Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Vi försöker alltid att vara väldigt noga med att välja köpare och har tackat nej till köpare många gånger. Det är viktigt för alla parter (säljare, häst och köpare) att det blir så bra som möjligt. Vi har aldrig hamnat i "konflikt" om det, utan istället varit ganska överens om att det inte verkar matcha bra - när man förklarar hur man resonerar.

Däremot har vi väl aldrig hållt på och velat som du beskriver, utan antingen är en köpare kvalificerad att köpa eller inte. Och är man väl det; så är det den vanliga "först-till-kvarn"-principen som får råda om allt annat är lika.

Däremot om en köpare kräver konstiga/icke-acceptabla villkor (prutar, vill ha långt öppet köp/prövotid etc) kan givetvis det också vara ett incitament att välja en annan köpare eller helt avstå försäljningen.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

ja det gör jag! Jag talar alltid om att jag tar emot fler spekulanter.

Att ta emot flera spekulanter är det normala, det räknar säkert folk med, jag undrar om du talar om att även om du tror att de blir bra som ägare så kommer du ta emot någon/några till för att kunna jämföra och välja din favorit.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Givetvis har säljaren rätt att göra precis som denne vill, men rimligen bör han/ hon i förväg meddela vad som gäller. Eller menar du att det är helt okej att låta någon åka 50 mil ett par gånger för att kolla på en häst för att sedan när de vill köpa meddela "Jovisst ni verkar perfekta men vi vill några att välja på som ska titta på hästen för att välja ut den bästa. Vi kontaktar er när vi bestämt oss." ?

Tycker du det är för mycket begärt att tala om spelreglerna i förväg?

Och nej det är på intet sätt ett tecken på att en säljare är seriös att dölja sina avsikter angående att välja ut köpare på det här viset, snarare tvärt om. En seriös säljare är ärlig med sina avsikter från fösta stund. Troligen blir det vissa problem att locka köpare på de här premisserna, men vill man välja mellan flera kandidater så får man ta det.

Men säljaren kanske faktiskt inte visste om de andra spekulanterna innan TS kom?
Säljaren kan ju liksom omöjligt veta när spekulanter tänker höra av sig.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att de vill låta de andra spekultantera få titta på hästen också.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det spelar väl mindre roll om de viste om den andra spekulanten. Antingen duger köparen eller så gör den det inte. Jag åker inte medvetet en massa mil och eventuellt tar ledigt för att någon ska kunna på min bekostnad välja bland många spekulanter. Hade det varit närmsta grannen så hade det spelat mindre roll liksom.

Men som sagt, talar säljaren om att situatioen kan uppstå, och det i förväg, så är det inga problem då har jag ett val.

Varför är det så tabu att tala om hur man tänkt göra iförväg? Jag har skrivit det flera gånger att säljaren givetvis få göra som den vill så länge den kör med öppna kort. Ingen som deklarerat att så här är normalt, givetvis ska man välja den bästa osv har sagt att de självklart upplyser om det från början. En skrev på direkt förfrågan att visst talar jag om att det finns flera spekulanter (men det räknar man med liksom) och jag väntar fortfarande på svar om denne talar om hela upplägget.

Vem anser du ska betala för att du ska få flera spekulanter samtidigt så att du kan välja och vraka? Ni som anser att det är schyst att bjuda in många spekulanter, visar hästen för flera och sedan välja ut köparen. Sätter ni priset därefter och upplyser köparna på förhand om hur ni tänkt er, betalar ni omkostnaderna för lämpliga köpare som ändå inte fått köpa för att ni fann en annan bättre? Hur gör ni mer än om möjligt tar emot flera köpare och väntar på att avgöra tills ni träffat alla?
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Men säljaren kanske faktiskt inte visste om de andra spekulanterna innan TS kom?
Säljaren kan ju liksom omöjligt veta när spekulanter tänker höra av sig.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att de vill låta de andra spekultantera få titta på hästen också.

Ska man tänka så är det svårt att veta när man ska dra gränsen för när någon ska få köpa hästen. Hur länge ska man vänta för att vara säker på att det inte dyker upp ännu en presumtiv köpare?

Har man tittat på en häst ett par gånger och bestämt sig för att man vill köpa den tycker jag det skulle kännas konstigt att vänta på ännu en nytillkommen spekulant. Det är en annan sak om flera tittar på en häst innan någon bestämt sig, eller om säljaren deklarerar att denne inte vill sälja till mig. Har någon bestämt sig och säljaren tycker den är ok som köpare anser jag att det inte finns någon anledning att låta fler se hästen. Skulle det finnas någon mer och man som säljare vill gardera sig ifall köparen backar ur tycker jag att säljaren skulle kunna tala om det för den nya spekulanten, typ: Hästen är på väg att säljas, men jag kan ta kontakt med dig om det skulle visa sig att den fortfarande är till salu i nästa vecka. Eller något liknande.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Slutet gott, allting gott. Vi ska få köpa hästen och det är bestämt nu.
Säljaren avbokar de andra spekulanterna.
Så om en vecka är det dags att besikta och förhoppningsvis få hem den :)
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Att ta emot flera spekulanter är det normala, det räknar säkert folk med, jag undrar om du talar om att även om du tror att de blir bra som ägare så kommer du ta emot någon/några till för att kunna jämföra och välja din favorit.

Ja det brukar jag säga till dom. Detta kan jag säga redan innan en spekulant provridit också. Det är viktigt för mig att det känns rätt. Jag har sålt en del hästar men även om jag gjort det har jag alltid varit noga att det känns bra vid en försäljning. Detta har gjort att dagen då hästen ska säljas så mår man bra i sitt samvete och en försäljning känns därmed inte lika jobbig.

Det har varit likadant för mig som köpare på dom jag provridit. Där har dom tagit emot fler spekulanter också. När säljaren sedan ringt och sagt att det är jag som får köpa så känner iaf jag mig extra smickrad.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

All heder åt dig att du är öppen med informationen.

Jag undrar dock hur fler spekulanter att jämföra med innan du bestämmer dig får det att kännas mer rätt. Köparen blir varken bättre eller sämre för att fler provar. Räcker det inte med att du letar tills du hittar någon som känns helt rätt och tackar nej till övriga efter hand?
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det är inte så att det måste komma drösvis med folk, men jag kan ta emot ca 5-8 utvalda personer (dvs jag tar inte emot alla som mailar/ringer) som jag tycker verkar låta okey och därefter bedömer jag. Ibland kanske det har räckt med 3 stycken som provat också, det beror lite på hur känslan är. Det har även hänt att jag väntat ngn månad extra på en viss spekulant som vill komma men inte kan komma förräns ett visst datum. Då har jag meddelat detta till övriga spekulanter så dom vet om detta innan.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Vi har varit ute för en liknade sak när vi skulle köpa häst. Efter många mailkontakter i över en vecka och ändrade provtider av säljaren, meddelade denna via mail sent kvällen före vår avtalade tid, att hästen var såld. Ren tur att jag kollade mailen innan jag gick och la mig. Men jag blev tvärarg. Säljaren hade inte med ett ord talat om att det fanns andra spekulanter eller vilken säljstrategi h*n hade.

Jag blev inte arg på att h*n sålde till någon annan, det är upp till säljaren, men att inte säga något hur h*n tänkte tyckte jag var mycket illa.

Ännu värre blev det när jag ifrågasatte varför h*n inte sagt att hästen kunde säljas vilket sekund som helst, där jag fick ett nästan oförskämt mail med att ungefär "är du så dum som inte frågar får du skylla dig själv - attityd".

Jag har själv sålt hästar och är alltid noga med att tala om när någon ringer om det finns intressenter redan och att har man bokat provtid så går det i ett kö-system. Därmed inte sagt att jag säljer enligt kön, men de som är intresserade ska veta hur jag resonerar med min häst.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag tror att läxan rent allmänt är att alla gör olika och man måste ställa massor av frågor på det som man själv kanske tycker är självklart men motparten inte alls ser som självklarheter.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Fast nog får man räkna med att det finns andra spekulanter och att hästen kan försvinna på marknaden när som helst tills det man bestämmer sig (och skriver på kontraktet). Jag tycker nog det hör till god ton att meddela det muntligt så att folk inte kommer i onödan.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det kan jag köpa, att först till kvarn...men just denna häst hade varit ute på annons ett antal månader när jag tog kontakt med säljaren vilket också bidrog till att förfarandet var mycket märkligt för mig. Det andra är att maila kvällen före den tid säljaren gett mig. :eek: Men det som mest störde mig var tonen i säljarens mail när jag ifrågasatte sättet mot en intresserad köpare. (Vi hade bara mailkontakt p g a både säljaren och jag arbetade oregelbundna tider och inte kunde prata privat på jobbet.)

Typ "tror du verkligen att det bara är du som är intresserad av min häst???" (efter 5 månader ute på annons)

typ "varför ska jag berätta för dig när du inte frågar???"

Det var verkligen att jag fick skylla mig själv för att jag inte frågat eller att jag inte kom och provade tidigare - men det var ju säljaren som bestämt tiden, inte jag. Dessutom ändrade säljaren tiden som var bestämd först och flyttade den framåt med motivationen att det var mer ledigt i ridhuset och vi skulle bli lugnare för oss att prova i lugn och ro. Ja, jag fattade i alla fall ingenting av säljarens sätt mot en kund.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 061
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp