Fara för mitt dräktiga sto idag!!!

E

Eufemia

Idag hände nåt hemskt. Det regnade i morse så jag lät hästarna äta frukost inne i sina boxar. (normalt går de ut vid 07,00 och äter sin frukost ute i hagen) jag var sedan ute och tränade en av mina inridningshästar och när jag kom tillbaka så mitt dräktiga halvblodssto på ryggen i boxen och kunden inte ta sig upp!
Jag visste inte hur länge hon legat så, jag hade varit borta i ca 45 minuter. Försökte hjälpa henne loss men jag orkade inte, hon är tung! Ringde grannar, ingen svarade, sprang in efter bilnycklar och gav mig ivär och letade efter någon som kunde hjälpa mig.Hittade en bonde som kom och vi höll på ett bra tag för att få loss henne. Till slut så kunde hon sparka sig loss och resa sig. Vilken lättnad!
Hon har verkat ok under dagen och äter och dricker men kan det gjort fölet någon skada????

Sv: Fara för mitt dräktiga sto idag!!!

Nej ingen fara alls för fölet fysiskt sett. Dom ligger så väl skyddade. Hur hade stoet fastnat? När ska hon föla? Kolla noga nu så detta inte utlöser fång. En kompis häst fick fång just på detta viset. Men det stoet var ganska stressat med och hade legat längre.

Hon ska föla runt midsommar. Hade ingen aning om att detta kunde utlösa fång! Ska kolla henne noga idag med. Hon kan ha legat fast MAX 45 minuter, hon var skärrad men inte hysterisk.

När jag läser din fråga kom jag att tänka på något min vet. berättade! Nu är "historien" omvänd så att säga. Men visst kan väl risken vara att ett sto kan ha råka ut för en livmoderomvridning om hon rullar sig o fastnar? Nu hoppas jag verkligen inte att ditt sto kan ha råkat ut för detta i och med att hon rullade sig, men kan vara bra att ha koll på om hon visar kolik-symtom!!

Här är länken om min veterinär: http://www.equimed.se/aktuellt/F%F6l%20mot%20alla%20odds.pdf

Jag vet att du köpt häst i Skåne, så du har kanske kommit i kontakt med Ursula genom dem? De använder henne vad jag vet!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 300
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 637
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: Luleå
·
A
Avel tidigt i morse hände det som inte fick hända. Min märr fick ett dödfött föl:cry: Jag ska förklara från början lite kortfattat: Jag...
Svar
12
· Visningar
4 513
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben