Färdigfoder utan havre

Sv: Färdigfoder utan havre

Krafts musli kostar ca 200 :-
Mustangs havrefria musli kostar ca 150:-

Kraft finns ju på granngården, mustang är ju lite svårare att köpa beroende på var man bor likaså hippos, det vet jag inte vad det kostar heller.

Betamix - ett kornkrossfoder med majs, full mineraliserat-det var väl det du frågade om? Det ger bra energi inte galen energi som havre kan ge. Hästarna blir väldigt fina i pälsen, hullar sig bra och sätter muskler väldigt lätt. Ett superfoder!:)

The_grinch skrev:
Betamix - ett kornkrossfoder med majs, full mineraliserat-det var väl det du frågade om? Det ger bra energi inte galen energi som havre kan ge. Hästarna blir väldigt fina i pälsen, hullar sig bra och sätter muskler väldigt lätt. Ett superfoder!:)
lånar tråden lite;)

var kan man köpa betamix?

*knapplån*

Gamla Krafft Groov är helt havrefritt. Är kanon till hästar som blir lite på tårna av allt annat samt till hästar som har problem med hullet.
Annars är krafft rehab som någon annan skrev också havrefritt.

Fiorano skrev:
*knapplån*

Gamla Krafft Groov är helt havrefritt. Är kanon till hästar som blir lite på tårna av allt annat samt till hästar som har problem med hullet.
Annars är krafft rehab som någon annan skrev också havrefritt.
Jag har alltid också fått höra att Groov 90 är havrefritt, innehåller bara havrekli. Så jag fick en chock när jag läste innehållsförteckningen på säcken (nya säckar, de gamla hade endast innehållsförteckning på tyska). Groov 90 innehåller matildahavre 14% (om jag inte minns fel). Så gamla grooven är inte havrefri. Krafft har lurat mig och många andra.
// Linda

mahlmt skrev:
Jag har alltid också fått höra att Groov 90 är havrefritt, innehåller bara havrekli. Så jag fick en chock när jag läste innehållsförteckningen på säcken (nya säckar, de gamla hade endast innehållsförteckning på tyska). Groov 90 innehåller matildahavre 14% (om jag inte minns fel). Så gamla grooven är inte havrefri. Krafft har lurat mig och många andra.
// Linda

De har lurat mig oxå. Fick genom kraffts foderrådgivare förslaget att ge min fångpålla det just för att det skulle vara havrefritt o passade till mitt hö, men upptäckte att det var 14%havre i det när pållan fick återanfall på fången. Hon är superkänslig mot havre.

Krafft Rehab är havrefritt, bad om en föteckning över innehållet, och fick detta. Blev dock lite fundersam över "kli av skalad havre..":

"REHAB
Kli av skalad havre 22
Lusern 17
Korn 16
Vetekli 15
Vete 12
Potatisprotein 4
Melasserad betpressmassa 3
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 2
Koksalt 0,8
Lysin 0,05

Som du ser är det en hög andel fiberrika råvaror (långsam energi) och en låg
andel råvaror som innehåller socker och stärkelse ( snabb energi). Fodret
har även en hög proteinkvalitet. Så detta är ett foder som passar bra till
hästar som har svårt att hålla formen såväl hull som muskelmässigt. Det
passar även bra till hästar som blir heta på stärkelserika foder såsom
havre."

Åsebro Foder har ett färdigfoder utan havre, som jag använder till mina hästar. Det heter Åsebro Cool.
Finns många återförsäljare runtom i landet. Kolla på hemsidan.

mustang original pellets, ger min pålla det! jag får dock ge hel havre brevid för att få lite mer "gas"! Jag betalar 115 kr för 25kg!

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
512
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar