far vs. son

Sv: far vs. son

Gäller denna tråd bara hopp?
Annars funderar jag på vad ni anser om söner som slår dessa herrar:
Florestan,Donnerhall, Weltmayer.

Hip Hop vs. Feliciano
Vem av dom skulle ni välja? motivera!

Jag valde HipHop. Han har ett intressant möderne tycker jag.
Men det som avgjorde var priset och att Feliciano inte skickar färskt, vilket blir en ganska stor chanstagning om man bor långt från Skåne.
Jag tillverkar hästen till mig själv, men man ska ju också tänka på att man kan bli tvungen att sälja. Och då tänker jag som så att om HipHop fortsätter utvecklas som han gjort så kommer han att vara väldigt "inne" inom ett några år, medan Fille kanske börjar bli glömd då.
Det är väl också så att ju yngre en häst är desto större sannolikhet att de nedärver sina positiva egenskaper?
Allt detta gjorde att det blev HipHop för mig.

Tror just att tillgängligheten kan vara avgörande. Många är intresserade av att använda Contenders söner, men hade säkert ännu hellre velat använda Contender själv om det var möjligt.

Priset är nog också viktigt, har man inte obegränsad ekonomi känns det nog många gånger bättre att välja sonen till någon av de "stora" hingstarna, än hingsten själv som är gammal, beprövad och dyr.

Hip Hop vs. Feliciano
Vem av dom skulle ni välja? motivera!

Personligen har jag valt Feliciano eftersom han har så många vuxna avkommor och dokumenterad nedärvning.

Idag skulle jag välja Hip Hop eftersom Feliciano bara finns på fryst utanför hemmastationen.

Men jag anser att Hip Hop är ett fullgott alternativ till sin far nu när han börjat visa så bra resultat på tävlingsbanorna.

eftersom Hip Hop o Feliciano har samma hingsthållare tror ni de kan vara taktik kanske att Fille står på fryst utanför hemma stationen ?? man vill föra över lite an hans ston på Hip Hop ?

man får väl komma ihåg också att många avlar "åt sig själva" o inte efter en blivande storhoppare vilket gör att man troligen går mer på priset o "väljer Qalle framför QE" tex. o kommer åt lina linjer iaf.

För att se på de exempel du tog så skulle jag nog säga

Qalle före QE - nej tack

Cagancho före Calido - inte riktig än, kanske!

Ronaldinho för Robin - ja tack! :)
Prestations mässigt omöjligt att avgöra förrän avkommorna till "arvtagarna" blivit åtminstone 7år (synpunkter från bla Henk Nooren och Piet Raymaakers)det är då det verkliga allvaret börjar,fysisk och mental styrka sätts på prov.

Att bedöma föl i alla ära men det är mkt tillfälligheter som styr den bedömningen,3års test exteriör mkt,inte särkilt mkt av ridbarheten går att bedöma ordentligt.4 års oerfarenhet och miljö påverkan,fortfarande unga,5 års blir det mer sport osv .

Synd att vi inte har en mer metodisk granskning av våra halvblod från föl och uppåt,helst utan domarnas vetskap om stam ända upptill 3års test.

Läsar man bluppen som den är utformad idag ligger Camaro M högre än Feliciano i avkommors tävlingsresultat????Känns inte riktigt överenstämmande med verkligheten,det baseras alldeles för mkt på 3årstestet.Det måste väl ändå vara mer meriterande för avelshingstarna att de har fler svårklass avkommor än högt bedömda 3åringar!!!

/b

Feliciano har alltid stått på den stationen, vilken är Hip Hops uppfödare och ägare, så det ser jag inget konstigt alls med.

Delvis *kl*

men ser man till Qalles möderne så är det ju faktiskt mkt prestation där med Maraton och Stanford och framförallt hans fina stofamilj.

Jag tror att man underskattar honom lite och även jag då. Tiden får utvisa, men rent hopp och rörelsemässigt så tycker jag att det är en väldigt gångbar häst.

Tror säkert att han skulle passa i fälttävlansaveln utmärkt

Delvis *kl*

men ser man till Qalles möderne så är det ju faktiskt mkt prestation där med Maraton och Stanford och framförallt hans fina stofamilj.

Jag tror att man underskattar honom lite och även jag då. Tiden får utvisa, men rent hopp och rörelsemässigt så tycker jag att det är en väldigt gångbar häst.

Tror säkert att han skulle passa i fälttävlansaveln utmärkt

puttar puttar

/b

Puttar upp denna tråden då den var mycket intressant.

Har någon ändrat sig nu när mer än ett år har gått?

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 391
Senast: pulkaskurk
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: Laahra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 615
Senast: SeagirlM
·
M
Avel Som många säkert vet så har vi bestämt oss för Calido till lilltjejen i vår, och vi funderar även på Calido till den andra damen då man...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: Grandezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka