Färdigfoder

Singapore-S

Trådstartare
Ni som fodrar era hästar med färdigfoder, typ musli, vilken sort använder ni och vilka är fördelarna vs nackdelarna med just erat foder?

Fodrar själv med Hippolyt foder, fördelar är att mineral och vitamin tillförseln är helt täckt i fodret, samt att hästarna verkar tycka att det är jättegott...Nackdelarna är väl priset (som med många färdigfoder)

Sv: Färdigfoder

Fodrar med Mustang müsli orginal. Det passar bra till mitt hö och hästen tycker om det. Ger även betfor och mineraler. Mustangen är dessutom havrefri vilket jag tycker är bra då min gärna blir lite het på havre. nackdelen är väll det att det blir dyrare än att fodra med bara havre.

Att mineraltillförseln är helt täckt kan ju enbart stämma om kraftfodret passar med mineralinnehållet i grovfodret och kraftfoder givet i rätt mängd i förhållande till grovfodret.

För inte täcker ett kraftfoder alltid mineraltillförseln oavsett vad som står på påsen eller vad tillverkarna säger.

Att mineraltillförseln är helt täckt kan ju enbart stämma om kraftfodret passar med mineralinnehållet i grovfodret och kraftfoder givet i rätt mängd i förhållande till grovfodret.

För inte täcker ett kraftfoder alltid mineraltillförseln oavsett vad som står på påsen eller vad tillverkarna säger.

Håller med. Det är ett säljknep som många går på. ;)
KL
Färdigfoder kan vara jättebra, det kan vara precis det hästen behöver. Men det är så dumt att det står på vissa säckar: passar alla hästar. :grin:

Du har helt rätt, jag skrev lite luddigt och kortfattat, men naturligtvis är det ju så att man måste utgå från sitt grovfoder, och till vilket arbete hästen utför, samt i en del fall även till ålder och årstid...jag ger inga extra mineraler utöver vad som finns i muslin, då mina hästar kräver större giva än vad som är beräknat i energiåtgång, och har dessutom ett bra grovfoder till det, så just nu räcker det med mineralerna som finns i muslin, och fördelen med det är bla om man behöver hjälp med fodringen av tex sambon vid något tillfälle, så blir det inte så mycket olika mått att komma ihåg. Hoppas det blev lite klarare nu, vad jag menade.

Mineralmusli kan vara en bra grund, men man får inte glömma bort att räkna, fundera och tänka efter själv :)

mineralmusli var ett nytt ord för mig ;) Alla foder innehåller ju någon mängd mineraler. men jag kanske också fodrar med "mineralmusli" eftersom min blåa krafftmusli täcker hästarnas mineralbehov med hjälp av grovfodret.

Vad är egentligen färdigfoder till häst?
Ett foder som inte behöver kompletteras med något annat tillskott? Ett foder som är sammansatt av många ingredienser och är tänkt att inte behöva kompletteras med något annat?

För i det första fallet kan ju t.o.m havre vara ett färdigfoder i rätt sammanhang. I det andra fallet kan det ju vara så att det foder som var tänkt att (och marknadsförs/utlovas som ett foder som "täcker alla behov") inte behöva kompletteras måste kompletteras ändå, pga hästens unika behov och/eller grovfodrets näringsinnehåll...

Eller tänkte jag för många varv nu? :o

Jaja, av de sammansatta foder som finns på marknaden så har jag nog faktiskt aldrig hittat ett som täckt något av mina hästars behov utan att behöva kompletteras med t.ex. extra mineraler. De har helt enkelt aldrig behövt så mycket kraftfoder att mineralinnehållet i fodret hängt med och kunnat täcka behoven.
De foder som marknadsförs som grund-, bas-, hobby-, lågpresterande- whatever har jag definitivt aldrig fått att passa in, de verkar mer höra hemma i en högpresterande hästs foderstat?

Just nu ger jag Krafft Protein, lusern och Miner Grön till min knappt tränande, feta fånghäst. Minst energi och mest protein för pengarna. Innehöll höet mer protein skulle hon nog bara få mineraler, kanske en näve havre i varje hink för att hon inte skulle bli utan när de andra får. Nackdelen med KP är att det är pellets, jag tycker det är en ganska trist foderform som gärna blir lite dammig och skräpig främst i slutet av säcken.

Andra år har hon ätit större mängder lusernhack, det tycker jag är det absolut bästa fodret. Men det funkar sällan som färdigfoder, utan måste oftast kompletteras med ett fosfortillskott.

Har även använt Hippo Alfa, men även det fick jag komplettera med mineralfoder. Annars ett hyfsat prisvärt foder, även om det är lite trist med pellets.

Gillar formen på müslifoder, men har aldrig hittat något som skulle kunna vara användbart näringsmässigt.

Det perfekta färdigfodret vore ett hö med tillräckliga och väl balanserade värden. :)

Håller med om att ett bra hö vore det perfekta!

Jag tolkar färdigfoder som ett foder som är tänkt att funka som enda kraftfoder/tillskott. Istället för att blanda energifoder, proteinfoder och mineraler så har man allt i samma foder!
Låter som ett utmärkt försäljningsknep! :idea: Som inte alltid funkar i praktiken...
Det som blir så dumt är att vissa tror att de inte behöver kunna något om foder, "det är ju bara kolla på säcken" =basfoder som passar alla vanliga hästar, avelsfoder som passar dräktiga, foder för växande hästar, ponnys, tävlingshästar mm mm...
Antar att de räknat på nåt slags medelhö och gått efter medelsvensson-hästars behov för att knåpa ihop blandningarna. :angel:
Det sjuka är att de räknat med ibland 7 kg hö och 3 kg kraftfoder till en storhäst! (står som rekommendationer på säcken. Och man undrar varför så många ger sina hästar så lite grovfoder... :grin: ) Kan funka näringsmässigt, visst, men vilken häst mår bra av den foderstaten...

Jag blev också häpen när jag såg vad som stod bak på påsen. Min häst i lätt till normal träning skulle ha 3-4 kg av sitt musli foder:eek:

Sen är det lite vanskligt när dem rekomenderar fodermängden efter arbetet. Vissa kanske tycker lätt arbete är när hästen går 3 dressyr pass i veckan och ett hopp pass och kanske ett pass med intervall träning ute. Andra kanske tycker lätt ridning är att hästen skrittas och travas lite ute i naturen???

Vilket betyder att min lilla dam på 154 cm som väldigt lätt går upp i vikt skulle hålla sig fin på 7-8 kg hö och 3,5 kg musli tvivlar jag på. Med den energin som är i fodret skulle hon antagligen sprängas.

Nej det gäller att tänka själv. Jag utfodrar med hö, med rätt bra värden men lite lågt på protein. Därför valde jag ett musli foder (hon äter ej pellets) med 105 g smbrp per kg vilket är vad jag förstått typ medel? bas foderna ligger runt 85?. Dock rätt mycket energi i fodret tror det låg på 11-12. Men tycker det funkar utmärkt. Ger 1,5 kg av det. Plus fritillgång till mineralsten.

Dock tror jag aldrig på när det står att ett foder passar alla hästar. För alla är individer. På min häst foder står det att det är till "tävlings hästar" men min häst har då aldrig tävlat i hela sitt liv:cool: och ändå funkar det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fodrar med krafft sport, edel avel och granngårdens havrefria musli.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023