far vs. son

M

M_Q

Hur mkt tkr ni sönerna behöver "bevisa" innan ni tar dom istället för deras fäder?
Tex. Qalle istället för Quite Easy el. Cagancho före Calido el. Ronaldinho före Robin Z osv. ??

Sv: far vs. son

Intressant fråga. För min del så är det ju en fördel om sonen är bättre än pappan, att börja med, som individ. Sedan tar det ju lite längre tid innan sönerna bevisat om de duger som avelshingstar eller ej. Ser fram emot att läsa vad det erfarna folket säger om detta. :)
Enligt den ideala planen ska ju varje generation bli bättre än föregående, men vi vet ju att så inte alltid är fallet.
U

Spontant skulle jag välja fadern, bevisligen bra som har söner i aveln

Det handlar ju inte bara om fadern. Jag kan t ex tänka mig att välja en "son" för att den har ett intressant möderna, man letar ju otast efter en kombination av blod.

Jag drömde i år om Sir Donnerhall men hade inte råd med honom. Nu är jag jättenyfiken på hand första söner i aveln. Om det kommer en där som ser bra ut och har ett intressant möderne ligger den nog högt på min lista för nästa år.

Håller med ovanstående - det är där mödernet spelar roll än en gång.

Tar man en prestationshingst som visat vad den går för och att den nedärver MKT bra, så kan jag helt klart tänka mig att använda en yngre son förutsatt att jag vet tillräckligt om mödernet!

Intressant exempel är ju Landor S, vars prestationer och förärvning inte behöver diskuteras.

Tillsammans med ett sto e Landino - Pilot lämnade han Ludwig von Bayern. Stoet kommer från en mkt stark stostam och hon är helsyster till godkände Lanacar.

Tillsammans med ett sto e Argentinus - Grannus lämnade han Ludwigs Champ! Hans mamma har vinster och placeringar upp tom 130 hoppningar. Mormorsmor har producerat topp dressyr hästen Renoir Unicef efter Rubinstein, vinster och placeringar internationell Grand Prix dressyr, bla Världsmästerskapen i Jerez 2002. Från samm amöderne kommer ; Weltbild godkänd hingst efter Weltmeyer, Night and Day internationella segrar i Svår hoppning under Mario Stevens bla Tysk Junior Mästare. Rossignol, vinster tom Msv B dressyr mfl.

Samtidigt som Landor S fortfarande bara är 16 år och fortfarande verksam i aveln!

Jag skulle inte tveka på att använda någon av dessa tre killar! Här har sönerna blivit minst lika bra som fadern. Dock har vi inte hunnit se vad Ludwigs Champ nedärver, men med det blodet hade jag lätt chansat!

För att se på de exempel du tog så skulle jag nog säga

Qalle före QE - nej tack

Cagancho före Calido - inte riktig än, kanske!

Ronaldinho för Robin - ja tack! :)

vågar ni gissa på om Ronaldinho kommer att ha så pass många svårklass hästar när han "gjort sitt" eller kom Robin Z in i rätt tid o "hade tur" medans stona nu kanske förändrats sen dess?

Nu har vi tagit sonen Hip Hop framför fadern Feliciano.
Beror väl lite på pris, men tycker Hip Hop har en bättre typ, gillar helt enkelt honom bättre. Och han har ju bevisat att han kan, har även sett mkt trevliga avkommor! :)

Men Ronaldinho var skadad en del som unghäst. Det kan kanske ha med hållbarhet att göra?
Iof var han extremt go att pyssla med trots boxvila!

Farligt att spekulera så där!

Stora hästar fungerar inte alltid i sina växtperioder!

Jag vet att det är farligt men det är ändå en tanke jag inte kan slå ifrån mig riktigt.
Så om jag ska betäcka med honom vill jag se honom prestera först. Men som sagt, en riktig gosegris! :love:

vågar ni gissa på om Ronaldinho kommer att ha så pass många svårklass hästar när han "gjort sitt" eller kom Robin Z in i rätt tid o "hade tur" medans stona nu kanske förändrats sen dess?
Jag tror inte att Ronaldinho kommer få samma genomslag som sin far men det beror nog mest på att utbudet är så mycket större nu jämfört med när Robin kom 1986, konkurrensen är så mycket hårdare.
Dessutom utesluts ju alla hans fars döttrar och de lär väl antagligen utgöra en del av vår avelsbas ett tag till.

För att se på de exempel du tog så skulle jag nog säga

Qalle före QE - nej tack

Cagancho före Calido - inte riktig än, kanske!

Ronaldinho för Robin - ja tack! :)

Så länge sönerna är förhållandevis unga är ju mödernet extremt viktigt som "förärvningssäkerhet",jmfr tidigare avkommor etc.det kan oxå vara 1:a avkomman,då är det ju tidigare led och blodslinjer man får titta på.
Söner till "avelsmatadorer"bör ju vara snäppet bättre än sina fäder sett till avelslogiken,vilket kan vara svårt att bedömma då de ännu är unga,men där-ledsen om jag är tjatig-kommer ju det äldre beprövade stoet in i bilden som mest lämpad-anser i alla fall jag,det går snabbare att urskilja hingstens arvbarhet och man slipper chansa alltför mkt.

Samtidigt är det ju faktiskt så att vissa hingstlinjer nedärver bättre döttrar än söner tex.RZ känns som ett sådant exempel.

En kuriositet ang Ronhaldino,en granne har en 1 åring e Calido I
ue Marriott alltså Rs mormor.(Han är idag mkt lättare i typen än han var som föl,ser ut som C själv som unghingst)Tror och hoppas verkligen på R som värdig efterträdare till RZ,mödernet är oerhört förärvningssäkert.Spännande att fundera över vilka stolinjer vi har som skulle passa bäst till Ronaldinino...rätt kombination kan även typen bli "up to date" tror jag.

C har ju i Camaro och Cagancho säkerligen mkt goda efterträdare,men måste erkänna att jag inte är expert på sönerna,men så här långt känns det som CM lämnar mer Calido typ/gångarter än Cagancho,medans Cagancho lämnar Cs temperament-båda nedärver Cs fina hoppkapacitet.

Quite Easy o Qualle-ingen aning,bör upp på AVNs agenda-anser jag snarast -då de båda betäckt väldigt mkt och man rek Qualle som dressyr förärvare.....

/b

Som regel tycker jag man skall vara försiktig att hävda "avelsframsteg" så snabbt, speciellt för det stora avelsmatadorerna. Det är lättare när det kommer fram riktigt fina unghingstar på stam som normalt inte gett några superavkommor.

Hur många av Landgrafs söner överträffar honom själv? Kanske någon enda. Cordes söner? För att ta i Sverige, Cardentos söner?
Jag skulle vilja säga att när det gäller de allra bästa hingstarna så är det i mycket få fall det handlar om "avelsframsteg". Kanske kan Cantus son Calido vara ett sånt. Clintons son Cornet Obolensky förefaller också vara ett. Trots att jag inte håller Clinton före sin far Corrado, och han är i sin tur sämre än sin far Corde.

Svårt det där....

Men som sagt, jag är skeptisk tills jag sett saker som bevisat motsatsen. Med det inte sagt att jag inte använder unga hingstar. Men då är jag medveten om risken. Corlensky är ett exempel på unghingst som jag kan tro på och som dessutom har en far som inte är helt lätt att få semin ifrån. Vilket också påverkar vilken generation man använder.

Qalle före QE, inte en chans (än).
Cagancho.... snälla nån, inte på kartan mot Calido (än).
Ronaldinho, nej nej nej.... men o andra sidan är väl Robin också en nej för mig....

Jag tycker det är en svår frågeställning. Om man tex tar Ronaldinho så har han ju en riktigt spännande stam, och riden ser han ganska trevlig ut. Men på den uppställda bilden känns det som en riktigt krävande hingst att hitta ett matchande sto till. Men med det mödernet är det verkligen synd att missa honom. Men det är kanske en hingst, precis som Robin Z som passar bäst till fullblodsston, men absolut inte åt det lågställda hållet. Sedan finns det ju många Robin Z ston, men de har nog ändå helt fel typ för att vara kandidater ändå, så det får ju till några helt andra ston. MEN nu är vi ju lite i en hörna. Vissa hingstar har använts otroligt mycket, vilket gör att det är svårt att avla vidare. Vi har ju måangder av QE-RZ, och Cardento -RZ, QE-Cortez .. och alla möjliga kombinationer av dessa. Irco Marco blodet får jag inte känslan av att det fyller lika mycket som RZ blodet (utan att ha koll på antal betäckningar). Men det är min personliga åsikt.
I frågan om QE / Qalle så har jag svårt att tänka mig att Qalle kan göra ett bättre jobb än pappa. Rent exteriört kan jag tycka att de är lika, även om Qalle är aningen burkigare. Men visst, han är söt. Väntar lite med att ha för höga förväntningar där.
Calido kan jag for lite om, jag vet att han är bra, men inte hur bra(måste läsa på), däremot verkar ju Cagancho lämna riktigt trevliga avkommor. Har bara hört positivt, och det är ju trevligt.
U

Jag tycker att Hip Hop nu med sina segrar i 1.50 visat att han duger något till och har egna goda kvaliteter.

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 391
Senast: pulkaskurk
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: Laahra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 615
Senast: SeagirlM
·
M
Avel Som många säkert vet så har vi bestämt oss för Calido till lilltjejen i vår, och vi funderar även på Calido till den andra damen då man...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: Grandezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka