Får vet. bara skicka hem?

FrontLine_

Trådstartare
Ska försöka göra en lång historia kort..
För ca 3 veckor sen åkte magnus syster in med sin tik för att hon hade blivit lite gó om magen.. Veterinären kollade på henne, klämde och kände, och kunde inte bestämma sig om det var valpar eller inte. Hunden var inte så väldigt påverkad av detta nu, så dom blev hemskickade utan någon vidare kontroll. (veterinären tog inga prover, kollade inte ens tempen.....)

Tiden gick, och magen blev bara större och större.. dom hade kontakt med veterinären av och till.
Igår trodde vi att det var den stora dagen, tiken var väldigt annorlunda i sitt beteende på morgonen, och vid tre tiden verkade det som att hon började ha krystvärkar. Då kontaktade dom veterinären, som nu sa att hon tydligen hade kännt en valp (vid det tillfället dom var in första gången) som var stor och låg längst fram, så det skulle förmodligen bli jobbigt för tiken.. (varför sa hon inget från början då?)

Tiden gick, "krystvärkarna" blev allt kraftigare, hunden hade så ont att den skrek vissa gånger. Vet. sa att det fick hålla på så i max 12 timmar. I morse när dom steg upp hade "värkarna" avtagit.. och dom kontaktade en annan vet. som tyckte att dom skulle komma in.

Väl inne på stationen gjordes det en röntgen, och det visade sig att det var inga valpar.. hunden har istället cancer i hela magen, och hon var i så dåligt skick nu att dom blev tvungen att avliva henne på en gång..

Såå.. om vet. nu hade känt nåt i magen, varför sa hon ingenting?
Och, om hon inte kände något utan var osäker, borde hon inte ha skickat tiken vidare för typ ett UL eller något?

Ursäkta om inlägget blev grötigt.. inte lätt att korta ner en lång historia..

Sv: Får vet. bara skicka hem?

Ska försöka göra en lång historia kort..
För ca 3 veckor sen åkte magnus syster in med sin tik för att hon hade blivit lite gó om magen.. Veterinären kollade på henne, klämde och kände, och kunde inte bestämma sig om det var valpar eller inte. Hunden var inte så väldigt påverkad av detta nu, så dom blev hemskickade utan någon vidare kontroll. (veterinären tog inga prover, kollade inte ens tempen.....)

Tiden gick, och magen blev bara större och större.. dom hade kontakt med veterinären av och till.
Igår trodde vi att det var den stora dagen, tiken var väldigt annorlunda i sitt beteende på morgonen, och vid tre tiden verkade det som att hon började ha krystvärkar. Då kontaktade dom veterinären, som nu sa att hon tydligen hade kännt en valp (vid det tillfället dom var in första gången) som var stor och låg längst fram, så det skulle förmodligen bli jobbigt för tiken.. (varför sa hon inget från början då?)

Tiden gick, "krystvärkarna" blev allt kraftigare, hunden hade så ont att den skrek vissa gånger. Vet. sa att det fick hålla på så i max 12 timmar. I morse när dom steg upp hade "värkarna" avtagit.. och dom kontaktade en annan vet. som tyckte att dom skulle komma in.

Väl inne på stationen gjordes det en röntgen, och det visade sig att det var inga valpar.. hunden har istället cancer i hela magen, och hon var i så dåligt skick nu att dom blev tvungen att avliva henne på en gång..

Såå.. om vet. nu hade känt nåt i magen, varför sa hon ingenting?
Och, om hon inte kände något utan var osäker, borde hon inte ha skickat tiken vidare för typ ett UL eller något?

Ursäkta om inlägget blev grötigt.. inte lätt att korta ner en lång historia..
Fy va trist.
Vet borde ju gjort ett ultraljud. Röntgen.
anmäl den vet. Det finns för många slarviga veterinärer

Ja varför i hela hissingen gjordes inget ultraljud!?
En "tröst" är ju att även om cancern hade upptäkts vid första vet.besöket så hade man antagligen inte kunnat göra något ändå. Men hunden hade ju inte behövt lida så.

Förmodligen för att man som ägare då måste beställa tid för dräktighetskontroll med ul.

Kommer man in med en tik som misstänks vara dräktig för en palpationsundersökning, en fast form känns, så är det helt logiskt för veterinären att anta att det är en valp och inget annat.

De kan ju inte ta till storsläggan utan indikationer på att något är fel. Det skulle ingen djurägare tillåta dessutom, eftersom det då blir högre kostnader etc.

Om hundägaren kommit in för att hunden var allmänt dålig, knöl kändes i magen utan att det fanns risk för dräktighet, så hade det säkerligen gjorts ul/röntgen.

Finns ingen anledning att ta prover, temp, ul eller röntga en tik som misstänks vara dräktig om inte ägaren misstänker annat.

Om nu inte ägaren visste att hunden var dräktig, så anser ju jag att veterinären ska kolla hunden bättre.
UL kan de ju göra fast man inte bokat tid. Om inte annat så kan man röntga.
Och har man åkt in med hunden så är det väl för få veta vilket fel det är på den, och man får räkna med en kostnad.

Jag tycker att ägarna kunde haft ett intresse av att ultraljuda. Att dra in till vet för palpation ger inte så mkt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31