Sv: far vs. son
För att se på de exempel du tog så skulle jag nog säga
Qalle före QE - nej tack
Cagancho före Calido - inte riktig än, kanske!
Ronaldinho för Robin - ja tack!
Så länge sönerna är förhållandevis unga är ju mödernet extremt viktigt som "förärvningssäkerhet",jmfr tidigare avkommor etc.det kan oxå vara 1:a avkomman,då är det ju tidigare led och blodslinjer man får titta på.
Söner till "avelsmatadorer"bör ju vara snäppet bättre än sina fäder sett till avelslogiken,vilket kan vara svårt att bedömma då de ännu är unga,men där-ledsen om jag är tjatig-kommer ju det äldre beprövade stoet in i bilden som mest lämpad-anser i alla fall jag,det går snabbare att urskilja hingstens arvbarhet och man slipper chansa alltför mkt.
Samtidigt är det ju faktiskt så att vissa hingstlinjer nedärver bättre döttrar än söner tex.RZ känns som ett sådant exempel.
En kuriositet ang Ronhaldino,en granne har en 1 åring e Calido I
ue Marriott alltså Rs mormor.(Han är idag mkt lättare i typen än han var som föl,ser ut som C själv som unghingst)Tror och hoppas verkligen på R som värdig efterträdare till RZ,mödernet är oerhört förärvningssäkert.Spännande att fundera över vilka stolinjer vi har som skulle passa bäst till Ronaldinino...rätt kombination kan även typen bli "up to date" tror jag.
C har ju i Camaro och Cagancho säkerligen mkt goda efterträdare,men måste erkänna att jag inte är expert på sönerna,men så här långt känns det som CM lämnar mer Calido typ/gångarter än Cagancho,medans Cagancho lämnar Cs temperament-båda nedärver Cs fina hoppkapacitet.
Quite Easy o Qualle-ingen aning,bör upp på AVNs agenda-anser jag snarast -då de båda betäckt väldigt mkt och man rek Qualle som dressyr förärvare.....
/b