Får vet. avliva med bult? Avliv. m spruta/bult?

Sv: Får vet. avliva med bult? Avliv. m spruta/bult?

Om veterinären sprutar hästen behöver ingen avblodning att göras. Kroppen får inte användas till något då heller. Sprutan klassas som avlivning och "motsvarar" därmed avblödningen om man hade skjutit hästen.

Det är klart man är osäker om man aldrig varit med om något förut. Ta det bara lugnt och förklara för veterinären att du inte är van och be den gå igenom vad som kommer hända inna ni börjar. Det är lätt att det missas annars och man är bättre förberedd om man pratar lite först. Lycka till.

Detta ledde ju till en ganska intressant diskussion.

Jag har ju varit med om både bult och spruta och har ännu inte bestämt mig vilket som ska användas åt tjejen trots att det lutar åt spruta eftersom att hon är rädd om huvudet men accepterar vet. men kanske blir rädd då hon får pistolen mot pannan. Hon kommer att grävas ner på egen mark så om köttet blir förstört gör inget. (Hon har smaskat butta).

Tack för det. :bow: :bow:
Nu slapp jag gräva fram paragrafer åt "saxen"
Orkade inte ens kommentera det där med djupt vatten..
Synd bara att hon/han inte hade läst på bättre innan..

I vårt län har vi ganska nyligen haft en "avlivare" inför rätta eftersom han använde enbart bultpistol och grävde sedan ner..

Var helt tvärsäker på det jag skrivit.
Sedan har vi en här som har detta som yrke och hon/han bör ju om annat veta regelverket..

AM

Saxen har rätt såtillvida att tiden 60 sek är satt huvudsakligen med tanke på köttkvalite men tiden gäller vid all avlivning med bult. Vi ett bra skott kommer djuret aldrig att vakna upp. Men det finns alltid omständigheter som kan göra att ett skott inte blir perfekt.
Intressant att det varit ett rättsfall om avblodning, hur gick det?
Häromåret snackades det en del om att vissa avlivningsföretag skulle haft dispens vilket var rent nonsens.
PL

Efter man har avlivat hästen hemma, vad kostar det för hämtningen isf?! Går hästen automatiskt till slakt, eller beror det på? Får man betala för slakt eller FÅR man pengar då?! :confused:

Han fick lägga ner hela företaget. Och fick böter.
Det kallades för trotjänaravlivning.
Först användes bultpistolen, därefter vinschades hästen in i släpet och vidare för nedgrävning...
Det var veterinärkåren här som anmälde.
Heta diskussioner bl.a hos oss eftersom vi hade också varit en av dom många i vårat distrikt som anlitat företaget.
Hur bra tror du vi mådde efter det avslöjandet??

Vi fick allt veta då av veterinärerna hur en "riktig" avlivning skulle gå till.
Och vad som kunde hända annars..
Ett välplacerat skott är önskvärt men inte alltid lyckas dom med det.
Och hästen dövas, ja, men vem skall veta hur mycket? Vid misslyckat skott??

Avblodningen hör till det svenska regelverket..
Själv anser jag att avblodningen är.. utifallatt.. om du förstår.

AM

Kadaverhämtning kostar runt 2000 plus moms, varierar på olika platser.
Vad som gäller för att en häst som slaktas hemma skall gå till livsmedel skrev jag ju i ett tidigare inlägg.
PL

Kostar 4000 i Sthlms-området om det inte är på kvällen (helg eller vardag gjorde ingen skillnad) för då blir det 1000kr till. I Uppland hämtade de min lillhingst när han hade dött i en hagolycka och då kostade det 1750 eftersom han vägde under 250 kg, annars tror jag de sa 2350 om han hade vägt över 250 kg. Köttet kunde naturligtvis inte användas då...

Nafayette skrev:
Det finns regler för avlivning.
Senast en minut efter att skottet har gått MÅSTE hästen avblodas.

Innebär det här att den som avlivar en häst med bultpistol och sen låter ägaren ta farväl till hästen i några minuter (vi kan säga 5-10) innan avblodning gör något olagligt och potentiellt hästplågsamt?
När min systers häst togs bort gick min syster iväg direkt när skottet föll och hästen avblodades omedelbart efteråt, men jag har iaf hört om andra som först fått ta farväl av hästen innan man gör snittet...

/JES

Senast ändrad:

Olagligt ja.. plågsamt, vill inte yttra mig där.

I mina öron låter det helt otroligt det du skriver.

AM

Kassiopeja skrev:
Innebär det här att den som avlivar en häst med bultpistol och sen låter ägaren ta farväl till hästen i några minuter (vi kan säga 5-10) innan avblodning gör något olagligt och potentiellt hästplågsamt?

/JES

Har varit med om en avlivning där "slaktaren" inte tyckte det var nödvändigt med avblodning. Jag propsade på att han skulle sticka, och när hästen fortfarande tog andetag efter flera (?) minuter gjorde han det.
Kan påpeka att det var en mycket rutinerad slaktare, och han menade på att det som hände hos oss var ytterst ovanligt, och han var nog glad att hästägaren inte var närvarande.
Till sitt försvar sa han att de flesta hästägare han var hos inte ville ha blod på marken. :eek:

Vid ett snyggt skott o en erfaren avlivare som kan bedömma reflexer mm är det inte hela världen om man väntar ngn minut extra.
Tycker iofs att det är bättre att ta farväl till hästen före eller efter avlivningen o inte mitt i.
Alltid en viss fara att vara i närheten av hästen efter skottet o innan avblodningen.
PL

När hästar på banan bryter ner skjuts de väl med bult av veterinär och släpas in i hästambulans...?

De kan lika gärna avlivas med spruta, det beror på den enskilde veterinären.
PL

Bisarrt att skjuta och avbloda när

det går att avliva med spruta! För mig känns det helt otänkbart att låta någon skjuta min häst med bultpistol och sen skära upp halsen. Jag avlivade en av mina hästar för ett tag sen, först fick hon en lugnande spruta av vet inne i stallet, senn ledde vi ut henne till en gräs plätt och när hon åt fick hon giftsprutan, det tog inte 10 sek innan man såg att blicken blev tom och hon ramlade i hop. Dom är hjärndöda när dom faller och hjärtat stannar efter någon minut. Det hela gick väldeigt lugnt och framför allt kunde jag sitta med min häst och ta farväl genom att känna hur hon kallnade och den sista biled jag har av henne är att hon ligger på sidan och ser ut som hon sover.

Avlivnings kostnader

Om du har agria utökadveterinärvård så ingår avlivning och destruktions kostnader. Då får du själv välja om du vill att hästen avlivas hemma eller på klinik. Har hästen ätit tex butta måste den kremeras, vilket innebär att nödslakt kommer och hämtar kroppen och kör den till destruktion i Stenstorp. Om du vill ha enskild kremering kostar det ca 9000 och görs bara i Uppsala.

På täby galopp är det bult som gäller om dom bryter ner i löp. Det är inte så lätt att sätta kanyl på en adrenalin stinn häst som oftast gör allt för att följa med flocken......
Ibland kan hästarna lastas i ambulansen och köras till kliniken för att avlivas där, då kan man välja spruta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 441
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Vet att det nog finns en del sådana här trådar sedan tidigare, men ändå. Min hund är sjuk och kommer att behöva avlivas inom en snar...
Svar
7
· Visningar
1 644
Senast: blizz
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 126
Senast: Martenix
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka