Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Själv skulle säljaren stiga i mina ögon eftersom denne är mån om att det ska stämma mellan ägaren och hästen för att öka chanserna att det ska funka. Och inte bara sälja till första bästa som vill ha den.
Jag tycker att det är tråkigt att folk inte kan se det ur säljarens synvinkel utan av egoistiska själ bara tycka att det är självklart att just "jag" som är först vill ha ha den ska få köpa den. Faktum är att säljaren känner faktiskt inte dig och det är väl inte så konstigt om hon har fler som är intresserade vill se och känna sig för lite, för hästens skull. För tänk om hon istället säger nej till dom andra (som kan vara perfekta för hästen) och sen visar det sig att du skulle dra dig ur i sista sekund av någon anledning (sånt har liksom hänt förr)

Det är väl säljaren som är egoistisk som lurar ut folk utan att tala om villkoren på förhand.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag hade sätt det som att säljaren inte tyckte jag är rätt hem för hästen utan använder mej som en nödlösning om man inte hittar någon annan.

så jag hade tackat för mej och letar vidare.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Nu vet vi ju inte om det är det säljaren har gjort.
Men själv så skulle jag ju ha det i tanke när jag åker och tittar på en häst att faktiskt så kanske det finns fler som är intresserade och vara medveten om att det kanske inte är jag som är den som passar bäst till denna häst. Den risken finns ju alltid. Skulle jag inte vilja riskera det så skulle jag ju säga till redan innan jag åkte och tittade på hästen att jag vill ha första tjing på hästen om jag nu åker så långt och han skulle passa mig. Anser att även köparen i så fall måste ställa sina "krav" innan också, så kan ju då säljaren ta ställning utifrån det.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag hade sätt det som att säljaren inte tyckte jag är rätt hem för hästen utan använder mej som en nödlösning om man inte hittar någon annan.

så jag hade tackat för mej och letar vidare.

och hade jag sålt en häst till nån som inte fattar att man gör det för hästens bästa så hade jag också bett dig leta vidare.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

och hade jag sålt en häst till nån som inte fattar att man gör det för hästens bästa så hade jag också bett dig leta vidare.

På vilket sätt gynnar du hästen genom att efter en person provridit och sagt sig vara intresserad upplysa den om att du vill kolla fler spekulanter? Om du gör det före folk kommer ut är det helt okej men efter?
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Nu fattar jag ingenting. Vem har sagt att jag tänker göra det efteråt? Trodde att inlägget handlade om hur och varför man inte säljer till första bästa som vill ha hästen utan att om man har fler som är intresserade låter även dom andra komma så man kan se vem som passar bäst för hästen. Men jag kanske missförstod hela inlägget.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag hade sätt det som att säljaren inte tyckte jag är rätt hem för hästen utan använder mej som en nödlösning om man inte hittar någon annan.

så jag hade tackat för mej och letar vidare.

Exakt så hade jag också sett det som (som jag skrev innan :))

Det skulle bara kännas så otroligt drygt att ev. ta semesterdag, betala en massa bensinpengar för att pendla till hästen och sen kan inte säljaren bestämma sig.

Till dom som tycker att det är ett normalt förfarande av en säljare: Man känner väl om den som provrider är bra för ens häst eller inte? Den personen blir ju varken bättre eller sämre av att man väntar ut fler som ska provrida?

Nej, man känner väl direkt om det är en person man kan tänka sig att sälja till eller inte, så svårt är det faktiskt inte! Vill man då också vara säker på att inte den potentiella köparen ångrar sig så får man väl begära handpenning som säkerhet tills hästen är besiktigad.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det var det scenariot TS målar upp, hon har hittat en häst hon vill ha och när hon vill köpa den får hon besked att säljaren vill kolla fler spekulanter. Som säljare kan man göra precis hur man vill, men det är rimligt att då låta den tilltänkta köparen veta i förväg så de kan ta ställning till om de tycker det är värt besväret att titta på hästen.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Till dom som tycker att det är ett normalt förfarande av en säljare: Man känner väl om den som provrider är bra för ens häst eller inte? Den personen blir ju varken bättre eller sämre av att man väntar ut fler som ska provrida?

.

Njae, inte riktigt. jag vet många som är jätteduktiga på att rida men som jag aldrig i livet skulle sälja nån av mina hästar till. Det är mycket annat man vill veta att det funkar också.
Nu kommer ju mina hästar att stanna hos mig tills dom inte finns längre och jag har ingen tanke på att sälja dom. Men det kanske bara är jag som bryr mig om hur mina hästar skulle få det OM jag skulle bli tvungen att sälja.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Njae, inte riktigt. jag vet många som är jätteduktiga på att rida men som jag aldrig i livet skulle sälja nån av mina hästar till. Det är mycket annat man vill veta att det funkar också.
Nu kommer ju mina hästar att stanna hos mig tills dom inte finns längre och jag har ingen tanke på att sälja dom. Men det kanske bara är jag som bryr mig om hur mina hästar skulle få det OM jag skulle bli tvungen att sälja.

Exakt vad vill du veta om en tilltänkt köpare som du kan få svar på genom att ta ut fler spekulanter? Det använder man väl rimligen referenser till.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det var det scenariot TS målar upp, hon har hittat en häst hon vill ha och när hon vill köpa den får hon besked att säljaren vill kolla fler spekulanter. Som säljare kan man göra precis hur man vill, men det är rimligt att då låta den tilltänkta köparen veta i förväg så de kan ta ställning till om de tycker det är värt besväret att titta på hästen.

vad jag kan se så ser jag inte att hon har skrivit att hon i efterhand fått veta det av säljaren. Utan bara att säljaren sagt att en familj till ska komma ut till helgen. Det vet ju varken du eller jag om ifall hon blivit upplyst om tidigare. Ifall denna familj var inbokad att komma och titta kanske långt innan hon var och tittade.


""Har tittat på en häst två gånger och det har visat sig att den blir perfekt för vårt ändamål.
Vi har nu sagt att vi vill köpa den under förutsättningar att vi får en fullmakt till försäkringsbolaget och att besiktningen går bra såklart.
De ska ha ut en familj till som ska titta på den i helgen och vill inte säga ja eller nej till oss nu om vi får köpa den eller ej och tycker att vi ska avvakta.
Kände då att det var ok men nu i efterhand så kan jag tycka att varför ska vi behöva vänta när vi vill köpa den?
Är det så det brukar gå till, att säljaren väljer köpare eller ska jag sätta hårt mot hårt och säga att om vi ska köpa så vill vi ha det gjort nu och inte vänta på ev andra spekulanter?
Finns ju en risk att vi inte får köpa då och det vill vi ju verkligen men samtidigt så tycker jag att det känns som ett konstigt beteende.""



Känns lite fånigt att folk ska sitta och tjafsa om sånt som man gör egna tolkningar på. Alla får ju självklart ha sina synpunkter och tycka vad man vill. Jag utgick ifrån det jag skrev i förra inlägget och inte på tolkningar som TS INTE har skrivit nåt om.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det är för mig solklart att beskedet kom i samband med att de talade om att de ville köpa hästen, varför skulle säljaren annars inte kunna säga varken ja eller nej på frågan om de får köpa om frågan aldrig är ställd?

PS du utgick definitivt från något TS inte skrivit om, det finns inget i inlägget som tyder på att de fått beskedet redan innan de kom och tittade såvida de inte frågade om de fick köpa på direkten.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Njae, inte riktigt. jag vet många som är jätteduktiga på att rida men som jag aldrig i livet skulle sälja nån av mina hästar till. Det är mycket annat man vill veta att det funkar också.
.

Fast just det du skriver är väl inget som ändras av att någon annan också kommer och provrider, eller hur?

Känner du att den som provridit inte är en person du vill sälja till så säger du väl det ärligt till personen och inte hittar på någon historia om att någon annan också ska prova först och sen får vi se om den första får köpa hästen?
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

*kl*

TS har varit och tittat på hästen två gånger och nu ska det komma ut en familj för första gången om jag fattat det rätt? Jag skulle tackat nej till hästen om jag varit TS. Varför låta TS komma en andra gång om man inte vill sälja hästen till henne?

Låter mera som att det dykt upp någon intresserad som säljaren känner annars kan jag inte förstå varför man gör på detta vis. Ja till att låta flera komma och provrida innan man bestämmer sig men nej till att låta folk komma flera gånger och inte kunna lämna besked.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

För att man andra gången kände sig lite tveksam till spekulanten? Och därigenom vill att även annan spekulant ska få titta?

Det är ju inte en bil som ska säljas, det är ett älskat och levande djur. Självklart vill man som säljare vara så säker det går, att matchningen blir rätt.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

På vilket vis skulle man få nya kunskaper om den nuvarande spekulanten genom att ytterligare en spekulant tittar på hästen? Rimligen är köparen acceptabel eller inte. Man blir väl inte bättre av att någon annan bevisar att de är ännu sämre kandidater eller?

Nej man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar, är jag så dålig potentiell köpare så att man måste kolla fler så får det vara.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

KL
Jag sålde en häst ifjol och de första som provred kändes det som allt klickade mellan dom och hästen, jag sa direkt att jag gärna sålde till dom och dom mötte med ett skambud, under hälften vad jag begärde!! Och då det ringde en annan som verkade seriöst intresserad så fick dom komma och provrida, första spekulanten blev purken men jag sa som det var, jag kan inte ta erat bud på allvar!

Andra spekulanten hade tyvärr, ljugit om sina kunskaper och åkte i backen direkt!
Efter kontakt med dom första så kom dom med ett bud som jag accepterade, alla nöjda!

Nu är det kanske inte läget denna gången men det var så för oss, en lite förklaring till varför jag som säljare inte gick på första köpare!
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det stämmer.
Vi har vart ute två gånger (och inte är det nästgårdes heller) med nästan 2 veckors mellanrum och de som ska komma på lördag visste vi ej om när vi kom andra gången.
Nu är det ju snart lördag så vi kan ju lika gärna avvakta ändå men jag borde kanske säga att vi vill köpa nu eller inte alls.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Kanske är det så, det vet jag inte och kommer troligtvis heller aldrig att få reda på.
Ska ringa dem nu och se vad de säger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 061
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp