Sv: Färdigfoder
Vad
är egentligen färdigfoder till häst?
Ett foder som inte behöver kompletteras med något annat tillskott? Ett foder som är sammansatt av många ingredienser och
är tänkt att inte behöva kompletteras med något annat?
För i det första fallet kan ju t.o.m havre vara ett färdigfoder i rätt sammanhang. I det andra fallet kan det ju vara så att det foder som var tänkt att (och marknadsförs/utlovas som ett foder som "täcker alla behov") inte behöva kompletteras måste kompletteras ändå, pga hästens unika behov och/eller grovfodrets näringsinnehåll...
Eller tänkte jag för många varv nu?
Jaja, av de sammansatta foder som finns på marknaden så har jag nog faktiskt aldrig hittat ett som täckt något av mina hästars behov utan att behöva kompletteras med t.ex. extra mineraler. De har helt enkelt aldrig behövt så mycket kraftfoder att mineralinnehållet i fodret hängt med och kunnat täcka behoven.
De foder som marknadsförs som grund-, bas-, hobby-, lågpresterande- whatever har jag definitivt aldrig fått att passa in, de verkar mer höra hemma i en högpresterande hästs foderstat?
Just nu ger jag Krafft Protein, lusern och Miner Grön till min knappt tränande, feta fånghäst. Minst energi och mest protein för pengarna. Innehöll höet mer protein skulle hon nog bara få mineraler, kanske en näve havre i varje hink för att hon inte skulle bli utan när de andra får. Nackdelen med KP är att det är pellets, jag tycker det är en ganska trist foderform som gärna blir lite dammig och skräpig främst i slutet av säcken.
Andra år har hon ätit större mängder lusernhack, det tycker jag är det absolut bästa fodret. Men det funkar sällan som färdigfoder, utan måste oftast kompletteras med ett fosfortillskott.
Har även använt Hippo Alfa, men även det fick jag komplettera med mineralfoder. Annars ett hyfsat prisvärt foder, även om det är lite trist med pellets.
Gillar formen på müslifoder, men har aldrig hittat något som skulle kunna vara användbart näringsmässigt.
Det perfekta färdigfodret vore ett hö med tillräckliga och väl balanserade värden.