Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag hade absolut inte stängt dörren om det var en spekulant som kändes bra, även om jag har en seriöst intresserad.

Det KAN ju faktiskt vara så att TS kändes intressant efter första provridningen, mindre intressant efter andra (men fortfarande aktuell) och man därför bestämt sig för att kolla med ytterligare en seriös intressent.

Jag ser inte riktigt det underliga i förfarandet.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det är mycket av en princip men mest av ekonomiska skäl och så är känslan om att tävla om att få köpa en häst olustig. Det är dock ett helt okej förfarande om köparen är införstådd med det hela från början. Jag har ingen lust att lägga pengar på att titta på hästar där mina kunskaper och förutsättningar ska bedömas i relation till andras och om jag "vinner" och är bäst så får jag köpa hästen. Nej antingen duger jag som köpare eller så får det vara, om säljaren är villig att betala traktamente, lön och resekostnader så kan jag visst komma så de får välja och vraka men inte om jag ska göra det.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Eller så är det helt enkelt så att säljaren vill ha alla dörrar öppna om TS hoppar av så är det praktiskt att ha en till spelkulant på g.
Vi vet ju alla hur många spekulanter som hoppar av när man tror att kusen är såld så för man börja på ruta ett.
Kan också vara så att det hakar iom TS önskan om att se försäkringshistoriken.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Eller också så är det så att eftersom du har begärt tillgång till hästens eventuella skadehistorik och vill boka en besiktning åt hästen så är du inte intressant som köpare. De kanske hellre vill sälja till någon som inte begär att få tillgång till ev skadehistorik och som nöjer sig med att besiktiga med en "kattveterinär". En vet som de själva kan välja och som inte beställs av köparen.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

I så fall tänker man allt bakvänt, att be någon vänta för att andra ska kunna titta gör snarare att man riskerar förlorar en hyfsat säker spekulant än att man får någon i reserv. Det är knappast någon som tar illa upp om man ger dem beskedet att "hästen förmodligen är såld men jag hör av mig om det ändras" men ganska många som blir sura om de bestämt sig men får "stå på kö". Risken finns ju också att de bestämmer sig för någon annan häst i mellantiden även om de inte alls tar illa upp.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Visst är det bakvänt, men vad vet vi ?
Det kanske slutar med att varken TS eller andra spekulanten köper just den hästen
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Eller så är det helt enkelt så att säljaren vill ha alla dörrar öppna om TS hoppar av så är det praktiskt att ha en till spelkulant på g.
Vi vet ju alla hur många spekulanter som hoppar av när man tror att kusen är såld så för man börja på ruta ett.
Kan också vara så att det hakar iom TS önskan om att se försäkringshistoriken.
Att få ut fullmakten på försäkringen var inga problem, det fick jag redan dagen efter och allt ser grönt ut så det kan inte hänga på det heller.
Kanske att det är besiktningen då men det gör väl ändå de flesta som ska köpa?
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det är en uppenbar risk veliga säljare får ta. Självklart ska man leta efter ett bra hem men ordspråket "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" passar ganska väl in. Den som är alltför ivrig att hitta det absolut perfekta hemmet kan mycket väl missa det och få behålla hästen eller i slutändan sälja till ett mindre lovande än flera av de tidigare för att man inte kunnat bestämma sig och köparna lagt ner.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag har aldrig upplevt det själv, har alltid fått köpa hästarna direkt båda från privat och företag och allt har känts helt rätt för alla parter direkt.

Jag skulle som Zoya ha känt det som att jag inte dög åt säljaren om jag hamnat i din situation och kanske tappat lusten lite. :crazy:
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Eller också så är det så att eftersom du har begärt tillgång till hästens eventuella skadehistorik och vill boka en besiktning åt hästen så är du inte intressant som köpare. De kanske hellre vill sälja till någon som inte begär att få tillgång till ev skadehistorik och som nöjer sig med att besiktiga med en "kattveterinär". En vet som de själva kan välja och som inte beställs av köparen.

Så kan det ju också vara. Vad är det för häst?? Mattes lilla kelgris eller en tävlingshäst? Vissa vill kanske eg inte sälja och då duger väl ingen köpare...
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Så kan det ju också vara. Vad är det för häst?? Mattes lilla kelgris eller en tävlingshäst? Vissa vill kanske eg inte sälja och då duger väl ingen köpare...
Kelgris :)
Skadehistoriken, eller iafl det som finns hos försäkringsbolaget, har jag fått ut utan problem och jag har gjort klart för dem att jag inte kräver ngn avancerad besiktning heller.


Blev aldrig att jag ringde, kom annat i mellan, få ringa imorgon istället.
Det finns ju massor med hästar till salu så går vi miste om denna så finns det definitivt en mängd mer som är minst lika bra.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag har aldrig sålt till första bästa som tackar ja. jag har alltid tagit emot fler spekulanter till den häst jag säljer även om det känns bra vid ev. provridning och dylikt. Man vill ju försäkra sig om att hästen kommer till rätt ställe. Om en spekulant väljer att hoppa av pga det berör inte mig eftersom jag tar mig tiden och letar vidare i så fall.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Talar du om i förväg hur du lägger upp det?
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste


En sådan var jag och tittade på en gång. Ägaren var jättestrulig och ville fundera och ha sig + hade som krav att hon skulle få besöka hästen efter att hon sålt den, återköpsrätt osv. Vi gillade hästen så vi väntade tålmodigt. När allt sedan i princip var klart så ville ägaren bara se vårat stall innan hon bestämde sig. Lite konstigt tyckte vi men ok, det fick hon.

Dagen efter ringde hon och sa att hon ångrat sig för hon gillade visst inte vårt stall. Det var verkligen inget fel på stallet och hon kunde/ville heller inte förklara vad som var fel.
Kändes som tur i oturen i efterhand för det sista man vill ha när man väl köpt häst är ju en efterhängsen före detta ägare som inte kan släppa att denne sålt sin häst. Sålt är sålt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Därför har jag numera numera som motto att så fort man märker att säljaren är en velputte som egentligen inte vill sälja så backar jag. Orkar inte med sådana människor.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag har aldrig sålt till första bästa som tackar ja. jag har alltid tagit emot fler spekulanter till den häst jag säljer även om det känns bra vid ev. provridning och dylikt. Man vill ju försäkra sig om att hästen kommer till rätt ställe. Om en spekulant väljer att hoppa av pga det berör inte mig eftersom jag tar mig tiden och letar vidare i så fall.

I dagsläget känns ju det upplägget som ganska vanskligt när det går femton saluhästar på en köpare men visst, har man möjlighet att kanske bli sittande med hästen i slutändan så är det ju ok.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Men så dumt.
Det finns ju inga garantier för att hästen kommer att stå i just DET stallet i alla evighet.

Jag tror att det är klokt att backa om säljaren är för velig och för krävig.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

kl

Jag reagerar ganska mycket när jag läser att man inte vill lägga ner pengar eller tid när man ska köpa häst. Min fråga blir ju genast ifall man då inte har lite konstiga krav på tillgång och efterfrågan??

Letar man efter en specifik häst får man nog lägga undan en buffert som ska täcka kostnader för att hitta lämplig häst också. Hästar finns alltid att få tag i kring sitt närområde om man bara ska ha en häst, ökar man kraven därifrån måste man flytta sig runt. Det är ingen som tvingar till hästköp så varför skulle en säljare ge kompensation??

Självklart har man rätt som ägare/säljare att bestämma köpare, det är ett liv eller ansvaret över ett liv man ska passa vidare och det gör man inte hur som helst. Allt ska kännas rätt och det är inte först till kvarn som brukar gälla..seriösa säljare gör ett urval o h ja det handlar om en slags granskning, vem som är bäst lämpad till hästen och det kan ju bara nv ägare avgöra. Det var en bra jämförelse ang hur seriösa hunduppfödare brukar göra..ofta kan man dessutom kräva samt gå efter referenser och det är inte bara ridningen som ska kännas bra.

Är säljare och köpare överens blir det en affär, annars inte och då har parterna haft olika krav helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Men ingen här menar på att de inte vill lägga ner pengar på att söka häst, det har överhuvudtaget inte berörts, var får du det ifrån? Och ingen här har heller uttalat sig om att man ska sälja till första bästa.

Givetvis har säljaren rätt att göra precis som denne vill, men rimligen bör han/ hon i förväg meddela vad som gäller. Eller menar du att det är helt okej att låta någon åka 50 mil ett par gånger för att kolla på en häst för att sedan när de vill köpa meddela "Jovisst ni verkar perfekta men vi vill några att välja på som ska titta på hästen för att välja ut den bästa. Vi kontaktar er när vi bestämt oss." ?

Tycker du det är för mycket begärt att tala om spelreglerna i förväg?

Och nej det är på intet sätt ett tecken på att en säljare är seriös att dölja sina avsikter angående att välja ut köpare på det här viset, snarare tvärt om. En seriös säljare är ärlig med sina avsikter från fösta stund. Troligen blir det vissa problem att locka köpare på de här premisserna, men vill man välja mellan flera kandidater så får man ta det.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

ja det gör jag! Jag talar alltid om att jag tar emot fler spekulanter.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Har aldrig haft problem att sälja häst :laugh:

Om man av ngn anledning skulle ha kvar hästen så är det ju för att man i så fall inte hittat rätt hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 061
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp