om kraftfoder! Är det verkligen nödvändigt att ge kraftfoder om man har ett bra ensilage? Någon som utfodrar en del med helsädsensilage? Är ny på det här med får! Men t ex dikor klarar sig ju gott på bara grovfoder, är det omöjlig när det gäller får?
Marie :)

Ska tackorna lamma, så måste dom få kraftfoder annars har du en rätt så skräpig besättning om några år.. Går tackorna tomma, så klarar dom sig på grovfoder och mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 409
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar